Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319509 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #495 Gepost op: 17 maart 2015, 22:36:52 »
Foto 1 Saxifraga 'Beatles'

Foto 2 Saxifraga oppositifolia alba
Hmm, mooie Alba, zie je niet veel.

Ja zo denk ik er ook over, Jan, mijn exemplaar 'looks like hell', net als mijn meeste oppo's.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1137
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #496 Gepost op: 17 maart 2015, 22:50:14 »
Veel mensen kicken op Saxifraga's met een totaal bloei. Ik kick op een Saxifraga die maar matig bloeit waardoor je een mooie combinatie hebt van kussen en bloemen. Saxifraga 'Niobe' is daar een mooi voorbeeld van. Zonder afdekking staat deze plant al minimaal 20 jaren op dezelfde plaats. Eigenlijk een raadsel te meer omdat de ouders S. pulvinaria en S. lilacina geen makkelijke jongens zijn.



Mijn idee ook Ger.   Beetje volop bloeien is mooi,maar dat de hele plant nou bedekt moet zijn...euh,nee.
Ben meer een rozetten freak of moet ik 'Nerd' zeggen!? --11

Yes Bart we zitten op een lijn,,,, het meest interessante van een Saxifraga zijn inderdaad de rozetten, bloei is mooi meegenomen mits niet te rijk, maar ik trap nu echt wel tegen het zere been van al die bloemen nerds. Ik heb blijkbaar toch wel iets los geweekt met mijn uitspraak enkele dagen geleden.

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #497 Gepost op: 17 maart 2015, 23:15:32 »
Veel mensen kicken op Saxifraga's met een totaal bloei. Ik kick op een Saxifraga die maar matig bloeit waardoor je een mooie combinatie hebt van kussen en bloemen. Saxifraga 'Niobe' is daar een mooi voorbeeld van. Zonder afdekking staat deze plant al minimaal 20 jaren op dezelfde plaats. Eigenlijk een raadsel te meer omdat de ouders S. pulvinaria en S. lilacina geen makkelijke jongens zijn.



Mijn idee ook Ger.   Beetje volop bloeien is mooi,maar dat de hele plant nou bedekt moet zijn...euh,nee.
Ben meer een rozetten freak of moet ik 'Nerd' zeggen!? --11

Een rozettennerd? Stel je voor zeg...wat een term. Buitenstaanders bekijken ons al meewarig, maar als je met zo'n vocabulaire afkomt...tja, dan vrees ik het ergste.  ;D
Maar hey, los daarvan, de pollen en de rozetten kunnen mij eveneens bekoren, maar als het maart is, dan wil ik bloemen zien...en veel!!!


Nee,maar werkelijk mannen,ik ben indertijd 'gevallen' op de plantjes zelf,op de rozetten.  De bloei is mooi meegenomen en natuurlijk kan ik daar
ook geweldig van genieten.  Maar de kracht van Saxifraga's is juist dat ze het hele jaar door groen zijn en dus zo de 'Body' van de rotstuin zijn,samen met enkele andere groenblijvers en de hexenbezempjes. Zo houd ik ook meer van de Engleria's met hun grotere mooier gevormde rozetten dan van de kabschia's. 
Zelfde eigenlijk met de silvers uit de ligulatea sectie.  laten we wel zijn de bloemen zijn vaak weinig verschillend,maar de rozetten!.....daar gaat het toch om?

Het is denk ik ook de reden dat die shows in Engeland en elders,mij niet zo kunnen bekoren.  Natuurlijk is het knap en een uitdaging om een perfecte plant te kweken en die te showen.
Kan het best begrijpen,maar het is niet mijn ding!   De uitdaging ligt veel meer in het laten groeien en bloeien van de plant gewoon buiten in de rotstuin.  Als je Saxifraga's in de natuur ziet dan 'zien ze er vaak niet uit'!  Maar prima toch dat we allemaal op onze eigen manier er naar kijken.
Maar stiekem ben ik wel blij hoor dat ik in Ger een 'Rozetten medestander' heb!...en er zijn er vast nog wel veel meer.
Neem nou die dwerg caucasica van Mount Osten......bij mijn weten heeft nog nooit iemand deze in bloei gehad.......en het is toch een schitterend kleinnood!
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #498 Gepost op: 17 maart 2015, 23:24:40 »
Dan mag deze hier ook wel passeren denk ik dan.
Saxifraga x kepleri 'Allendale Angel' met maar enkele bloemen
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1137
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #499 Gepost op: 18 maart 2015, 00:07:10 »
Veel mensen kicken op Saxifraga's met een totaal bloei. Ik kick op een Saxifraga die maar matig bloeit waardoor je een mooie combinatie hebt van kussen en bloemen. Saxifraga 'Niobe' is daar een mooi voorbeeld van. Zonder afdekking staat deze plant al minimaal 20 jaren op dezelfde plaats. Eigenlijk een raadsel te meer omdat de ouders S. pulvinaria en S. lilacina geen makkelijke jongens zijn.

