Crocus 2015

Gestart door Kris De Raeymaeker, 1 januari 2015, 10:10:34

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  1 februari 2015, 14:29:42
En ik heb niet gekeken op een foto meer of minder.

[attachimg=1]

Is er ook heel goed op voorruit gegaan Frankie !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  1 februari 2015, 14:32:27
Mag het overigens ook gewoon zijn? Crocus chrysanthus var. fuscotinctus, nog altijd één van de favorieten, hoe courant hij ook mag zijn.

Jazeker Frankie , eens een topper , altijd een topper !
Ieper , West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Frankie Wulleman op  1 februari 2015, 20:39:58
Ja, die sneeuw die hier nog altijd ligt...hoe heeft hij dat geflikt??? En de foto's zijn wel degelijk deze namiddag gemaakt.

Ik blijf er bij dat het gebruik van onnatuurlijke hulpmiddelen zoals het bewaren van sneeuw in de diepvries niet echt koosjer is  ))4
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Frankie Wulleman

Citaat van: Wim Boens op  1 februari 2015, 20:54:23
Citaat van: Frankie Wulleman op  1 februari 2015, 20:39:58
Ja, die sneeuw die hier nog altijd ligt...hoe heeft hij dat geflikt??? En de foto's zijn wel degelijk deze namiddag gemaakt.

Ik blijf er bij dat het gebruik van onnatuurlijke hulpmiddelen zoals het bewaren van sneeuw in de diepvries niet echt koosjer is  ))4

Neen Wim, mis!

Toen het vrijdag aan het sneeuwen was, heeft mijn kleinste een sneeuwman beginnen maken. Dat betekent dus dat hij een ferme, dikke bal heeft gemaakt. Tijdens de dooi de laatste dagen is die bol maar heel traag gesmolten. Die is trouwens nu nog niet helemaal weg. Ik had dus vandaag nog een mooie hoeveelheid sneeuw voorhanden die als decor diende voor de krokussen.  ;)
Met dank aan mijn kleine dus.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op  1 februari 2015, 20:43:45
Citaat van: Frankie Wulleman op  1 februari 2015, 14:29:00
Alweer schoon materiaal, Kris, mocht er nu nog een beetje zon aan te pas komen of een ander hulpmiddel,  ;)

Gisteren zagen we nog allerlei krokussen en eranthissen door de sneeuw priemen in het verre Turkije.
Vandaag zag ik hier ene Crocus biflorus nubigena zich een weg banen door de wegsmeltende sneeuwvelden op een Lichterveldse alm.  -2( Het moet niet altijd ver zijn om mooi te zijn,  ;)
Enkele plaatjes om zondag krokusdag een beetje eer aan te doen.

Schitterende foto's Frankie !  ((12 ((12 ((12 Ik weet niet hoe je het voor elkaar gekregen hebt maar in ieder geval heel mooi om te zien , deze grijze dag ziet er veel kleurrijker uit !  ((3

En om het bovenstaande verhaal verder aan te vullen: de krokussen staan buiten in pot. Potten uitgraven, bij de chauffage zetten, terug naar buiten met open bloemen, pot ingraven in de sneeuw...en flitsen maar! Er ging dus heel wat werk aan vooraf, maar een mens moet zich met iets bezig houden, niet?  :D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

hoe je het ook doet ze blijven prachtig.
Vandaag ook even een rondje door de tuin gemaakt.
de crocussen hebben er allemaal weer zin in maar het blijft afwachten hier tot de temperatuur wat hoger word.
Het enige waar ik iets van bloem in zag was een Galantus flore pleno maar te klein voor een foto. --13
vorig jaar stond mijn Adonis Fukujukai al in bloei nu nog maar amper boven de grond --13 --13

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op  1 februari 2015, 20:30:24
Citaat van: Ruben Billiet op 30 januari 2015, 22:47:29

Na enkele berichten te hebben ontvangen is mijn Crocus gepost als 'Herald' NIET 'Herald' maar wel 'Eyecatcher'.
Herald zou veel bleker geel moeten zijn.

Ik zit ook met dat probleem Ruben , ik weet ook de naam niet van die donker gele ?  Op het internet zie ik onder de naam van 'Eyecatcher' alleen maar crocussen met witte en donkere bloemblaadjes ?

Danny, als je een chrysanthus of biflorus cultivar wilt determineren, ga dan even kijken op het Schots forum, waar Thomas Huber destijds een volledig overzicht van alle cultivars heeft gemaakt.  Zie hier : http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=5060.0

Harelbeke-West-Vlaanderen

Ruben Billiet

Danny, ik kreeg volgend antwoord van Thomas Huber ivm Crocus crysanthus 'Herald'  (waar Luc het ook over heeft)

" I think that this could be a hybrid that only looks like Elegance.

The true Elegance is only a shy increaser and I have noticed, that the

Dutch breeders have replaced many shy increasers by other breedings

with a better increasing rate - which means more profit".

Ruben Billiet

Koud maar een streepje zon aan de 'Riviera' --> Crocuszondag is hier een dag verschoven  ((12

Er komt al veel kleur in mijn meest Zuidelijk gelegen bollenbed.

Crocus alatavicus
Crocus alatavicus x korolkowii
Crocus crysanthus 'Charmer' - nieuw voor me en de combinatie van grijs met geel kan me erg bekoren!

Ruben Billiet

Ook nieuw voor me is deze kruising tussen reticulatis en angustifolius genaamd 'Moritz'
Je ziet mooi de gele kleur uit angustifolius en de donkere strepen uit reticulatis.

Ruben Billiet

Leuk om mee te geven, Crocus angustifolius x reticulatis 'Moritz' is een kruising gemaakt door Dirk Schnabel en vernoemd naar zijn zoon. Hij heeft ook nog een andere gelijkaardige kruising genaamd naar zijn dochter 'Marianne'.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Ruben Billiet op  2 februari 2015, 14:54:56

Een fantastisch mooie Crocus Ruben !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ruben Billiet

Thx Luc!
Hij is nieuw voor mij en ik moet zeggen dat hij me ook enorm bevalt!

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Ruben Billiet op  2 februari 2015, 14:54:56
Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 februari 2015, 18:56:37
Een fantastisch mooie Crocus Ruben !

Dat kunnen we alleen maar beamen maar ook de ander krokussen staan er perfect bij !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ruben Billiet

Thx Kris, nu hopen dat het eens een beetje warmer en minder wisselvallig wordt. Dat de bloemen eens echt goed kunnen opengaan!