Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319366 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #465 Gepost op: 16 maart 2015, 22:42:54 »

Is het mogelijk, Bart, om eens een duidelijkere foto te maken van die plant? Mijn (foutieve) Roklan, komt ooit nog van bij u, aangekocht zo'n zeven, misschien acht jaar geleden. 't Blijkt dus een 'Laka' te zijn.




Frankie,...ik zag dat er een in bloei gaat komen hier in de rotstuin,zal proberen er een foto van te maken.
Het zou best kunnen dat er een keer wat verkeerd is gegaan,overkomt de beste(mij dus ook!... ((3)........maar het is wel vreemd
want roklan herken je aan het hele donkere kleurtje van het groen.  Is een erg moeilijke plant,ik heb er wel jonge planten van op het moment.
Misschien dat planten in tuf een optie is. EWigenlijk als ik eerlijk ben is het een cv die niet in het circuit had moeten komen.  Niet erg mooi  als plant
en veel te moeilijk.
[/quote]

Bart, dit moet een grapje zijn. De plant die ik van u heb, is oergemakkelijk en bloeit elk jaar zeer rijk! Stekken gaat als vanzelf. Neen, we praten niet over dezelfde plant, heb ik de indruk. Eind deze week,staat mijn plant in bloei. Zal hem dan eens tonen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #466 Gepost op: 16 maart 2015, 22:49:33 »
In ieder geval, het ziet er een moeilijke plant uit, de echte 'Roklan'. Ik zal die ergens in een marmersteen moeten proppen.
Mijn geval van uit Waterperry, ziet er, kwestie van loof, ook zo uit als die op de foto van Bart, je kent dat wel, zo half afgestorven, half levend.
Trouwens van foto is het altijd moeilijk.
Kijk maar naar mijn foute 'Orava', met dezelfde instellingen genomen, de ene in de voormiddag, de andere in de namiddag, dus verschillende lichtinval en het kleur is al anders.

En dat is hier geen Holland - België  of  Bart - Jan, al pesten wij soms elkaar, vooral als er met CUMULUSSEN gesmeten wordt.  -2(  8) :-*
En als er foute benamingen tussen zitten, moet dat zo vlug mogelijk opgelost worden, want voor je het weet, zit er een 'Marilyn Monroe, die er uit ziet als een 'Peach Melba' ergens in Nieuw-Zeeland. Dat kan je dat mens toch niet aandoen.  -2( 
En die aboriginals ook al niet, of zitten die enkel in Australië ? ))4
Pfff, ik ga het niet uitzoeken, het is al moeilijk genoeg met de Saxen !
 -2( :D ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #467 Gepost op: 16 maart 2015, 22:51:41 »
Maak maar foto Frankie.
Waarschijnlijk heb jij een 'Laka' als 'Roklan'

Hier de  'laka'
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #468 Gepost op: 16 maart 2015, 22:52:57 »
In ieder geval, het ziet er een moeilijke plant uit, de echte 'Roklan'. Ik zal die ergens in een marmersteen moeten proppen.
Mijn geval van uit Waterperry, ziet er, kwestie van loof, ook zo uit als die op de foto van Bart, je kent dat wel, zo half afgestorven, half levend.
Trouwens van foto is het altijd moeilijk.
Kijk maar naar mijn foute 'Orava', met dezelfde instellingen genomen, de ene in de voormiddag, de andere in de namiddag, dus verschillende lichtinval en het kleur is al anders.

En dat is hier geen Holland - België  of  Bart - Jan, al pesten wij soms elkaar, vooral als er met CUMULUSSEN gesmeten wordt.  -2(  8) :-*
En als er foute benamingen tussen zitten, moet dat zo vlug mogelijk opgelost worden, want voor je het weet, zit er een 'Marilyn Monroe, die er uit ziet als een 'Peach Melba' ergens in Nieuw-Zeeland. Dat kan je dat mens toch niet aandoen.  -2( 
En die aboriginals ook al niet, of zitten die enkel in Australië ? ))4
Pfff, ik ga het niet uitzoeken, het is al moeilijk genoeg met de Saxen !
 -2( :D ;D

Voor zover ik weet, Jan, kunnen ze in Nieuw-Zeeland geen saxifraga's houden. Het klimaat is er totaal ongeschikt heb ik nog gehoord op het schots forum. Ze weten niet wat ze missen, die aboriginals.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #469 Gepost op: 16 maart 2015, 22:53:40 »
Ik denk dat 'Roklan' moeilijk is.
'Laka' daarentegen is een goede groeier, heel sterk, heel bloeirijk, een fantastische Sax.
Ik heb die al jaren, er staan 6 exemplaren in de marmer rotstuin, 1 in een trog, 1 in de goot, 1 in een gaatje van een zandsteen, 1 in Crevice Garden Number 2 en nog wel ergens waar ik het niet meer weet.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #470 Gepost op: 16 maart 2015, 22:54:01 »
Maak maar foto Frankie.
Waarschijnlijk heb jij een 'Laka' als 'Roklan'

