Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 318018 keer)

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #915 Gepost op: 26 maart 2015, 22:15:11 »
Hans,
Karel heeft burseriana's meegegeven aan Gert en de  'Cordata' staat nu hier.
Ze bloeit nog niet maar Karel dacht dat dit de juiste plant was, we moesten maar uitpluizen.

Adrian heeft de echte S. burseriana 'Cordata' onlangs teruggevonden en liet een foto zien op het forum van de Saxifrage Society:

http://www.saxifraga.org/forum/forum_posts.asp?TID=479.

Hoe zou Adrian er uitzien als hij zich een happy bunny voelt  ))4 ((15 )--1 --((1 ((15 )--1 ((11 ((10
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #916 Gepost op: 26 maart 2015, 22:36:22 »
'Coolock Kate is een zaailing van 'Myriad Seedling' haar kleur wisselt ook wel.
Maar inderdaad een heel aparte kleur.
Coolock Kate is een zaailing, gekweekt uit S. ‘Myriad’, geloof het of niet, uit een spierwitte cultivar dus  :o --6.

S. 'Myriad' is dan weer een zaailing van S. georgei, gekweekt door Nigel Fuller in 1999.

De naam 'Myriad Seedling' doet vermoeden dat deze cultivar ook een zaailing van S. ‘Myriad’ is, maar het is vreemd genoeg niet bekend wie de kweker hiervan is. Volgens Adrian is deze cultivar uit Nederland afkomstig, maar van wie dan?




Hans,ik wil niet de wijsneus uithangen,maar Jim Almond heeft de 'Coolock Kate' uit de 'Myriad seedling' gehaald.
Wat erin de buurt stond wist hij niet.  We hebben rond het vrij geven van de planten nog contact gehad omdat Jim bescheiden
als hij is twijfelde over de kwaliteit van zijn 'Coolocks'
Ik heb die 'Myriad Seedling' al erg lang maar hoewel Adrian dat dacht is ze
niet door mij op de wereld gezet,maar ik ben soms zo'n klungel met die dingen dat het ook best wel zou kunnen.



Hans en iedereen natuurlijk.......ik heb contact opgenomen met Jim om te vragen of hij ons meer kan vertellen van zijn Coolocks.
Speciaal 'Kate' natuurlijk,omdat ze misschien ook interessant is om het rood te versterken in een kruising. 
Als ze uit de witte 'Myriad' komt,moet hij toch een vermoeden hebben wat er in de buurt stond,dat kan toch niet anders?
Evenzo als ze uit de 'Myriad Seedling' komt.
We horen wel van hem denk ik.
Altijd interessant.

Ik ben erg benieuwd naar de reactie van Jim Almond, Bart.

Dat S. 'Coolock Kate' (en trouwens ook S. 'Coolock Gem') gekweekt is uit S. 'Myriad' staat in diverse publicaties van The Saxifrage Society, onder andere in The Saxifrage Magazine, no. 10 (2002).
Daar staat bijv. in dat deze 2 cultivars zijn genoemd naar de dochters van Jim, Gemma en Kate.

Over S. 'Myriad' staat er dit in: Nigel Fuller's S. georgei x ? S. poluniniana hybrid - ENF 4.

Ik heb al diverse keren een plant gekocht met de naam S. 'Myriad', maar deze planten bleken steeds roze bloemen te hebben. Morgen zal ik een voorbeeld laten zien.

Hier wat foto's van de echte S. 'Myriad':

http://www.saxifraga.org/forum/forum_posts.asp?TID=459.

Heeft één van jullie de echte S. 'Myriad' ?
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #917 Gepost op: 26 maart 2015, 22:56:15 »
Nog meer jonge Saxen.

1. x biasolettoi 'feuerkopf'  (federici-augusti x sempervivum)
2. 'Florenc' prachtige  x anglica 'Winifred' seedling
3. x gloriana 'Godiva' (lilacina x obtusa)

Feuerkopf, geen makkelijke, hoe hou jij dat geval in leven, Bart?
Gewoon zo, Frankie, constant overdekt.
Enfin, dat vorig was dood en stond vanaf de lente in de regen, dus staat het nu bij mij overdekt. ))4

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #918 Gepost op: 26 maart 2015, 22:58:11 »
Hans ik heb de echte Myriad, precies zoals je zegt afkomstig van Nigel, persoonlijk van hem gekregen jaren geleden. Een van de mooiste witbloemige cv's.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #919 Gepost op: 26 maart 2015, 23:02:14 »
Nog wa potten.