Ik kan alleen maar beamen Bart, dit is het waar het om draait. Trouwens,,,, Saxifraga caucasica is zonder bloei een schat van een plant. Als je ziet hoe hij zich aan de tuf vast klampt. Ik ga slapen en hier misschien wel van dromen,,,,,



Mijn idee ook Ger.   Beetje volop bloeien is mooi,maar dat de hele plant nou bedekt moet zijn...euh,nee.
Ben meer een rozetten freak of moet ik 'Nerd' zeggen!? --11

Een rozettennerd? Stel je voor zeg...wat een term. Buitenstaanders bekijken ons al meewarig, maar als je met zo'n vocabulaire afkomt...tja, dan vrees ik het ergste.  ;D
Maar hey, los daarvan, de pollen en de rozetten kunnen mij eveneens bekoren, maar als het maart is, dan wil ik bloemen zien...en veel!!!


Nee,maar werkelijk mannen,ik ben indertijd 'gevallen' op de plantjes zelf,op de rozetten.  De bloei is mooi meegenomen en natuurlijk kan ik daar
ook geweldig van genieten.  Maar de kracht van Saxifraga's is juist dat ze het hele jaar door groen zijn en dus zo de 'Body' van de rotstuin zijn,samen met enkele andere groenblijvers en de hexenbezempjes. Zo houd ik ook meer van de Engleria's met hun grotere mooier gevormde rozetten dan van de kabschia's. 
Zelfde eigenlijk met de silvers uit de ligulatea sectie.  laten we wel zijn de bloemen zijn vaak weinig verschillend,maar de rozetten!.....daar gaat het toch om?

Het is denk ik ook de reden dat die shows in Engeland en elders,mij niet zo kunnen bekoren.  Natuurlijk is het knap en een uitdaging om een perfecte plant te kweken en die te showen.
Kan het best begrijpen,maar het is niet mijn ding!   De uitdaging ligt veel meer in het laten groeien en bloeien van de plant gewoon buiten in de rotstuin.  Als je Saxifraga's in de natuur ziet dan 'zien ze er vaak niet uit'!  Maar prima toch dat we allemaal op onze eigen manier er naar kijken.
Maar stiekem ben ik wel blij hoor dat ik in Ger een 'Rozetten medestander' heb!...en er zijn er vast nog wel veel meer.
Neem nou die dwerg caucasica van Mount Osten......bij mijn weten heeft nog nooit iemand deze in bloei gehad.......en het is toch een schitterend kleinnood!

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1137
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #500 Gepost op: 18 maart 2015, 13:44:57 »
Ik wist warempel niet of ik Saxifraga 'Peach Blossom' in de catagorie klimplanten moest posten.
Deze plant is bezig met het beklimmen van Taxus baccata 'Green Column'

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #501 Gepost op: 18 maart 2015, 16:22:06 »
Mooi hoor Ger !  En ferm bloeien zal hij ook !

Saxifraga 'Gem' werd hier al een paar keer besproken.  Dit exemplaar staat hier al meer dan 15 jaar op een oude tufsteen.

Sax. "J.W. Goethe" begint er ook aan.

Sax. "Jozef Capek" nog steeds één van mijn favorieten.

Sax. "Sissi"
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #502 Gepost op: 18 maart 2015, 16:24:05 »
Sax. stribrnyi doet het ook uitstekend in de rotstuin.

Sax. 'Verona' met zijn reusachtige bloemen

Sax. "Your Success" liep een paar jaar geleden zware brandschade op maar herstelt zich voortreffelijk
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #503 Gepost op: 18 maart 2015, 18:10:37 »
 -2( Ha, de Luc wordt ook een Saxiholic ...
Heb je al stekjes van die x irvingii 'Gem' ?
Kan ik die dan volgend jaar tonen aan Adrian; 2 kansen dan, ofwel zet hij die dan bij zijn reeks van valse Gems ofwel valt hij flauw, een teken dat het de echte is ...
 -2( -2( -2(

Maar als ik die foto die ik gepost heb, nog eens goed bekijk, dan denk ik dat ie bij de reeks van valse zal terecht komen ... ))4

Het is wel een mooie, toch.  ((3
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2015, 18:12:26 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #504 Gepost op: 18 maart 2015, 18:17:06 »
Nu wat teasers, gewoon om de mensen wat te pesten... :P

1/ 'Alexander Humbolt' ook in knop fantastisch. ((3
2/ Een leuk duo : 'Thor Heyerdahl' naast een simpele columnaris.  :o
3/ 'Moai' moar vent toch ! Wat gaat dat voor iets geven ?  ))4 :-*
4/ Deze geeft en heeft al iets : 'Snehurka'  --11 -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #505 Gepost op: 18 maart 2015, 18:25:29 »
And the show must go on ...

