Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319406 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #615 Gepost op: 20 maart 2015, 19:43:47 »
Voilà zie : 'Allendale Hobbit', klein dus ....
kruising tussen Saxifraga matta-florida  en Saxifraga poluniniana, tevens allebei witte, dus is de meest logische gevolgtrekking daaruit dat de Hobbit witte bloemen zou kunnen hebben.  ))4 :)

Het is er ook ene die niet zo geweldig bloeit, enkel na een aantal flinke vriesdagen, toont die braaf wat bloemekes.

Groeten van de wijkagent.  :o --6 -2( ;D --11
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #616 Gepost op: 20 maart 2015, 19:54:35 »
Prachtig filmpje trouwens, Jan en heel leuk optrekje daar in Tsjechië !  ((3
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #617 Gepost op: 20 maart 2015, 19:56:42 »
Voilà zie : 'Allendale Hobbit', klein dus ....
kruising tussen Saxifraga matta-florida  en Saxifraga poluniniana, tevens allebei witte, dus is de meest logische gevolgtrekking daaruit dat de Hobbit witte bloemen zou kunnen hebben.  ))4 :)

Het is er ook ene die niet zo geweldig bloeit, enkel na een aantal flinke vriesdagen, toont die braaf wat bloemekes.

Groeten van de wijkagent.  :o --6 -2( ;D --11

Allée vooruit, wat heb ik dan in godsnaam weer vast. De lijst met 'verkeerde' saxen was al wat ingekort, maar is nu stilaan weer aan het 'verlangen'.
In ieder geval, bedankt mr. de agent.  ;D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #618 Gepost op: 20 maart 2015, 20:09:25 »
Ik heb het zelfde voor, Frankie.
Je weet wel, die kofferbak handel met die vriendelijke oude meneer. Daar had ik een 'Allendale Comet' besteld, met de nodige reserve, aangezien ik thuis al een valse had.
Ik twijfelde toen ik de Comet van Tony zag, want die had roze knoppen, terwijl de echte Comet wit is van bloem kleur.
Natuurlijk zijn er veel Saxen die eerst roos zijn in knop en later wit bloeien (zoals Allendale Charm, bvb) en bovendien waren de blaadjes duidelijk anders dan mijn Comet thuis.
Bij de stand van Adrian, stond de echte 'Allendale Comet', maar die heb ik niet gekocht, had ik dat maar gedaan !
Nu staan de bloemen open en het is terug een valse.
Het probleem met die valse is, dat het meestal super mooie Saxen zijn ...

Ach, ik doe dat wel graag, uitvissen wat het zou kunnen zijn.
Die valse x irvingii 'Gem' die in mijn droge muur staat, is bijna zeker 'Your Song' of 'Your Smile' ik moet het nog uitzoeken, maar ik vind het wel. ))4 ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #619 Gepost op: 20 maart 2015, 20:39:18 »
Een aantal saxjes die uit Waterperry zijn meegekomen hebben een thuis gekregen in dit trogje. Het zijn de kleuren wit en donkerpaars en alles wat daartussen ligt die kleur geven aan het trogje. In het midden herkennen we de onwezenlijk mooie 'Tysoe Burgundy'.

Fantastisch mooi troggetje Frankie   ((14 ((14
Omgeving Roosendaal

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #620 Gepost op: 20 maart 2015, 20:46:33 »
Ik heb het zelfde voor, Frankie.
Je weet wel, die kofferbak handel met die vriendelijke oude meneer. Daar had ik een 'Allendale Comet' besteld, met de nodige reserve, aangezien ik thuis al een valse had.
Ik twijfelde toen ik de Comet van Tony zag, want die had roze knoppen, terwijl de echte Comet wit is van bloem kleur.
Natuurlijk zijn er veel Saxen die eerst roos zijn in knop en later wit bloeien (zoals Allendale Charm, bvb) en bovendien waren de blaadjes duidelijk anders dan mijn Comet thuis.
Bij de stand van Adrian, stond de echte 'Allendale Comet', maar die heb ik niet gekocht, had ik dat maar gedaan !
Nu staan de bloemen open en het is terug een valse.
Het probleem met die valse is, dat het meestal super mooie Saxen zijn ...

