Kris, op foto 62, ligt daar de bol van die C. geheel op de rots
Of zie ik het verkeerd ?
Als dat zo is ziet hij er gezond en stevig uit, heeft kennelijk niet te lijden van de zon.
Dag Cor , op foto 62 ligt hij min of meer boven op de (steenachtige )grond. Nu zit er in die grond ginder best een aanzienlijke portie klei/leem !Dit is de zogenaamde "terra rossa"
Maar je ziet ze even goed helemaal boven op stenen liggen !
Nu er valt daar wel het één en ander over te vertellen....Ten eerste moet je ook weten dat deze soort ook nog in het bezit is van een vrij lang en krachtig stel wortels (zelfs een soort penwortel)Die wortels vertrekken vanuit het onderste centrale gedeelte van de bol en gaan heel diep op zoek naar water en voedsel. Dit is heel anders bij de meeste andere soorten Cyclamen die eerder fijnere wortels maken op de bol. Cyclamen graecum is wat dat betreft eerder een buitenbeentje in het genus.(mirabile heeft dat ook een beetje) Ik weet niet of ik nog ergens foto's heb ter illustratie maar anders moet je maar eens kijken in het boek van Hendrickx .
Nu zijn er ook een aantal groeiplaatsen op Kreta waar vooral de bollen -die zo bloot op de stenen groeien -zo goed als aan het uitsterven zijn. Mijn vermoeden is dat het daar op die plaatsen de laatste jaren nog droger en heter is geworden waardoor het daar toch te lastig wordt voor die bollen om zo te overleven. Ik ken ook sites waar zulke blootgestelde Cyclamenbollen nog volop gezond en wel kunnen floreren.
Om het nog gemakkelijker te maken ,ik ken ook sites waar de bollen meer dan 15 cm onder de grond zitten, of waar ze tussen de wortels/stam van een olijfboom groeien!
Zoals je ziet ,best boeiend!
Op onderstaande link is goed het wortelgestel van Cyclamen graecum te zien...zelfs aan jonge planten...
http://www.alpinegardensociety.net/diaries/Midland/+August+/222/