1/ Een columnarisken.
2/ Dit is 'Cassini'. Meegebracht van Tsjechië van Karel Lang; toen ik thuis kwam heb ik van alle Saxen van hem direct stekken genomen. Gelukkig, want een paar dagen later, hebben vogels mijn 'Cassini' gestolen om er ik weet niet wat mee te doen. Nu komt er eindelijk een bloem op een van die stekjes, zucht ...
3/ Dat heb ik gekregen van Karel Lang, ben benieuwd wat het gaat geven. aff. carinata.
4/ 'Peach Blossom' ziet er een lekker ding uit.

Pracht van een columnaris, Jan. Ik heb er ook ééntje, maar jammer genoeg geen bloemen er op.
Merci, Frankie. Ik weet het ook niet, vorig jaar bloeide die ook. Misschien is het omdat het in een zandbed staat dat heel veel licht krijgt ?
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #920 Gepost op: 27 maart 2015, 00:00:00 »
Nog een jonge 'Novium Magum' x poluanglica hybride en stukkie tuin.

Ja, dat tuftuintje, ik herinner me dat nog. Jaren geleden zijn we daar eens met een groep VRV-ers met een bus neergestreken. Moet toch maar eens plannen maken, om daar nog eens heen te gaan.



Da's al wel weer heel lang geleden hè Frankie....wat gaat de tijd snel!
Inmiddels is de tuin met de saxifraga verzameling al een aantal keren op de 'schop' geweest.
Afgelopen februari is 70% van de tuin helemaal opnieuw opgebouwd met 10 kuub grond en 3 ton steen erbij.
Het zal je niet spijten als Saxifraga liefhebber om de één na grootste verzameling ter wereld te zien.
En dan erbij...de jongen die er over gaat is eigenlijk best wel aardig.... ))4...al zou je dat soms niet zeggen --11
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #921 Gepost op: 27 maart 2015, 00:01:46 »
Hans ik heb de echte Myriad, precies zoals je zegt afkomstig van Nigel, persoonlijk van hem gekregen jaren geleden. Een van de mooiste witbloemige cv's.




Ger...je weet wat ik/we je willen vragen hè?
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #922 Gepost op: 27 maart 2015, 00:05:02 »
Hans,
Karel heeft burseriana's meegegeven aan Gert en de  'Cordata' staat nu hier.
Ze bloeit nog niet maar Karel dacht dat dit de juiste plant was, we moesten maar uitpluizen.

Adrian heeft de echte S. burseriana 'Cordata' onlangs teruggevonden en liet een foto zien op het forum van de Saxifrage Society:

http://www.saxifraga.org/forum/forum_posts.asp?TID=479.

Hoe zou Adrian er uitzien als hij zich een happy bunny voelt  ))4 ((15 )--1 --((1 ((15 )--1 ((11 ((10


Nou Hans,als ik zo de rozetten bekijk kan de plant van karel ook wel eens de cordata zijn.
Alleen ben ik bang dat ze niet gaat bloeien,het is een klein plantje-heb al wat stek genomen(natuurlijk)- maar geen teken van knop vorming.


En Adrian als HAPPY BUNNY......nou..........zoiets?......
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2015, 00:08:23 door Bart Moerland »
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #923 Gepost op: 27 maart 2015, 00:20:07 »
Nog meer jonge Saxen.

1. x biasolettoi 'feuerkopf'  (federici-augusti x sempervivum)
2. 'Florenc' prachtige  x anglica 'Winifred' seedling
3. x gloriana 'Godiva' (lilacina x obtusa)

Feuerkopf, geen makkelijke, hoe hou jij dat geval in leven, Bart?


De foto van de 'Feuerkopf' is die van een jonkie,maar de oude plant van mij leeft nog steeds.
Ik schat dat ze uit 1997 of zo iets is.  De foto hierbij is de oude plant nog steeds 0- 1 April 2005
Staat in een zeer schraal zand/split mengsel en houd het dus al een jaar of 17/18 uit!.
Maar groeien ho maar!  Wel geef ik nu af en toe wat vloeibaar voedsel aan dergelijke moederplanten.
Helpt een beetje maar niet echt heel veel.
Probleem is bij dit soort planten dat ze heel weinig rozetten vormen en de rozetten gaan vaak allemaal bloeien waardoor
je niet kunt stekken.  In pot vind ik ze moeilijk.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #924 Gepost op: 27 maart 2015, 00:26:30 »
Hans,
Weer prachtige foto's man.
Valt me op dat jouw Saksen er dit jaar erg mooi bij staan,zien er zeer goed uit!
Volgens mij praat je er veel mee!

