Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319333 keer)

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #225 Gepost op: 8 maart 2015, 20:53:10 »
nog een paar starters  :)

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #226 Gepost op: 8 maart 2015, 21:05:23 »
Wat die Wisley betreft, Bart. Die gaan inderdaad niet zo heel lang mee. Als je geluk hebt komen er inderdaad zijrozetten aan, in het andere geval verspeel je de plant. Maar deze zaailingen mogen in feite de cultivarnaam 'Wisley' niet meer dragen, zeker? Ik vraag mij af of de originele plant nog wel in cultuur is?

Als je de planten uit zaad hebt opgekweekt mogen ze de cultivarnaam 'Wisley' inderdaad niet dragen, Frankie, en de meeste planten die onder de naam Saxifraga 'Wisley' worden verkocht zijn uit zaad opgekweekt!!! Neemt niet weg dat daar wel hele mooie exemplaren tussen zitten. Heb er zelf eentje uit zaad opgekweekt die goed lijkt op de beschrijving van Saxifraga 'Wisley' in het boek Porophyllum Saxifrages, maar die noem ik voorlopig gewoon Saxifraga federici-augusti subspecies grisebachii, want de originele Saxifraga 'Wisley' is gewoon een in het wild verzamelde plant die behoort tot deze subspecies.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #227 Gepost op: 8 maart 2015, 21:09:52 »
Over S. burseriana var. burseriana ben ik dit jaar niet zo tevreden. De bloei ligt erg verspreid dit keer. Het is dan ook al een oud exemplaar. De bloemen blijven er echter niet minder mooi om.

Die plant ziet er nog steeds heel erg vitaal uit, Frankie!! Misschien gewoon eens wat nieuwe planten opkweken uit stek? en als je er dan ééntje over hebt kun je die mooi aan mij geven  -2( ((12 ((3 --11
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #228 Gepost op: 8 maart 2015, 21:10:29 »
De soort kwam al een paar keer ter sprake, en zelf liet ik hem ook al eens zien, maar vandaag stond hij toch op zijn paasbest, vandaar nog een keertje :

Saxifraga oppositifolia 'Le Bourg d'oisans' - voor mij zonder meer het beste geschikt voor ons klimaat.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #229 Gepost op: 8 maart 2015, 21:17:35 »
De soort kwam al een paar keer ter sprake, en zelf liet ik hem ook al eens zien, maar vandaag stond hij toch op zijn paasbest, vandaar nog een keertje :

Saxifraga oppositifolia 'Le Bourg d'oisans' - voor mij zonder meer het beste geschikt voor ons klimaat.

Prachtig Luc,

heb zelf niet veel succes gehad met Saxifraga oppositifolia 'Le Bourg d'oisans', maar ook de andere oppo's hier zien er momenteel niet geweldig uit. Helaas, want oppo's zijn toch wel erg mooi als ze zo uitbundig bloeien als het exemplaar dat je laat zien.  Ik zal maar weer es wat nieuwe stekken gaan maken.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #230 Gepost op: 8 maart 2015, 21:18:26 »
De soort kwam al een paar keer ter sprake, en zelf liet ik hem ook al eens zien, maar vandaag stond hij toch op zijn paasbest, vandaar nog een keertje :

Saxifraga oppositifolia 'Le Bourg d'oisans' - voor mij zonder meer het beste geschikt voor ons klimaat.

Deze ziet er erg wervelend uit, Luc, een gezonde knaap.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #231 Gepost op: 8 maart 2015, 21:19:11 »
Over S. burseriana var. burseriana ben ik dit jaar niet zo tevreden. De bloei ligt erg verspreid dit keer. Het is dan ook al een oud exemplaar. De bloemen blijven er echter niet minder mooi om.

Die plant ziet er nog steeds heel erg vitaal uit, Frankie!! Misschien gewoon eens wat nieuwe planten opkweken uit stek? en als je er dan ééntje over hebt kun je die mooi aan mij geven  -2( ((12 ((3 --11

Er staan er al enkele in de kraamkamer, Hans,  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #232 Gepost op: 8 maart 2015, 21:25:13 »
Met het mooie weer van de laatste dagen gaat het natuurlijk snel met de saxen. De foto's die ik nu laat zien heb ik afgelopen donderdag gemaakt. Die planten zien er vandaag al weer heel anders uit.

Eerst een paar saxen die ik al eerder liet zien.

Foto 1: Saxifraga 'Joy Bishop';
Foto 2: Saxifraga 'Allendale Snow';

Nog een paar Allendale cultivars.

Foto 3: Saxifraga 'Allendale elegance' (S. lilacina x S. lowndesii) heeft toch wel een heel bijzondere bloemkleur. Heeft hier een plekje in de schaduw en blijft toch redelijk compact.

Foto 4: Saxifraga Saxifraga 'Allendale Epic' (S. ferdinandi-coburgi x S. wendelboi) zie je niet zo vaak en dat is jammer, want deze cultivar heeft mooie diepgele bloemen. Nu nog in knop.

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #233 Gepost op: 8 maart 2015, 21:26:26 »
nog een paar starters  :)

Allemaal gezond uitziende planten, Hugo, je hebt precies ook wel een gezonde interesse in saxifraga's?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #234 Gepost op: 8 maart 2015, 21:36:04 »
Dit  zijn een tweetal NCC-cultivars.

Foto 1: Saxifraga 'Appleblossom' zie je ook niet zo vaak. Terwijl ik hem toch wel erg de moeite waard vind. Ik vond dit exemplaar bij Jirka Novak toen ik hem een paar jaar geleden bezocht;
Foto 2: Saxifraga 'Naarden' werd door Karel Lang gekweekt uit S. marginata 'Edwards' en S. 'Magion'. Hoewel beide ouders dus bekend zijn toch een NCC!!! Dat komt omdat S. 'Magion' een NCC is;

Een paar Saxifraga x megaseaeflora cultivars.

Foto 3: Misschien wel de mooiste uit deze groep is Saxifraga 'Karel Čapek':
Foto 4: Saxifraga 'Vladana', gekweekt uit S. 'Luteola' en S. 'Winifred' door Miroslav Kraus in 1978.

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #235 Gepost op: 8 maart 2015, 21:42:19 »

Foto 3: Misschien wel de mooiste uit deze groep is Saxifraga 'Karel Čapek':


Echt wel een schoolvoorbeeld van een plant met prachtig gelijkmatig over de plant verdeelde bloemknoppen, Hans  ((3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #236 Gepost op: 8 maart 2015, 21:56:50 »
nog een paar starters  :)

Allemaal gezond uitziende planten, Hugo, je hebt precies ook wel een gezonde interesse in saxifraga's?

Inderdaad Frankie een gezonde interesse! er staan ook nog een aantal zilvers en er mogen er links en rechts nog wel wat bij komen maar dan moet het stoppen!Ik wil een zo breed mogelijke collectie planten.
Op tijd een antivirus middel nemen tegen saxoites en dan blijft het hopelijk binnen de perken. ;D ;D ;D

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #237 Gepost op: 8 maart 2015, 22:07:20 »
Foto 1: Nog een cultivar die bekend staat als een Saxifraga x megaseaeflora cultivar is Saxifraga 'Violeta'. Gekweekt door Frantisek Holenka, volgens zeggen uit S. 'Jupiter' and S. 'Hindhead Seedling', maar dit is wat SaxBase er over heeft te melden: "Inspection does not support the supposed parentage, as the flowers are pink with no influence of the yellow parent". Inderdaad wel vreemd dat er uit twee gele ouders een roze cultivar kan ontstaan. Het is trouwens wel een mooie cultivar;
Foto 2: Deze plant heb ik gekocht als Saxifraga x arco-valleyi 'Dainty Dame', maar het is volgens mij een Saxifraga x anglica cultivar. Welke weet ik niet. Het is dit jaar voor het eerst dat deze plant flink wat bloemen gaat geven.
Foto 3: Een mooie vorm van Saxifraga burseriana. Gekregen van Adrian Young als Saxifraga 'Cordata', maar dat klopt niet;
Foto 4: Dit is een recente introductie van Karel Lang, Saxifraga [Teta Group] 'Tetin'. Het is Saxifraga x anglica 'Winifred', gekruist met Saxifraga [Multi-Colored Group] 'Kon Tiki'. Dat is een interessante combinatie, want beide ouders stammen af van Saxifraga x luteo-purpurea (S. aretioides x S. media).

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #238 Gepost op: 8 maart 2015, 22:11:19 »

Foto 3: Misschien wel de mooiste uit deze groep is Saxifraga 'Karel Čapek':


Echt wel een schoolvoorbeeld van een plant met prachtig gelijkmatig over de plant verdeelde bloemknoppen, Hans  ((3

Het ziet er echt wel veelbelovend uit, hè. Dat was de afgelopen jaren een stuk minder. Ook het andere exemplaar dat ik in de tuin heb staan heeft dit jaar zoveel knoppen. Dat wordt genieten!
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #239 Gepost op: 8 maart 2015, 22:22:50 »
Tijd voor een paar Golden Oldies.

Foto 1: Saxifraga x mariae-theresiae 'Theresia' werd een eeuw geleden gekweekt door Franz Sündermann uit S. federici-augusti subspecies grisebachii en S. burseriana
Foto 2: Lincoln Foster heeft Saxifraga x fallsvillagensis 'Laura Sinclair' gekweekt uit S. 'Kaspar Maria Sternberg' en S. marginata. Dat was in 1969. Een cultivar met mooi gevormde zuiver witte bloemen, nu nog in knop;
Foto 3: Winton Harding kweekte deze Saxifraga x poluanglica cultivar uit S. 'Winifred' en S. poluniniana. Het is Saxifraga 'Red Poll', mijn favoriete Saxifraga x poluanglica cultivar;
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.