Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319452 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #165 Gepost op: 2 maart 2015, 09:23:50 »
Wat is dat eigenlijk, een 'Cumulus virus' ?

Een overontwikkeld sax virus Jan -2( -2(  pas op niks mis mee hoor! ))8
Diagnose: gewoonlijk begint het met ééntje dan nog ééntje.......... en voor je het weet staan ze overal en is het niet meer te genezen ;D
 Al heb ik gelezen dat Bart een drastische remedie heeft tegen het virus  --11
Dank u wel dokter. Het lijkt me, dit in tegenstelling tot andere pathologische aandoeningen, toch wel een plezante ziekte.  -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #166 Gepost op: 2 maart 2015, 18:02:41 »
Kijk daar ben ik weer ! -2(
Er is geen houden meer aan, de Saxen komen er aan.
Het is dan ook heel lekker weer : koud, af en toe een stevige bui, super veel wind, wat donderslagen, ideaal weer dus voor Saxen .... ((3
Ik denk dat ze denken dat ze voor even in de bergen zitten, het is immers 'bergweer', moet een fantastische tijd voor ze zijn. ;D

In mijn soms door de zon verwarmd zandbed zijn ze al wat vroeger, maar buiten, in weer en wind, komt er langzaam aan toch wel enige beweging, zou ik zo zeggen.
Enfin, genoeg gezeverd, ik zal mijn muil nu wat houden ...

1/ 'Louis Armstrong' een van de mooiste, gewoon in een minuscuul gaatje van een marmersteen gepropt, dus een beetje gefolterd, waarschijnlijk is dit een sm-sax, dus die heeft dat lekker graag ...    :o  kan niet wachten tot de op zich al schone knoppen open gaan ...
2/ 'Excellent' (van Karel Lang, de Louis is van  Jan Bürgel) is altijd al een vroege geweest, staat ook al wat vroeger in zijn eigenste kleine gaatje in een marmerblok van een slordige 100 kg, dus eten genoeg voor deze lieverd.
3/ 'Antonio Vivaldi' ook van dienen Lang, is volgens een zekere Adrian Young, een moeilijke Sax ...
Pfff, waar zet die gast dat ook, overdekt, dat boelke droogt dan wat uit, terwijl deze Sax duidelijk een voorliefde voor natte omstandigheden heeft. Is ook niet moeilijk met lowndesii en SEP22 als ouders, beide staan allicht graag nat. Bij mij is het bijna een onkruid, groeit in de marmer rotstuin gelijk zot. Kijk maar naar dit triootje. Ik heb er twee kleintjes bijgezet, staan praktisch in volle zon en hebben de vorige zomer prima overleefd, no problemo, met al die stenen en wat vochtige grond met een beetje klei, doen soms wonderen ...
Ik hou wel van deze Sax, in 2013 was die al aan de bloeien in januari, dan vroor het beetje tot einde april, en dan ging die gewoon door met bloemen produceren.
4/ Deze is ook een vroege vogel, er staat ook een te bloeien in een pot, maar ik heb gekozen voor deze, lekker buiten in Crevice Garden Number 4, constant gegeseld door de wind die langs een corridor door de opening waait tussen het huis  en een hoge rij sparren.
Het is een x megadinges, genaamd 'Saturn'

« Laatst bewerkt op: 2 maart 2015, 22:15:35 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #167 Gepost op: 2 maart 2015, 18:13:55 »
1/ nog eentje buiten die wat schuchtere pogingen doet om wat aandacht van mij te trekken, enfin dat is toch geslaagd, maar ik vind dat die toch beter zijn best moet doen.
Krijgt later nog een kans ...  -2(  O ja, 't is x poluanglica 'Kineton' van een bezige bij wat betreft kruisingen, Mister David Walkey.
Deze staat leuk te wezen in Crevice Garden Number 2, gewoon tussen wat ordinaire stenen die van 't straat komen.
2/ Dit vind ik een leuk, klein ding. Natuurlijk is het klein omdat het nog veel moet groeien, ha ha.  -2(
Het is een NCC non-classifiable cultivar dus en moest toch een naam krijgen : 'Slavia', merci meneer Holenka.
3/ Deze gaat ook een mooie worden, kruising tussen marginata var. Sorrento met 'Edgar Irmscher', dit is 'Lemon Spires'.
« Laatst bewerkt op: 2 maart 2015, 18:15:37 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #168 Gepost op: 2 maart 2015, 21:53:59 »
Het begint stilletjesaan op gang te komen, hé Jan.

