Op zoek naar de Koningin van de Pyreneeën

Gestart door Gert Hoek, 24 augustus 2014, 21:50:17

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Gert Hoek op 31 augustus 2014, 14:18:09
Citaat van: Danny Bonnez op 28 augustus 2014, 20:45:46
Ik ken deze omgeving vrij goed Gert , ik ben er al enkele keren geweest ....
Vooral de vallei van Nuria en omgeving vind ik het mooist . Ook de omgeving van het skistation Vallter 2000 is heel mooi , vooral veel gentianen daar , G.pyrenaica is wel super mooi om te zien !
Ik volg dit reisverslag aandachtig verder , ben benieuwd wat je nog allemaal gezien hebt .... ((12
Ik heb vorig jaar veel mooie planten gezien maar heb er ook veel gemist .....

Heel tof om te volgen Gert !  ((14

Danny uiteraard heb ik jouw verslag ook gelezen en gebruikt in de voorbereiding.
Het is een prachtige plek die Nuria Valley en eigenlijk zou je in week in het hotel/klooster moeten verblijven en vandaar alle 5 de beschreven tochten moeten lopen.
En dat missen van planten overkomt je toch, ander tijdstip, wisselend verlopende seizoenen en de manier van zoeken.

Inderdaad Gert , eens je met de trein boven bent moet je een keuze maken , je kan verschillende richtingen uit die telkens dan nog verder splitsen . Het is telkens ook klimmen van 2000 meter tot ongeveer 2700 meter . Daarvoor heb je telkens een ganse dag voor nodig . Ook vanaf het klooster naar beneden gaan is de moeite .
Ik heb vorig jaar daar één tocht gedaan van 2000 m tot 2700 m . Ik heb vroeger ook eens van beneden in de vallei tot bijna aan het klooster geklommen , dat was ook heel erg de moeite . Zoals je zegt moet je eigenlijk daar een week verblijven als je alles wilt zien ......

Ik ben wel benieuwd welke planten je gezien hebt dat ik gemist heb .......
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Gert Hoek op 31 augustus 2014, 15:57:31
Op een rotsblok in de schaduw en op een winderig hoekje vond ik Saxifraga media, Saxifraga pubescens.
En een mij onbekende plant, iemand suggesties?

Vreemd, ik zie dat S. media zijrozetten maakt? In cultuur heb ik dat nog nooit gezien. Hier gaat het steevast om één rozet die dan nog monocarp is ook.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

Citaat van: Frankie Wulleman op 31 augustus 2014, 21:01:23
Vreemd, ik zie dat S. media zijrozetten maakt? In cultuur heb ik dat nog nooit gezien. Hier gaat het steevast om één rozet die dan nog monocarp is ook.

Frankie, ik heb een S. media in de tuin staan sinds 2010 en die heeft inmiddels wel wat zijrozetten gemaakt, begon daar eigenlijk direct al mee nadat ik hem daar neergezet heb. Maar deze plant heeft nog steeds geen bloei laten zien. En wat dacht je van deze plant in één van de zandbedden in Waterperry Gardens! De foto is door Adrian Young gemaakt in mei 2009 (voor zover ik weet).

[attachimg=1]

Het schijnt in potcultuur wel lastig te zijn om een flinke plant met meerdere rozetten te kweken.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Frankie Wulleman

Citaat van: Hans Meulenbelt op  1 september 2014, 19:10:44
Citaat van: Frankie Wulleman op 31 augustus 2014, 21:01:23

Frankie, ik heb een S. media in de tuin staan sinds 2010 en die heeft inmiddels wel wat zijrozetten gemaakt, begon daar eigenlijk direct al mee nadat ik hem daar neergezet heb. Maar deze plant heeft nog steeds geen bloei laten zien. En wat dacht je van deze plant in één van de zandbedden in Waterperry Gardens! De foto is door Adrian Young gemaakt in mei 2009 (voor zover ik weet).

[attachimg=1]

Het schijnt in potcultuur wel lastig te zijn om een flinke plant met meerdere rozetten te kweken.

Hans, ik wil  de echtheid van de plant van Adrian niet in twijfel trekken, maar dat ziet er toch heel wat anders uit als wat ik hier heb. Bekijk het rozet, er is behoorlijk wat verschil, de bladeren van mijn plant zijn puntiger dan die van Adrian. Dit is een zaailing, opgekweekt door Stopp. Die haalt z'n zaden uit de natuur, naar 't schijnt.
Ik had S. media al enkele keren in de verzameling, telkens maar één rozet, dan bloeien en afsterven.
't Is ook zo'n mysterieuze plant, bijna niemand schijnt hem lang in cultuur te hebben.