1/ 'Koda' en nog wa spul.
2/ 'Kotyz' met lekkere knoppen.
3/ 'Allendale News'
Hmm, ze maken al dat spel van die 'Allendale Tommy'  :o --6 :-*
Maar wist je dat deze dezelfde combinatie van ouders heeft als den Tommy ? Gewoon 'Allendale Icon' gekruist met 'Allendale Dream', klop het zelfde ...
News is van 2008 en den Tommy is nieuwer dan News, namelijk van 2013 ... :o --6 -2(
4/ 'Michelangelo' ........ -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #506 Gepost op: 18 maart 2015, 18:35:36 »
Wat experimenteel gedoe met marmer, pff, gewoon simpelweg wat Saxen in minuscule gaatjes proppen en dan nog denken dat ze gaan groeien. :o --6 ))4

1/ en je propt dan die arme Saxen in de marmer en dan komt er een merel die denkt, dat hoort hier niet, maar die slaagt er niet in om de hele plant uit te rukken, het volgend jaar is de arme plant uit armoede wat bijgekomen en geeft toch drie bloemekes .... --11
Sommige mensen willen Cumulus folteren, ik dus ook.  :o
2/ pff, ze gebruiken overal epo, waarom niet hier ? gewoon wat epo en dat spel groeit in de marmer ! --11 -2(  Armstrong kan (kon) alles !!!!
Er was nog iets waar die nog beter in was dan in wielrennen, weet je in wat ? Gewoon, een beetje liegen.  -2( -2( -2( -2(
3/ 'Petrin' gewoon, simpel in de marmer.  :D
4/ 'Sissi' moest er ook aan geloven. He, he, de slakken geraken zo hoog niet !
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #507 Gepost op: 18 maart 2015, 18:40:22 »
Nog wat marmer slachtoffers :

1/ 'Red Poll' hmm, ook epo gekregen zeker ? ((--11
2/ 'Winifred' heeft te weinig epo en te veel regen gekregen. Ziet er maar belabberd uit na 15 jaar in de marmer. Pff, komt er wel door. Knoppen genoeg. ))4
3/ 'Pablo Picasso' met 1 bloem past camouflagetechnieken toe tegen de merels. Het kleur van de bloem is bijna een met de steen. --6 --11
Mijn twee andere 'Pablo Picassokes' die ik buiten geplant heb, zijn deze winter verdwenen, ofwel vind ik ze gewoon niet door die camouflage.  8)
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2015, 18:42:32 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #508 Gepost op: 18 maart 2015, 18:44:25 »
-2( Ha, de Luc wordt ook een Saxiholic ...
Heb je al stekjes van die x irvingii 'Gem' ?
Kan ik die dan volgend jaar tonen aan Adrian; 2 kansen dan, ofwel zet hij die dan bij zijn reeks van valse Gems ofwel valt hij flauw, een teken dat het de echte is ...
 -2( -2( -2(

Maar als ik die foto die ik gepost heb, nog eens goed bekijk, dan denk ik dat ie bij de reeks van valse zal terecht komen ... ))4

Het is wel een mooie, toch.  ((3

Ha de Jan,
Neen, nog geen stekjes.  Ik heb er vorig jaar willen aan beginnen, maar de plant zit zodanig tegen de steen gekleefd dat ik niet goed zag hoe er aan te beginnen... ik heb het dan maar zo gelaten.  Misschien straks nog eens proberen...  ))4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #509 Gepost op: 18 maart 2015, 18:45:57 »
Nog een experiment. Een Cumulus pal op het zuiden op een droge muur, pff gewoon de natuur wat tarten ...

1/ CUMULUS van dicht.  ((3 ((14 -2( -6( ((2 ((10 _02 )))7
2/ CUMULUS van ver.
Zie je de naaste bewoners ? Allemaal SEMPERVIVUM ..... :o
www.rots-plant.be  -  website over juwelen