Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319441 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #345 Gepost op: 12 maart 2015, 23:03:41 »
Nu wat ruimtetoestanden;

1/Deze heet 'Perseus' een NCC, een zaailing van 'Andrea' en dat is een x bertolonii.
Hmm, deze heeft wat weg van een vliegende schotel ... --11 ??? :'(
2/ Nu iets van de maan : 'Moonbeam'  een x boydilacina en ook al redelijk grijs, van 1970 van Foster.
3/ En dan hebben we hier 'Pluto' een megadinges (weet je het nog, burseriana x aretioides x lilacina x media ...).
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #346 Gepost op: 12 maart 2015, 23:07:15 »
Pff, deze toon ik voor mijn part alle dagen, wat een Sax !

1/ Dit is een foto van 2013.
2/ Dit is er een van vandaag, groeit in een gaatje met de afmetingen van mijn linkerpink. Mijn rechterpink is ongeveer ook hetzelfde ...
Zou deze 'Louis Armstrong' soms EPO pakken ?

Wat een vooruitgang, en dat in zo'n harde steen. Lekker donker kleurtje ook. Hier beginnen ook enkele donkergekleurde cultivars als 'Satchmo' en 'Beatles' de bloemen te openen.
Ja, ik heb gemerkt dat Saxen met lowndesii bloed heel graag in marmer groeien, die houden van veel vocht ... ??? :'( ))8 ;D -2( :o ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #347 Gepost op: 12 maart 2015, 23:13:27 »
3/ 'Jenkinsae' ...hoe oud is dat spel wel ? Hmmm, eens piepen ....van een zekere Jenkins, die mens is allicht al lang dood  --13, maar zijn Sax van 1920 (nen x irvingii = burseriana x lilacina, was dat niet de eerste kruising met lilacina ?)

Toch niet, Jan. Een zekere Walter Irving, werkzaam in de R.B.G. Kew, was em voor. Deze Walter kweekte S. x irvingii 'Walter Irving' al in 1909.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #348 Gepost op: 12 maart 2015, 23:14:11 »
Om af te sluiten, een van mijn vriendinnen.
Ze was vroeger veel slanker, maar ja, dat gaat zo hé, nu is ze wat verdikt en komt zo in de 'blokjaren' niet waar ?
Haar bloempjes staan nog niet allemaal open en ik ga ze ook niet plukken.
Als een slak dat wel wil doen, dan zal ze het geweten hebben !
Hmm, vandaag mijn ronde gedaan en slechts 1 slak moeten dood stenigen. Die wou gaan knabbelen van 1 van de drie Saxen die bij mij in echte tufsteen staan. :o --6 :'( ???
Geloof je niet hé ?
Maar wacht maar als het terug begint te regenen ! Dan zijn de slakken terug.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #349 Gepost op: 12 maart 2015, 23:23:46 »
3/ 'Jenkinsae' ...hoe oud is dat spel wel ? Hmmm, eens piepen ....van een zekere Jenkins, die mens is allicht al lang dood  --13, maar zijn Sax van 1920 (nen x irvingii = burseriana x lilacina, was dat niet de eerste kruising met lilacina ?)

Toch niet, Jan. Een zekere Walter Irving, werkzaam in de R.B.G. Kew, was em voor. Deze Walter kweekte S. x irvingii 'Walter Irving' al in 1909.
Ach ja, je hebt gelijk. Maar ja, het is ook al zo lang geleden hé, ik weet dat niet meer ... -2( --11
En van lilacina hebben ze zaad verzameld in 1899 en in 1904 hebben ze de plant die daaruit voortgekomen is lilacina genoemd en daarna is lilacina NOOIT meer teruggevonden, zowat de 'grootmoeder' van de Saxifraga cultivars !  ))4
Mocht ik jonger zijn, ik ging 'grootmoeder' gaan zoeken.
De 'moeder' is natuurlijk 'Winifred', maar naar het schijnt scheelde het niet veel of die had den oorlog niet overleefd ... :o
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #350 Gepost op: 13 maart 2015, 00:32:27 »
Voor de 2e keer in bloei Saxifraga ziva.
Hmm, wil niet moeilijk doen, maar 'Ziva' is van de Impression Group, kotschyi x lilacina en volgens de Saxifrage Society is de bloemkleur 'pink'. ))4
Jan,