Ook hier enkele steenbreekjes die elke dag veranderen:

S. 'Jan Neruda'
S. 'Jenkinsiae'
S. iranica
S.  ‘J.W. Goethe’
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #169 Gepost op: 2 maart 2015, 21:55:11 »
Deze zaailingen van S. 'Wisley' veranderen nu ook dagelijks.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #170 Gepost op: 2 maart 2015, 21:56:04 »
S. 'Jan Neruda'

Ode aan onze Frankie van wie ik deze schoonheid in de schoot kreeg geworpen.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #171 Gepost op: 2 maart 2015, 21:58:14 »
S. stolitzkae laat nog geen knoppen zien. Is natuurlijk volkomen normaal, die bloeit pas op het allerlaatst. Maar de rozetten die aan de tufsteen kleven, zijn een plaatje. Vrijwel dagelijks bekijk ik deze wel eens en kan het ook niet laten om de 'hardheid' van de plant te voelen. Ja, voor deze heb ik het echt. De plant lijkt -nog meer dan andere saxifraga's- echt met de steen vergroeid.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #172 Gepost op: 2 maart 2015, 22:00:01 »
S. 'Jan Neruda'

Ode aan onze Frankie van wie ik deze schoonheid in de schoot kreeg geworpen.

Wacht tot hij straks bloeit met zijn supergrote bloemen, Kris!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #173 Gepost op: 2 maart 2015, 22:13:19 »
Ach ja, Frankie. Wat betreft die stolitzkae. Kan je mij daar een klein scheutje van bezorgen ? Als het niet te veel moeite is. Heb ook nog wel iets dat je kan gebruiken denk ik ...
Mag zonder wortels, bij Saxen kan je dat een week laten liggen trouwens.
Ik heb ook een stolitzkae, die leeft nog, maar er zit een ziekte in. Als je er aan ruikt, tja dan ruikt het naar een ziekte.
Zelfs diegene die ik in een marmersteen geplant heb, is er aan. Ik kan nog stekken nemen van die die nog leeft, maar dat is geen avance, want de ziekte gaat er in blijven zitten.
Enfin de jouwe ziet er gezond uit. ;)

Die zaailingen van 'Wisley' dat heeft ook zijn tijd geduurd zeker ?
« Laatst bewerkt op: 2 maart 2015, 22:15:15 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #174 Gepost op: 2 maart 2015, 22:17:22 »
Mooie plaatjes mannen,hier is nog bijna niks te zien,op een verdwaalde 'Allendale Elegance' na,komt uit de Exclusive group en is in knop het mooist vind ik(zoals veel saxen)

1. 'Allendale Elegance'
2. 'Allendale Elegance'
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #175 Gepost op: 2 maart 2015, 22:18:57 »
Ach ja, Frankie. Wat betreft die stolitzkae. Kan je mij daar een klein scheutje van bezorgen ? Als het niet te veel moeite is.
Mag zonder wortels, bij Saxen kan je dat een week laten liggen trouwens.
Ik heb ook een stolitzkae, die leeft nog, maar er zit een ziekte in. Als je er aan ruikt, tja dan ruikt het naar een ziekte.
Zelfs diegene die ik in een marmersteen geplant heb, is er aan. Ik kan nog stekken nemen van die die nog leeft, maar dat is geen avance, want de ziekte gaat er in blijven zitten.
Enfin de jouwe ziet er gezond uit. ;)

Die zaailingen van 'Wisley' dat heeft ook zijn tijd geduurd zeker ?

