Tulipa 2015

Gestart door Bert Stegeman, 31 december 2014, 14:12:35

Vorige topic - Volgende topic

Luc Scheldeman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 24 maart 2015, 17:21:33
Ook hier Tulipa hissarica in bloei.
Jammer, maar ik heb de plant al 5-6 jaar en hij vertikt het om zich te delen...  :(

Nog altijd slechts 1 bol.
Probeer in elk geval te bestuiven op de eigen stamper.  Misschien is er mogelijkheid om zo zaad te krijgen.
Of wissel pollen met Ruben's plant.
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 24 maart 2015, 17:27:16
En dit is een kruising van Janis Ruksans : Tulipa vvedenskyi x berkariense 'Morning Star'.
Eén bloem slechts, maar toch ben ik er heel blij mee.
Ik heb deze soort al een tiental jaar in de verzameling en hij deed het uitstekend.
Tot drie jaar geleden, toen hij verrast werd door de late hevige vorst die slechts inviel op 1 februari na een heel warme periode.  De planten stonden al 10 cm hoog in knop en werden door de vorst met de grond gelijk gemaakt...  Toen ik de bollen opgroef in mei/juni, bleven er slechts enkele knikkers over...  Het heeft de plant 3 groeiseizoenen gekost om zich te herstellen en dit jaar weer een eerste bloem te produceren.  Hopelijk volgen er volgend jaar nog meer.

Leuk om te zien dat deze tulp er weer bovenop gekomen is Luc . Inderdaad die late winterinval , al 3 jaar geleden heeft toch wel veel kwaad gedaan bij vele bollen . Hier had ik ook veel schade en sommige soortjes bloeien ook al terug , anderen hebben het toch moeilijk en hebben nog wat tijd nodig .
Ieper , West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Luc Scheldeman op 24 maart 2015, 18:34:47
Een neo-tulipa is toch een "ontsnapte" tuinhybride ??

Ja, maar dan eeuwen geleden, niet uit tuinen maar waarschijnlijk als "bijgoed" meegebracht bij de Romeinse en Middeleeuwse saffraanteelt in Frankrijk....onmogelijk om ze nog op soort terug te brengen en onmogelijk om te zeggen waar ze oorspronkelijk vandaag kwamen, dus dan hebben ze maar een nieuwe naam gekregen.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Ruben Billiet

Luc G. als je stuifmeel wil moet je maar laten weten hé ;-).

Ja die lortetii is een tulp die is gaan verwilderen in Frankrijk. Men 'denkt' dat het Tulipa agenensis is.
Inderdaad onmogelijk om te zeggen waar ze vandaag komen.
Nu ik weet dat Zonneveld DNA studies doet op heel wat Franse Neo Tulipa's om te zien van welke species ze daadwerkelijk zouden afstammen.
Neemt niet af dat deze heel erg vroeg is en ik hem graag zie  ((12

Ruben Billiet

Afgelopen vrijdag wat zon en Tulipa binutans ging mooi open

Bert Stegeman

prachtig Ruben
Gisteren dan maar in de regen --13 --13 deze foto's van deze Tulipa gemaakt.
Ben alleen het naamkaartje kwijt wel terug gekeken in de foto's van afgelopen Jaren maar tevergeefs. ))8
De slakken hadden hier ook net gegeten.
Volgens mij heb ik een van de bollen geplant maar die andere heb ik niet geplant (foto 2)

Ruben Billiet

Een enkel streepje zon vandaag en enkele dappere tulpjes toonden wat kleur.

Tulipa hissarica
Tulipa kaufmaniana 'Latvian Gold' --> heeft wel wat last gehad van de late nachtvorst
Tulipa montana KV 59 --> een vroegbloeiende montana selectie van Kurt Vickery

Luc Scheldeman

Tulipa stapfii, wat afgezien in de stormwind
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Scheldeman op 31 maart 2015, 21:14:28
Tulipa stapfii, wat afgezien in de stormwind

Mooi tulpje Luc !  ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Uit de "jonge" groep tulpen : Tulipa ophyophylla uit Ukraine (Azov Steppes).
Volgens Kew moet deze onder de overkoepelende naam Tulipa sylvestris gezien worden.
Torhout, West-Vlaanderen

Ruben Billiet

Heel mooi die stapfii Luc!

Luc Gilgemyn

Hier staat Tulipa stapfii nog net niet open, maar we kunnen toch al genieten van het sterk gekartelde blad.

.... en Tulipa orthopoda doet verwoede pogingen om ondergronds al te bloeien, een fenomeen dat we ook al bij andere bollen opmerkten.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

De eerste selectie van Tulipa Greigii is ook gaan bloeien.

Deze knoert van een bloem is Tulipa greigii 'Mountains Glory'

Harelbeke-West-Vlaanderen

Ruben Billiet

Hier Tulipa binutans op zijn hoogtepunt. Ook Tulipa praestans is in knop al erg mooi.

Bert Stegeman

dat gaat weer genieten worden bij jullie in de tuin Luc en Ruben
Genieten met de hoofdletter G. hopen tijdens Pasen goed weer.
Bij deze iedereen vrolijk Pasen _04