Hier de  'laka'


Yes, that's the one. Dat is de plant die ik heb als...Roklan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #471 Gepost op: 16 maart 2015, 22:55:37 »
Ik denk dat 'Roklan' moeilijk is.
'Laka' daarentegen is een goede groeier, heel sterk, heel bloeirijk, een fantastische Sax.
Ik heb die al jaren, er staan 6 exemplaren in de marmer rotstuin, 1 in een trog, 1 in de goot, 1 in een gaatje van een zandsteen, 1 in Crevice Garden Number 2 en nog wel ergens waar ik het niet meer weet.

Volgens de trieste aanblik van de planten in Waterperry, zal het inderdaad geen makkelijke zijn. Steencultuur zal inderdaad wel de beste optie zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #472 Gepost op: 16 maart 2015, 22:59:06 »
Dit is nog wat anders, een 'Kathleen' (moest eigenlijk een Allendale zijn, maar Ray Fairbairn heeft maar 1 vrouw, vandaar dat die de volgende allemaal Allendales genoemd heeft  --11 -2(  )
Dit is ook een superplant, van een slordige 15 jaar.
Er zijn door de jaren heen zelfs al stukken van verbrand, maar dat is geen probleem, groeit dan weer rustig verder.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1137
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #473 Gepost op: 16 maart 2015, 23:02:10 »
Dit is nog wat anders, een 'Kathleen' (moest eigenlijk een Allendale zijn, maar Ray Fairbairn heeft maar 1 vrouw, vandaar dat die de volgende allemaal Allendales genoemd heeft  --11 -2(  )
Dit is ook een superplant, van een slordige 15 jaar.
Er zijn door de jaren heen zelfs al stukken van verbrand, maar dat is geen probleem, groeit dan weer rustig verder.

Mooie opname Jan.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #474 Gepost op: 16 maart 2015, 23:02:48 »
Dit is nog wat anders, een 'Kathleen' (moest eigenlijk een Allendale zijn, maar Ray Fairbairn heeft maar 1 vrouw, vandaar dat die de volgende allemaal Allendales genoemd heeft  --11 -2(  )
Dit is ook een superplant, van een slordige 15 jaar.
Er zijn door de jaren heen zelfs al stukken van verbrand, maar dat is geen probleem, groeit dan weer rustig verder.

15 jaar? Dan heeft ze al haar plechtige communie gedaan. Wel een mooi exemplaar, Jan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #475 Gepost op: 16 maart 2015, 23:06:37 »
1/ Een klein 'Maria Callasken' in CGN4, is toch al flink gegroeid nadat het uit zijn mini potje ontsnapt was.

2/ Deze is ook een super Sax, ik weet het niet meer, maar deze staat al een slordige 5 weken te bloeien.
Als ik dat vergelijk met een oppositifolia, daar moet je een foto nemen als de bloemen juist openstaan, wacht je een dag dan zijn ze al 'verslunst'.
'Antonio Vivaldi' kruising tussen SEP 22 (ik heb een hele grote pot SEP 22 mee van die kofferbakhandel van die pee van 80 jaar) en lowndesii.
Pff, ik ga die kruising nog eens overdoen.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #476 Gepost op: 16 maart 2015, 23:08:16 »
Dit is nog wat anders, een 'Kathleen' (moest eigenlijk een Allendale zijn, maar Ray Fairbairn heeft maar 1 vrouw, vandaar dat die de volgende allemaal Allendales genoemd heeft  --11 -2(  )
Dit is ook een superplant, van een slordige 15 jaar.
Er zijn door de jaren heen zelfs al stukken van verbrand, maar dat is geen probleem, groeit dan weer rustig verder.

Mooie opname Jan.
Ja, merci.  -2(
En plechtige communie ? Ze gaat al flink uit !
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #477 Gepost op: 16 maart 2015, 23:11:00 »
Dit is 'Allendale Ghost' een beetje een minder exemplaar dan in Waterperry, maar ja, die staat niet in een mengsel van turf en steentjes, maar in een onooglijk gat van een ordinaire zandsteen.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #478 Gepost op: 16 maart 2015, 23:14:07 »
En wat hebben we hier ?
Dr Watson op bezoek bij mevrouw Penelope en juffrouw Violeta.  ((3 -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #479 Gepost op: 16 maart 2015, 23:18:56 »
Jan.....dit is 'Orava'
Kan even geen beter plaatje vinden.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'