ik ben er ook altijd vanuit gegaan dat Saxifraga 'Ziva' een roze bloemkleur heeft, maar onlangs zag ik op het forum van de Saxifrage Society een foto van een plant met dezelfde bloemkleur als die van Theo. Dat was bij het topic Loughborough AGS show plants. Een groot exemplaar van S. 'Ziva', gefotografeerd door Bill Jones. Past ook wel bij de combinatie van S. kotschyi en S. lilacina.



Mijn 'Ziva' bloeit ook amberish-orange,combinatie die je krijgt door te klodderen met geel en pink. ((--11
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #351 Gepost op: 13 maart 2015, 08:47:10 »
Om af te sluiten, een van mijn vriendinnen.
Ze was vroeger veel slanker, maar ja, dat gaat zo hé, nu is ze wat verdikt en komt zo in de 'blokjaren' niet waar ?
Haar bloempjes staan nog niet allemaal open en ik ga ze ook niet plukken.
Als een slak dat wel wil doen, dan zal ze het geweten hebben !
Hmm, vandaag mijn ronde gedaan en slechts 1 slak moeten dood stenigen. Die wou gaan knabbelen van 1 van de drie Saxen die bij mij in echte tufsteen staan. :o --6 :'( ???
Geloof je niet hé ?
Maar wacht maar als het terug begint te regenen ! Dan zijn de slakken terug.

Ik heb het wel voor die mollige vriendin van jou, Jan !  Dat wordt straks een schoonheid !

Overigens mijn complimenten voor al dat moois dat de revue passeert, helaas te veel om overal commentaar op te geven !
Wie zei ook weer dat de Saxifraga cultuur achteruit gaat ?? Dat was dan in elk geval vóór het ontstaan van dit forum dan !  :o :o
We kunnen gerust van een revival spreken dacht ik zo !  ((3 ((3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3085
  • Geslacht: Vrouw
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #352 Gepost op: 13 maart 2015, 17:14:51 »
Saxifraga Mary golds (?) staat hier op haar hoogtepunt
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2015, 17:17:14 door Lily-Anne Vereecken »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #353 Gepost op: 13 maart 2015, 17:40:34 »
Mooi exemplaar, Lily-Anne !
Hier doet Sax. burseriana major het bijzonder goed dit jaar...
enne... voorlopig hebben de slakken hem met rust gelaten...

Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2639
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #354 Gepost op: 13 maart 2015, 17:46:57 »
Voor de 2e keer in bloei Saxifraga ziva.
Hmm, wil niet moeilijk doen, maar 'Ziva' is van de Impression Group, kotschyi x lilacina en volgens de Saxifrage Society is de bloemkleur 'pink'. ))4
Jan,

ik ben er ook altijd vanuit gegaan dat Saxifraga 'Ziva' een roze bloemkleur heeft, maar onlangs zag ik op het forum van de Saxifrage Society een foto van een plant met dezelfde bloemkleur als die van Theo. Dat was bij het topic Loughborough AGS show plants. Een groot exemplaar van S. 'Ziva', gefotografeerd door Bill Jones. Past ook wel bij de combinatie van S. kotschyi en S. lilacina.
Kan zijn, maar in het boekje 'Porophyllum Cultivars' van Adrian Young staat pink.
Trouwens, het is niet zo dat de kruising tussen kotschyi en lilacina altijd iets oranje of zo zal geven.
Je hebt zelfs meer kans op een roze of een gele, een die dus enkel op een van de ouders lijkt. Matthias heeft mij hieraan herinnerd. ;D
Dat maakt het leven van een Sax. er niet altijd makkelijker op,gelukkig houden we als mensen steeds dezelfde naam :D :) ((--11 ))4

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2639
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #355 Gepost op: 13 maart 2015, 18:13:35 »
Een close up van de Saxifraga 'Verona'.

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1137
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #356 Gepost op: 13 maart 2015, 18:27:54 »
Bedelen hoeft niet Bart, ik heb wel een kleintje voor je staan. Herinner me er even aan voor onze verkoopdag dan breng ik dat onkruid wel voor je mee.
Als compensatie is het voldoende als je bijgevoegde Sax. op naam kunt zetten. Dit is voor mij persoonlijk een van de mooiste cv's die ik in de tuin heb maar ja, het label zit in de tuf onder het kussen en zodoende weet ik het niet meer. Of moet ik dit aan Saxifraga nerd Jan vragen? Weet je Bart, hij dacht dat dit een scheldwoord was, maar voor mij een hoge onderscheiding ha ha.
Tevens een plaatje van de nog steeds niet identificeerde soort uit Pakistan van de Baltoro Glacier. Een pracht ding maar ooohhhh zo langzaam groeiend.

Potdorie Ger!...is dat die Sax die Marijn heeft gevonden?.......wat een pracht ding.  Als ik naar de groeiwijze kijk en de knop kleur(belangrijk) kan dit nog wel
eens een goeie nieuwe zijn om mee te hybridiseren.  Ik heb zitten puzzelen,maar dit zou wel eens iets heel speciaals zijn,volgens mij is uit die omgeving niks bekend
met een dergelijke kleur.  Een nieuwe specie?.    We gaan je nu even streng toespreken....over je verantwoording om ze in leven te houden he! ;)
Maar wat een aparte groeiwijze,lijkt wel een Sax die uit een vrij vochtig klimaatje komt,rozetten wijzen daarop.
Heb hier ook zoiets raars staan maar niet zo mooi als die van jouw.
Meneer Novak werd bijna gek toen hij deze zag,eentje gegeven,maar die tsjechen vermoorden soms ook Saxen.... ))4...net als ik.
Maar alle gekheid....een heel mooi en apart ding,erg goed om zoiets te zien!

De rode Saxifraga is ongetwijfeld één van Karel's Painter Seedlings.  Maar omdad ze op Tuf staat is het moeilijk van de foto
af te determineren.  Zou de rozetten moeten zien.  De meest rode is Rembrandt van Rijn,maar ik denk dat die 'n*rd' ( --11) van een Jan niet ver er naast zit.
(hij begint het al aardig te leren! --11 ((3)
Denk ook aan een Cezanne of Monet,zal proberen er aan te denken als ze hier gaan bloeien.
En dat duurt nog wel even,want hier lopen we altijd (met alles)  achter ))4

Mooi dat je een Bourgje kan missen......heb denk ik nog wel een Clon van Kammerlander om te ruilen.

Volgens A. Young zou het misschien een SEP nummer kunnen zijn, maar daar was ik het niet mee eens. Alle SEP nummers in mijn vroegere collectie waren wit.
Heb dit Adrian laten weten en ook hij kwam hier op terug, temeer omdat deze soort ongeveer 450 km van de SEP collectie gevonden is. Ook volgens Adrian een heel interessante plant en wellicht iets nieuws. Een van de knoppen staat nu open en zal morgen een close-up maken en posten, dus ogen open Bart!!! Het is een super ding. Hopelijk krijg ik hem vermeerderd. Er staan enkele stekjes en zeker een hier van is aan de wortel.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #357 Gepost op: 13 maart 2015, 18:51:33 »
Tegen al dat prachtige Sax geweld (was al het geweld in de wereld maar zo aangenaam ::)) kan ik niet op maar hier bloeit vandaag toch Sax. oppositifolia subsp. oppositifolia var. latina.

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #358 Gepost op: 13 maart 2015, 21:54:50 »
Bedelen hoeft niet Bart, ik heb wel een kleintje voor je staan. Herinner me er even aan voor onze verkoopdag dan breng ik dat onkruid wel voor je mee.
Als compensatie is het voldoende als je bijgevoegde Sax. op naam kunt zetten. Dit is voor mij persoonlijk een van de mooiste cv's die ik in de tuin heb maar ja, het label zit in de tuf onder het kussen en zodoende weet ik het niet meer. Of moet ik dit aan Saxifraga nerd Jan vragen? Weet je Bart, hij dacht dat dit een scheldwoord was, maar voor mij een hoge onderscheiding ha ha.
Tevens een plaatje van de nog steeds niet identificeerde soort uit Pakistan van de Baltoro Glacier. Een pracht ding maar ooohhhh zo langzaam groeiend.

Potdorie Ger!...is dat die Sax die Marijn heeft gevonden?.......wat een pracht ding.  Als ik naar de groeiwijze kijk en de knop kleur(belangrijk) kan dit nog wel
eens een goeie nieuwe zijn om mee te hybridiseren.  Ik heb zitten puzzelen,maar dit zou wel eens iets heel speciaals zijn,volgens mij is uit die omgeving niks bekend
met een dergelijke kleur.  Een nieuwe specie?.    We gaan je nu even streng toespreken....over je verantwoording om ze in leven te houden he! ;)
Maar wat een aparte groeiwijze,lijkt wel een Sax die uit een vrij vochtig klimaatje komt,rozetten wijzen daarop.
Heb hier ook zoiets raars staan maar niet zo mooi als die van jouw.
Meneer Novak werd bijna gek toen hij deze zag,eentje gegeven,maar die tsjechen vermoorden soms ook Saxen.... ))4...net als ik.
Maar alle gekheid....een heel mooi en apart ding,erg goed om zoiets te zien!

De rode Saxifraga is ongetwijfeld één van Karel's Painter Seedlings.  Maar omdad ze op Tuf staat is het moeilijk van de foto
af te determineren.  Zou de rozetten moeten zien.  De meest rode is Rembrandt van Rijn,maar ik denk dat die 'n*rd' ( --11) van een Jan niet ver er naast zit.
(hij begint het al aardig te leren! --11 ((3)
Denk ook aan een Cezanne of Monet,zal proberen er aan te denken als ze hier gaan bloeien.
En dat duurt nog wel even,want hier lopen we altijd (met alles)  achter ))4

Mooi dat je een Bourgje kan missen......heb denk ik nog wel een Clon van Kammerlander om te ruilen.

Volgens A. Young zou het misschien een SEP nummer kunnen zijn, maar daar was ik het niet mee eens. Alle SEP nummers in mijn vroegere collectie waren wit.
Heb dit Adrian laten weten en ook hij kwam hier op terug, temeer omdat deze soort ongeveer 450 km van de SEP collectie gevonden is. Ook volgens Adrian een heel interessante plant en wellicht iets nieuws. Een van de knoppen staat nu open en zal morgen een close-up maken en posten, dus ogen open Bart!!! Het is een super ding. Hopelijk krijg ik hem vermeerderd. Er staan enkele stekjes en zeker een hier van is aan de wortel.




Inderdaad Ger,....hier nog steeds verschillende Seppers en nog nooit anders als wit,bovendien jouw plant is wel heel erg anders.  Vind ook de rozetten heel interessant.
Zeer bijzonder.  Ben echt heel benieuwd wat hij gaat doen!.........

Volgens mih heb ik je adres he..........em jullie hebben geen waakhond toch?..... --11
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #359 Gepost op: 13 maart 2015, 22:01:16 »
Heel langzaam beginnen de meest mooie en belangrijkste rotsplanten familie ter wereld - De Saxifraga's-  hier in
het koude barre noorden ook wat te doen.

1. Een close-up van een niet al te bekende en niet veel aangeboden burseriana 'Muffet'
2.'Joy Bisshop' heeft al behoorlijk grote bloemen,maar op deze plant zat een BLOEM,zeg heel eerlijk
   dat ik nog nimmer een zo'n grote bloem in een kabschia heb gezien,zal morgen meten.
3.Een zeldzame 'Opotov' in de namiddagzond,met slakkenvraat >:(
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2015, 22:23:05 door Bart Moerland »
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'