Ja, Jan, er zijn wel een paar jaartjes over gegaan om die zaailingen groot te brengen.

Jan, ik zou je graag een stekje geven, alleen...de plant groeit tergend langzaam dat ik er nog steeds niet echt van durf te stekken. De plant is na vijf of zes seizoenen nog altijd maar zo'n 5 cm doorsnede, al doet de foto waarschijnlijk een grotere plant lijken?
Het eerste stekje dat ik zal nemen, zal voor u voorbehouden zijn, Jan.

Of hij er gezond uit ziet? En of: de rozetjes zitten vol kalkafscheiding...ze lijken zelfs bijna wit. Zonder te stoefen, maar ik ben wel trots op dit kleinood,
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #176 Gepost op: 2 maart 2015, 22:20:29 »
Heb even voor jullie gekeken naar de x anglica 'Pink Diamond'.
Het is moeilijk te zien zo van de foto maar het zou kunnen.
In knop stadium lijkt ze er erg op,maar wachten tot ze bloeit,moet Frankie maar weer even het 'Kodakske' pakken.

Hier oudere foto's van 'Pink Diamond'
De plant in Tuf is de originele plant.
De andere een jonkie.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #177 Gepost op: 2 maart 2015, 22:27:52 »
Frankie,Jan.....we hebben het er wel eens eerder overgehad,maar waarschijnlijk is stolitzkae volgens de experts( ))4) niet in omloop maar zijn het
vormen van andersonii.   Ik weet het ook niet...... ((--11

Maar de plant van Frankie ziet er zeker fantatastischo uit!....en het laat zien hoe goe dit in Tuf wil.
Zal ook wel even kijken Jan of hier nog stolitzkae staat,in ieder geval wel stek van afgelopen september.
Maar stolitzkae(blijf ze voorlopig maar zo labelen tot nader order) wortelt niet zo makkelijk.

De foto is een plantje gekregen van Oldrich Maixner in 2012 waarvan ze toch zeggen dat het stolitzkae is,maar ja
Moet iemand komen die alles is wil uitzoeken....en dat kost weer geld.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #178 Gepost op: 2 maart 2015, 22:28:47 »
Heb even voor jullie gekeken naar de x anglica 'Pink Diamond'.
Het is moeilijk te zien zo van de foto maar het zou kunnen.
In knop stadium lijkt ze er erg op,maar wachten tot ze bloeit,moet Frankie maar weer even het 'Kodakske' pakken.

Hier oudere foto's van 'Pink Diamond'
De plant in Tuf is de originele plant.
De andere een jonkie.

Is wat moeilijk te zien op foto, maar ik meen dat de bloemen op mijn plant zo goed als 'sternless' zijn. De bloemen zitten echt op het matje gekleefd.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #179 Gepost op: 2 maart 2015, 22:32:22 »
Frankie,Jan.....we hebben het er wel eens eerder overgehad,maar waarschijnlijk is stolitzkae volgens de experts( ))4) niet in omloop maar zijn het
vormen van andersonii.   Ik weet het ook niet...... ((--11

Maar de plant van Frankie ziet er zeker fantatastischo uit!....en het laat zien hoe goe dit in Tuf wil.
Zal ook wel even kijken Jan of hier nog stolitzkae staat,in ieder geval wel stek van afgelopen september.
Maar stolitzkae(blijf ze voorlopig maar zo labelen tot nader order) wortelt niet zo makkelijk.

De foto is een plantje gekregen van Oldrich Maixner in 2012 waarvan ze toch zeggen dat het stolitzkae is,maar ja
Moet iemand komen die alles is wil uitzoeken....en dat kost weer geld.

Laat ons er maar geen zeer hoofd in maken en genieten van de plant in de eerste plaats. En in de tweede plaats, de plant toch maar proberen te vermeerderen om in het circuit te houden.

Ik kan niet meer heel zeker zeggen waar ik de plant van heb, maar ik meen dat het van bij was, Bart, vele jaren geleden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen