Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319424 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #315 Gepost op: 11 maart 2015, 21:30:16 »
Deze sax. doet het hier wel vrij aardig , Saxifraga oppositifolia 'Le Bourg d'Oisans' . Staat hier voor het derde jaar .

Een goed resultaat, Danny, deze mag dan wel de makkelijkste zijn onder de oppo's, het blijven moeilijke dingen om perfect in conditie te houden.

Dank je Frankie , ik heb ondervonden dat ze niet graag te droog komen te staan in de zomer .
Dat is zeker dat Danny, die mogen nooit te droog staan, bij mij staan er al tientallen jaren in de marmer rotstuin waar ze ook haast nooit kunnen uitdrogen.
Die bloeien wel zo rijk niet als de jouwe, ik denk dat ik de mijne die nu in een pot staat wat ga vermeerderen en bij die planten in de marmer rock garden, die andere zullen dan misschien jaloers worden en ook wat meer bloemkes geven.  :)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #316 Gepost op: 11 maart 2015, 21:34:23 »
1/ Jan, die derde lijkt sprekend op 'Louis Armstrong'. Ik heb 'Valerie Keevil' ook, heb nu niet onmiddellijk een foto met bloemen, wel met knoppen en loof. Kan je al eens vergelijken. De bloemen zijn alleszins anders en die van 'Valerie Keevil' zeker zo donker niet. ))4

2/ Ik heb vandaag een 'Louis Armstrong' gevonden met al een paar bloemen op, vorig jaar geplant op de noordhelling van mijn marmerberg.

De foto is in mijn schaduw genomen, in de zon is hij wat lichter.  Ben er expres voor de zon gaan staan zodat hij mooi donker kleurt op de foto. In 2013 gekocht bij Oldřich Maixner
Ha die Jan, ik heb een exemplaar van 'Valerie Keevil' gevonden met een paar bloempjes op in een klein potje.... ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #317 Gepost op: 11 maart 2015, 21:43:53 »
Hier nog twee foto's van 'Cio-Cio-San' waar je de kleur en de gefranjerde bloemen duidelijk kan zien.
Wat betreft die 'Beryl Bland', daar zou je wel eens gelijk kunnen hebben.
Ik had eerst eens gekeken naar mijn cd van Karel Lang, maar daar kon ik het niet zo goed uitvlooien.
Maar ik heb deze foto gevonden van de mannen in Tsjechië en daar zie je heel goed de rozetten die toch wel redelijk overeenkomen met mijn exemplaar.
Nu nog wachten tot de bloemen zich openen, dan kunnen we pas echt zeker zijn.
Bedankt Bart !  _08

Kijk Jan, dit is wat ik heb als 'Beryl Bland' (foto vandaag genomen) . Is echter nogal traag aangroeiend hier, maar beschikt over een lange bloeiperiode.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #318 Gepost op: 11 maart 2015, 21:45:18 »
1/ Kijk, dit is nu dat verwarmde zandbed, waar de Saxen zo ongeveer even vroeg zijn als de exemplaren in de Vlaamse rivièra.
    In mijn andere zandbedden zijn de knoppen nog altijd in een heel vroeg stadium.

2/ Kijk, hier tussen de straatstenen staan tientallen Saxen die je niet eens ziet, behalve dan deze dewelke bloeien ...

Prachtige aanblik, Jan. Wat een schouwspel!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #319 Gepost op: 11 maart 2015, 21:46:46 »
Vandaag nog deze S. iranica kunnen spotten (foto 1 en 2) en een mooi matje van 'Gregor'. (foto 3 en 4)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #320 Gepost op: 11 maart 2015, 21:47:35 »
En ondertussen staat deze jongen bijna op zijn hoogtepunt. Spannend, hé!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #321 Gepost op: 11 maart 2015, 22:17:27 »
Hier nog twee foto's van 'Cio-Cio-San' waar je de kleur en de gefranjerde bloemen duidelijk kan zien.
Wat betreft die 'Beryl Bland', daar zou je wel eens gelijk kunnen hebben.
Ik had eerst eens gekeken naar mijn cd van Karel Lang, maar daar kon ik het niet zo goed uitvlooien.
Maar ik heb deze foto gevonden van de mannen in Tsjechië en daar zie je heel goed de rozetten die toch wel redelijk overeenkomen met mijn exemplaar.
Nu nog wachten tot de bloemen zich openen, dan kunnen we pas echt zeker zijn.
Bedankt Bart !  _08

Kijk Jan, dit is wat ik heb als 'Beryl Bland' (foto vandaag genomen) . Is echter nogal traag aangroeiend hier, maar beschikt over een lange bloeiperiode.
Merci, Frankie, nu ben ik 97% zeker, als je de stengelblaadjes (hoe heet dat) die op de bloemstengel staat, vergelijkt, dan is dat 'klop' het zelfde.
Ik heb mijn plantje al zeker drie jaar in een superklein stenen potje laten staan, je ziet dat Saxen heel wat kunnen hebben.
Maar morgen ga ik het eindelijk wat bevrijden en in een wat groter potje zetten. Het zal content zijn ! En ik ook als dat dan zo een exemplaar wordt zoals bij Karel Lang .... :o
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #322 Gepost op: 11 maart 2015, 22:30:23 »
1/ Kijk, dit is nu dat verwarmde zandbed, waar de Saxen zo ongeveer even vroeg zijn als de exemplaren in de Vlaamse rivièra.
    In mijn andere zandbedden zijn de knoppen nog altijd in een heel vroeg stadium.

2/ Kijk, hier tussen de straatstenen staan tientallen Saxen die je niet eens ziet, behalve dan deze dewelke bloeien ...

Prachtige aanblik, Jan. Wat een schouwspel!
Merci, Frankie ...
Ach, die grote witte die je in het midden ziet in dat zandbed, is 'Joy Bishop', bloeit nu al meer dan vier weken en is nu toch voorbij zijn hoogtepunt.
Maar de rest is er eigenlijk meestal nog maar aan begonnen.
Ik heb ondervonden dat de Saxen hier het best groeien en bloeien voor wat betreft de zandbedden.
Die andere zijn, net als deze ook overdekt, maar de bedekking zit er maar 30 à 40 centimeter boven en waarschijnlijk veel te donker.
Maar ja, ik kan niet anders, ze moeten afgedekt worden zo lang het kan vriezen.
Dat 'verwarmd' zandbed is enkel maar verwarmd door de zon. Er is een glazen dak boven, maar dat dak is wel een meter of drie hoog.
Dus heeft de wind vrij spel (geen zijkanten) en het zandbed krijgt heel veel licht. Gefilterd licht door het glas en ook heel veel direct zonlicht. Vanaf 's morgens als de zon opstaat tot dik 15 uur in de namiddag. In de zomer nog meer licht natuurlijk. Vorig jaar is dat goed gelukt in de zomer, maar dit jaar ga ik toch een schaduwnet hangen, zodat ze slechts tot bijna de middag direct zonlicht krijgen.

Wat betreft die crevicegarden, daar moeten de Saxen nog heel veel groeien, maar dat komt wel.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #323 Gepost op: 11 maart 2015, 22:35:20 »
En ondertussen staat deze jongen bijna op zijn hoogtepunt. Spannend, hé!
Prachtig !
Hmm, het wordt tijd dat ik mijn klein tufsteen rotstuintje aanleg, kan ik wat vergelijken.
Maar ik weet natuurlijk al dat het in marmer super traag gaat, is ook logisch, al is dit toch al een redelijk resultaat na slechts een paar jaar :
'Louis Armstrong' in de marmer, bijna open.
Ook wel spannend, heeft een super donker kleurtje dit jaar. -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3085
  • Geslacht: Vrouw
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #324 Gepost op: 11 maart 2015, 23:05:05 »
En ondertussen staat deze jongen bijna op zijn hoogtepunt. Spannend, hé!


Is dat ook S. Gregor? Franky? Daar de foto van je S. Gregor in je vorige post op dezelfde dag is geplaatst en hier geen naam bij staat, twijfel ik.

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #325 Gepost op: 12 maart 2015, 00:54:32 »
1/ Jan, die derde lijkt sprekend op 'Louis Armstrong'. Ik heb 'Valerie Keevil' ook, heb nu niet onmiddellijk een foto met bloemen, wel met knoppen en loof. Kan je al eens vergelijken. De bloemen zijn alleszins anders en die van 'Valerie Keevil' zeker zo donker niet. ))4

2/ Ik heb vandaag een 'Louis Armstrong' gevonden met al een paar bloemen op, vorig jaar geplant op de noordhelling van mijn marmerberg.

