Jan,
In de loop der jaren heb ik een aantal grote nadelen ontdekt bij het gebruik van brekerzand.
Het is soms wat moeilijk uit te leggen want het valt en staat met HOE je het toepast,
namelijk in grote hoeveelheden toegepast op een heel heet stuk met veel grit/split/grind.zand e.d kan
het een goeie bijdrage leveren aan het milieu op zo'n stuk.
Maar gebruik je het in een mengsel waar rijkere grond/potgrond/turf etc word gebruikt dan zorgt met name de
brekerzand ervoor dat het een te natte brei word. Brekerzand is wel scherp maar ook plat en de gradaties is zo klein dat
de potgrond e.d het brekerzand als het ware 'omvat'. Bij watergeven in potten e.d blijft de grond dan vrij lang,te nat en te plakkerig.
De grond slaat daardoor dicht en we willen juist lucht en water 'flow' hebben rond de wortels. Ook gaat het wortelen van de haarworteltjes veel langzamer in brekerzand.
Als stekmedium kun je het best toepassen maar je zult merken dat het veel te nat blijft
waardoor (foute) schimmels en bacteriën zich sneller kunnen ontwikkelen en ook hier
word de beworteling wat geremd.
Als je potgrond mengt met brekerzand zou je wel een leuke zaaigrond kunnen maken zoals veel word gedaan,
maar ook hier bemerk je een erg nat medium.
Een ander verhaal is dat ik denk dat het eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft,op de grondsoort waarop ik zit.
Dus eigenlijk gebruik(te) ik het alleen voor ons zeer hete stuk met amerikaantjes,sempjes,e.d op het zuiden.
Ben een voorstander van de 'back to basic' theorie....uitgaande van de water/lucht flow.
Gebruik al jaren niets anders dan een arme potgrond met heel veel split 2-6 mm en wat dolomit klei voor in potten.
Buiten in de tuin alleen maar de bestaande zandgrond met een hele vracht split in verschillende gradatie 2-10mm.
Zou het zeer zeker niet gebruiken bij het inplanten van de Tufgaatjes,ook al heb jij aardig grote gaten geboord.
Hopende u goed geinformeerd te hebben verblijf ik nederig,

ps. Niet in het volgend nummer van Folium Alpinum,maar in het nummer erna komt over
deze materie een heel artikel! Boeiend en interessant discussie voer