Dan zijn er toch een heel stel die niet naar me luisteren, Bart, want ik kan ook hele series planten laten zien die er beroerd uitzien. Die ga ik dit jaar vervangen  door kleine, gestekte plantjes en zo blijft er elk jaar wel wat te genieten over.



Misschien moeten wij hier ook onze planten maar eens gaan Fotoshoppen! -2(
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #925 Gepost op: 27 maart 2015, 10:23:36 »
'Coolock Kate is een zaailing van 'Myriad Seedling' haar kleur wisselt ook wel.
Maar inderdaad een heel aparte kleur.
Coolock Kate is een zaailing, gekweekt uit S. ‘Myriad’, geloof het of niet, uit een spierwitte cultivar dus  :o --6.

S. 'Myriad' is dan weer een zaailing van S. georgei, gekweekt door Nigel Fuller in 1999.

De naam 'Myriad Seedling' doet vermoeden dat deze cultivar ook een zaailing van S. ‘Myriad’ is, maar het is vreemd genoeg niet bekend wie de kweker hiervan is. Volgens Adrian is deze cultivar uit Nederland afkomstig, maar van wie dan?




Hans,ik wil niet de wijsneus uithangen,maar Jim Almond heeft de 'Coolock Kate' uit de 'Myriad seedling' gehaald.
Wat erin de buurt stond wist hij niet.  We hebben rond het vrij geven van de planten nog contact gehad omdat Jim bescheiden
als hij is twijfelde over de kwaliteit van zijn 'Coolocks'
Ik heb die 'Myriad Seedling' al erg lang maar hoewel Adrian dat dacht is ze
niet door mij op de wereld gezet,maar ik ben soms zo'n klungel met die dingen dat het ook best wel zou kunnen.



Hans en iedereen natuurlijk.......ik heb contact opgenomen met Jim om te vragen of hij ons meer kan vertellen van zijn Coolocks.
Speciaal 'Kate' natuurlijk,omdat ze misschien ook interessant is om het rood te versterken in een kruising. 
Als ze uit de witte 'Myriad' komt,moet hij toch een vermoeden hebben wat er in de buurt stond,dat kan toch niet anders?
Evenzo als ze uit de 'Myriad Seedling' komt.
We horen wel van hem denk ik.
Altijd interessant.

Ik ben erg benieuwd naar de reactie van Jim Almond, Bart.

Dat S. 'Coolock Kate' (en trouwens ook S. 'Coolock Gem') gekweekt is uit S. 'Myriad' staat in diverse publicaties van The Saxifrage Society, onder andere in The Saxifrage Magazine, no. 10 (2002).
Daar staat bijv. in dat deze 2 cultivars zijn genoemd naar de dochters van Jim, Gemma en Kate.

Over S. 'Myriad' staat er dit in: Nigel Fuller's S. georgei x ? S. poluniniana hybrid - ENF 4.

Ik heb al diverse keren een plant gekocht met de naam S. 'Myriad', maar deze planten bleken steeds roze bloemen te hebben. Morgen zal ik een voorbeeld laten zien.

Hier wat foto's van de echte S. 'Myriad':

http://www.saxifraga.org/forum/forum_posts.asp?TID=459.

Heeft één van jullie de echte S. 'Myriad' ?

Hans dit is de echte 'Myriad'zoals ik hem jaren geleden van Nigel gekregen heb. Geen makkelijke plant om aan de praat te houden. De bloei is vrij onregelmatig van jaar tot jaar. Vermeerderen om te behouden is een must.

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #926 Gepost op: 27 maart 2015, 10:27:29 »
Bart, je had nog een close-up te goed van de rozet vorm van de al eerder geplaatste orange gekleurde cv.
Hopelijk kun je hier iets mee,,,,, of Hans misschien???

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #927 Gepost op: 27 maart 2015, 13:03:59 »
Nieuw, nieuw!!!!! Saxifraga ludlowii in bloei. Ik doe er een close up van de rozetten bij voor Hans en Bart.
Tevens een interessante nieuwe aanwinst is Sax. sp. McB 1711 en S. clivorum.

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #928 Gepost op: 27 maart 2015, 13:07:43 »
Sorry, vorige close up was niet zuiver, deze is wel scherp.

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #929 Gepost op: 27 maart 2015, 18:09:41 »
Tussen al het saxen geweld wil ik graag een combinatie plaatje van mijn Cumulus laten zien  --15

111558-0 [ Gespecificeerde bijlage is niet beschikbaar ]
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2015, 18:12:39 door Jan Tholhuijsen »
Omgeving Roosendaal