Frankie Wulleman

Nu ik de foto van Adrian nog eens goed bekijk, zie ik ook dat de stengel behoorlijk rood is, terwijl de plant van Gert, en ook de mijne toen hij bloeide,bijlange niet zo kleurrijk was. De plant van Adrian ziet er meer een andere Engleria uit...je zou zelfs bijna zweren, één of andere federici-augustii.

Hans Meulenbelt

Frankie,

als je kijkt naar de foto (Plate 15) en beschrijving (pag. 101) van Saxifraga media in het boek "Saxifrages of Europe" van D.A. Webb en R.J. Gornall, dan zou je helemaal gelijk krijgen. Op de (niet geweldige) foto is de kleur van de bloemstengel vergelijkbaar met die op de foto van Gert en in de beschrijving wordt gesproken over de kleur "reddish-pink".

Maar als je naar afbeeldingen gaat googelen kom je diverse foto's (in de natuur, dus in de Pyreneeën, gemaakt) tegen met dezelfde kleur bloemstengels als op de foto van Adrian, zie bijvoorbeeld de foto op deze website:

http://www.floracatalana.net/saxifraga-media-gouan-subsp-media.

[attachimg=1]

Mijn voorlopige conclusie is dat de kleur van de bloemstengel bij Saxifraga media variabel is.

Saxifraga federici-augusti (zowel subspecies federici-augusti als subspecies grisebachii) heeft een (vrijwel) onvertakte bloemstengel, een spike-like inflorescence, dus dat is volgens mij zeker niet de plant op de foto van Adrian.

Bij alle foto's in het wild zie je Saxifraga media planten met meerdere rozetten, maar in diverse boeken lees je dat het heel moeilijk is om in cultuur een grotere plant van Saxifraga media op te kweken.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Gert Hoek

Prachtige beesten onderweg, geen mens gezien vanaf het moment dat ik bij het klooster wegliep.

Gert Hoek

Paronychia kapela
Dianthus monspessulanus
Een niet bloeiende Veratrum langs de beek

Gert Hoek

Androsace viatliniana
Sedum sp in mooi oranje

Gert Hoek

We komen aan op de groeiplaats van de gezochte plant, screes van leisteen vanaf zo'n 2400 meter hoogte.
Zwaar om in te zoeken, een stap van 50 cm naar boven en 30 cm terug glijden.
De temperatuur laat het toe om in de korte broek te wandelen maar de omgeving waarin ik zoek zeker niet.
Vaak is de helling stiel en glijd je op je knieën terug, ook een paar keer omhoog geklommen en dan is het zo steil dat ik op de rugzak ging zitten en terug gleed naar de vaste grond. Dus goede bergschoenen en een stevige oude spijkerbroek heb je zeker nodig.
1 keer gleed ik door de beek in, de schoenen en de sokken maar uit en laten drogen, en van de nood een deugd maken en maar gaan picknicken. En als je daar dan zo stil zit komen de bergmarmotten ook uit hun hol.
Viola diversifolia zou hier ook groeien, die heb ik niet gevonden maar wel deze mooie Crepis pymaea.
En deze Cerastium uniflorum, achteraf bleek dat de zonneklep tijdens 1 van de buitelingen verschoven was (afgeronde foto's)

Bert Stegeman

Stukje Nederland in Spanje ;D
prachtige beelden zeker de Veratrum langs de beek.
Prachtig in beeld gebracht.

Gert Hoek

En dan na een uurtje of 4 klimmen en klauteren het eerste exemplaar van de koningin.
Een prachtige vondst..........maar helaas  uitgebloeid, wel waren een aantal zaden goed rijp.
Maar ik kwam voor een bloeiende plant.
Wordt vervolgd

Kris De Raeymaeker

Oh yes it is true .....Prachtige setting overigens ook ......
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gert Hoek op  2 september 2014, 21:55:13
En dan na een uurtje of 4 klimmen en klauteren het eerste exemplaar van de koningin.
Een prachtige vondst..........maar helaas  uitgebloeid, wel waren een aantal zaden goed rijp.
Maar ik kwam voor een bloeiende plant.
Wordt vervolgd

((6 ((6  Iets zegt mij dat je ook nog een bloeiende verrassing voor ons in petto hebt, Gert !!!!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Daar is ze dan...de koningin. Je haren gaan wel ten berge rijzen als je zoiets ziet. Net als Luc denk en hoop ik dat je  nog een bloeiende plant hebt gevonden, Gert.