De foto is in mijn schaduw genomen, in de zon is hij wat lichter.  Ben er expres voor de zon gaan staan zodat hij mooi donker kleurt op de foto. In 2013 gekocht bij Oldřich Maixner
Ha die Jan, ik heb een exemplaar van 'Valerie Keevil' gevonden met een paar bloempjes op in een klein potje.... ))4

Hoi Jan,

Bij nader inzien en na wat verdere navraag, ik geloof dat je gelijk hebt. Ik heb die wel onder deze naam gekocht bij Maixner, en zal dit ook bij hem ter berde brengen, ik kom nl ieder voorjaar bij hem.

Ik ga het naamkaartje veranderen,  De 'Louis Armstrong'  van mij, staat wel in de knop maar nog geen bloemen. Zodra ze open gaan maak ik een foto. Ben benieuwd. Nou staat de 'Valerie Keevil' (wat dan de Louis is) wel op een zonnige plaats en de Louis, (wat dat is wacht ik even af), op een plaats op het noorden.

In ieder geval, bedankt dat je me er op hebt gewezen.  Leer iedere keer wat bij.   ((14

Omgeving Roosendaal

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2639
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #326 Gepost op: 12 maart 2015, 17:56:16 »
Een prachtige verschijning is deze Saxifraga lorelei.

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2639
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #327 Gepost op: 12 maart 2015, 18:01:19 »
Voor de 2e keer in bloei Saxifraga ziva.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #328 Gepost op: 12 maart 2015, 21:20:55 »
1/ Jan, die derde lijkt sprekend op 'Louis Armstrong'. Ik heb 'Valerie Keevil' ook, heb nu niet onmiddellijk een foto met bloemen, wel met knoppen en loof. Kan je al eens vergelijken. De bloemen zijn alleszins anders en die van 'Valerie Keevil' zeker zo donker niet. ))4

2/ Ik heb vandaag een 'Louis Armstrong' gevonden met al een paar bloemen op, vorig jaar geplant op de noordhelling van mijn marmerberg.

De foto is in mijn schaduw genomen, in de zon is hij wat lichter.  Ben er expres voor de zon gaan staan zodat hij mooi donker kleurt op de foto. In 2013 gekocht bij Oldřich Maixner
Ha die Jan, ik heb een exemplaar van 'Valerie Keevil' gevonden met een paar bloempjes op in een klein potje.... ))4

Hoi Jan,

Bij nader inzien en na wat verdere navraag, ik geloof dat je gelijk hebt. Ik heb die wel onder deze naam gekocht bij Maixner, en zal dit ook bij hem ter berde brengen, ik kom nl ieder voorjaar bij hem.

Ik ga het naamkaartje veranderen,  De 'Louis Armstrong'  van mij, staat wel in de knop maar nog geen bloemen. Zodra ze open gaan maak ik een foto. Ben benieuwd. Nou staat de 'Valerie Keevil' (wat dan de Louis is) wel op een zonnige plaats en de Louis, (wat dat is wacht ik even af), op een plaats op het noorden.

In ieder geval, bedankt dat je me er op hebt gewezen.  Leer iedere keer wat bij.   ((14
Altijd welkom Jan ! Het is niet makkelijk om Saxen met een verkeerde naam op de juiste naam te brengen. Het is al moeilijk met het blote oog en nog veel moeilijker als je enkel maar een foto hebt. Sommige hebben ongeveer dezelfde ouders, maar er is altijd wel een verschil, hetzij in de bladeren, de kalkpuntjes, de bloeiwijze, de bloeitijd en aanvang van bloeitijd, de lengte van de bloemstengel,de groeiwijze, enzovoort.
Ik heb ook al een paar Saxen ontdekt die niet de juiste naam dragen, of iemand heeft mij daarop gewezen. Daarvoor is dit forum heel goed, iedereen probeert te helpen als het kan. Maar het is niet omdat Saxen niet de juiste benaming hebben, dat ze daarom waardeloos zijn, wat kan die Sax daar aan doen ? Niks. ))4
Hmm, ik vind mijn 'Early Dude ' fantastisch. Zaterdag in Waterperry vind ik hopelijk de echte 'Harlow Car' ... ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #329 Gepost op: 12 maart 2015, 21:29:54 »
Voor de 2e keer in bloei Saxifraga ziva.
Hmm, wil niet moeilijk doen, maar 'Ziva' is van de Impression Group, kotschyi x lilacina en volgens de Saxifrage Society is de bloemkleur 'pink'. ))4
De andere twee van die groep zijn 'Claude Monet' en 'Edouard Manet' en die hebben meer zo een kleur volgens de foto ...
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2015, 22:16:19 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen