Tulipa 2015

Gestart door Bert Stegeman, 31 december 2014, 14:12:35

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Bart Moerland op 14 maart 2015, 22:08:58
Ja Danny,heb ik eigenlijk al heel lang.  Is een ideaal stuk onder een heel grote Acer 'Faassens Black'
Daar groeit toch praktisch niets. Heb een stuk pdm vijver folie neergelegd en daarop een laag zandgrond,het stuk loopt schuin af naar beneden dus
het word nooit te nat en het bladerdek van de esdoorn houd zomers de ergste regen natuurlijk tegen in de rustperiode.
Het is pal op het zuiden,maar krijgt wel schaduw van de acer.  Is ongeveer 6 bij 3 a 4 meter.  In de winter laat ik het blad van de acer gewoon liggen.

De Iris verzameling staat daar en wat grassoortjes,en verscheidene cyclaampjes en pulsatilla's  die het ook prima doen.  Daartussen krijg ik steeds meer bolletjes e.d.
Ook de fritillaria's blijven daar goed over.  Wel zou ik wat meer voeding moeten geven want de bloei kan beter,maar
ik verlies tot op heden weinig.
Heb wel de mazzel dat ik veel bolletjes e.d  krijg vanuit het netwerk.
Maar vind het steeds leuker.  Zal weleens een overzichtfoto maken.
Als de bollen e.d overzijn,beginnen de irissen,dus het blijft lang in bloei.

Op de foto's van vorige jaren zie je een klein stukje.

Heel tof Bart , inderdaad wel een ideale plaats voor vele bollen !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Scheldeman op 15 maart 2015, 13:55:12
Citaat van: Danny Bonnez op 14 maart 2015, 21:45:08
Citaat van: Luc Scheldeman op 13 maart 2015, 06:49:39
Citaat van: Danny Bonnez op 10 maart 2015, 20:12:04
Heel aardige tulpjes Luc en Ruben . Dit heel klein tulpje is ook een van mijn favorieten en doet het heel goed in de tuin .
Tulipa dasystemon
Danny wil je eens kijken hoeveel bladeren een bol van deze tulp draagt.

Het is niet duidelijk op de foto maar één bol heeft twee bladeren Luc .
Danny, ik vind het vreemd dat je stelt dat T. dasystemon het heel goed doet bij jou in de tuin terwijl het één van de moeilijke is om buiten te houden. Vandaar mijn vermoeden dat het wellicht om een andere soort gaat.

Je zal waarschijnlijk wel gelijk hebben Luc . Mijn tulpjes zijn waarschijnlijk foutief aangeboden geweest . Ik denk dat het Tulipa neustruevae moet zijn . Ik lees in de cataloog van P. Nijssen dat T. neustruevae vaak aangeboden wordt onder de naam T. dasystemon . Maar wat is dan het verschil tussen beide soortjes ?
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Danny Bonnez op 15 maart 2015, 21:33:33
Je zal waarschijnlijk wel gelijk hebben Luc . Mijn tulpjes zijn waarschijnlijk foutief aangeboden geweest . Ik denk dat het Tulipa neustruevae moet zijn . Ik lees in de cataloog van P. Nijssen dat T. neustruevae vaak aangeboden wordt onder de naam T. dasystemon . Maar wat is dan het verschil tussen beide soortjes ?
T. dasystemon groeit op grotere hoogte dan T. neustreuvae.
T. neustreuvae is stolonenvormend en vermeerdert door deling en door de vorming van "droppers", dit zijn nieuwe bolletjes die zich via de stolonen dieper in de grond gaan vormen.
Kew noemt T. neustreuvae als synoniem van T. dasystemon maar dat is naar mijn mening te veel bijeen gooien.
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Scheldeman op 16 maart 2015, 20:04:33
Citaat van: Danny Bonnez op 15 maart 2015, 21:33:33
T. dasystemon groeit op grotere hoogte dan T. neustreuvae.
T. neustreuvae is stolonenvormend en vermeerdert door deling en door de vorming van "droppers", dit zijn nieuwe bolletjes die zich via de stolonen dieper in de grond gaan vormen.
Kew noemt T. neustreuvae als synoniem van T. dasystemon maar dat is naar mijn mening te veel bijeen gooien.

Bedankt Luc voor uw uiteenzetting ! Dus het is zo goed als zeker dat mijn tulpjes neustreuvae zijn aangezien ze goed vermeerderen . T. dasystemon wordt waarschijnlijk ook zelden aangeboden . ik heb nog enkele foto's genomen .
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Weer wat bijgeleerd heren  ((14

De bloemstengels van deze Tulipa koktebelica zijn me toch iets te lang geworden waardoor de bloemen wat raar op de stengel staan ....Niet helemaal zoals ik het zelf graag zou zien  ))8
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ruben Billiet

Danny, heel erg gelijkend op wat ik heb groeien, namelijk Tulipa neustreuvae. Ik probeer morgen een foto te maken.

Wel een mooi lid van de biflora group. Helemaal nieuw voor mij!

Hier stond Tulipa hissarica mooi te bloeien. Leuk vind ik dat hij bloeit met meerdere bloemen per stengel. Een selectie van Hodji-obi-Garm in Tadjikistan.

Bert Stegeman

zowel de bloem als de bladeren zijn Fascinerend
((12

Luc Scheldeman

Citaat van: Ruben Billiet op 16 maart 2015, 21:56:47
Hier stond Tulipa hissarica mooi te bloeien. Leuk vind ik dat hij bloeit met meerdere bloemen per stengel. Een selectie van Hodji-obi-Garm in Tadjikistan.
Een van de betere kleine geelbloeiers.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Eindelijk heeft tulipa systola zijn bloemen opengekregen.
Ik merk wel iets vreemds op bij de meeldraden. Afwachten of dit de volgende dagen verandert.
Torhout, West-Vlaanderen

Ruben Billiet

De meeldraden zijn precies misvormd Luc! Neem dat dit zo blijft, aan wat is dit te wijten?

Ruben Billiet

Tulipa turkestanica van Aman-Kutan ARJA 9851 staat op zijn mooiste!

Luc Scheldeman

Citaat van: Danny Bonnez op 16 maart 2015, 20:58:35
Bedankt Luc voor uw uiteenzetting ! Dus het is zo goed als zeker dat mijn tulpjes neustreuvae zijn aangezien ze goed vermeerderen . T. dasystemon wordt waarschijnlijk ook zelden aangeboden . ik heb nog enkele foto's genomen .
Zaden van T. dasystemon worden wel aangeboden maar ik vind het een lastige soort om op te kweken.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Terwijl we nu toch over die soortjes bezig zijn :

Dit is Tulipa neustruevae - opgekweekt uit zaad, gezaaid 2009, vorig jaar één bloeiend bolletje, dit jaar 4 !

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

En hier zijn veelbesproken maatje, Tulipa dasystemon ex. Hort..... moet ik er volledigheidshalve aan toe voegen.
Werkelijk héél gelijkend.
Ik heb al twee keer de echte dasystemon buiten geprobeerd maar ben hem twee keer verloren, ik kan dus alleen de stelling van LucS bevestigen.

Luc Gilgemyn

Intussen staat Tulipa subbiflora op zijn "hoogtepunt", waarbij dit hoogtepunt zeer laag bij de grond blijft op die stengeltjes van amper een paar centimeter.