Ach, ik doe dat wel graag, uitvissen wat het zou kunnen zijn.
Die valse x irvingii 'Gem' die in mijn droge muur staat, is bijna zeker 'Your Song' of 'Your Smile' ik moet het nog uitzoeken, maar ik vind het wel. ))4 ;D

't Is me wat, hé Leio, die saxenhandelaars,  ;)
Allendale Comet, zeg je, pffff, ik heb er ook ééntje mee van Waterperry, gekocht aan die ouwe Hollander...wat denk je? 't Is ook wel een roze, zeker! --13
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #621 Gepost op: 20 maart 2015, 20:47:10 »
Een aantal saxjes die uit Waterperry zijn meegekomen hebben een thuis gekregen in dit trogje. Het zijn de kleuren wit en donkerpaars en alles wat daartussen ligt die kleur geven aan het trogje. In het midden herkennen we de onwezenlijk mooie 'Tysoe Burgundy'.

Fantastisch mooi troggetje Frankie   ((14 ((14

Merci Jan, ik kan 't al bijna even goed als jij, hé?  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #622 Gepost op: 20 maart 2015, 20:54:19 »
Vincent Van Gogh, nog een oud, gehavend exemplaar in de rotstuin. (foto 1) Mijn grote plant in pot bloeit nagenoeg niet.
S. 'Krinolina'. (foto 2)
Nog een 'mysterieuze'...'t zou 'Tvoje Vira' moeten zijn...komt nog van Stoppieboy. (foto 3)
Nog een keertje de dit jaar zeer mooie 'Ganymede'. (foto 4)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #623 Gepost op: 20 maart 2015, 20:58:12 »
Fijn zo Bartolomeus, eens vernieuwen kan geen kwaad.
Ik heb de laatste tijd al te veel vernieuwd en moest daarna wat herbronnen.  -2(

Wat een crevice, Jan, stopt het daar dan nooit? Dit is blijkbaar een tweede Alpenketen die zich daar aan het ontplooien is, door de verschuiving van de Melse aardplaten. Nog geen last van gletsjervorming?  ;D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #624 Gepost op: 20 maart 2015, 21:14:56 »
Fijn zo Bartolomeus, eens vernieuwen kan geen kwaad.
Ik heb de laatste tijd al te veel vernieuwd en moest daarna wat herbronnen.  -2(

Daar gaat wat gebeuren.  Laat het vervolg ook zien he -6( ((14
Omgeving Roosendaal

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #625 Gepost op: 20 maart 2015, 21:32:15 »
Ik heb het zelfde voor, Frankie.
Je weet wel, die kofferbak handel met die vriendelijke oude meneer. Daar had ik een 'Allendale Comet' besteld, met de nodige reserve, aangezien ik thuis al een valse had.
Ik twijfelde toen ik de Comet van Tony zag, want die had roze knoppen, terwijl de echte Comet wit is van bloem kleur.
Natuurlijk zijn er veel Saxen die eerst roos zijn in knop en later wit bloeien (zoals Allendale Charm, bvb) en bovendien waren de blaadjes duidelijk anders dan mijn Comet thuis.
Bij de stand van Adrian, stond de echte 'Allendale Comet', maar die heb ik niet gekocht, had ik dat maar gedaan !
Nu staan de bloemen open en het is terug een valse.
Het probleem met die valse is, dat het meestal super mooie Saxen zijn ...

Ach, ik doe dat wel graag, uitvissen wat het zou kunnen zijn.
Die valse x irvingii 'Gem' die in mijn droge muur staat, is bijna zeker 'Your Song' of 'Your Smile' ik moet het nog uitzoeken, maar ik vind het wel. ))4 ;D

't Is me wat, hé Leio, die saxenhandelaars,  ;)
Allendale Comet, zeg je, pffff, ik heb er ook ééntje mee van Waterperry, gekocht aan die ouwe Hollander...wat denk je? 't Is ook wel een roze, zeker! --13
Ik verkoop ook soms Saxen als er ergens een plantenbeurs is.
Meestal interesseert het de mensen niet, die naam, dan geef ik die gewoon 1 Sax waarvan ik weet dat het een valse is.
De mensen die het wel interesseren, die krijgen een juiste en waarvan ik zeker weet dat het de juiste is.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #626 Gepost op: 20 maart 2015, 21:40:31 »
Dank jullie gasten.
Ik ga met die straatstenen nog een crevice maken, maar dan een hoge, ik denk een meter of twee.
Rond die crevice komt er dan een 'slotgracht' zonder ophaalbrug. De bedoeling is dat er geen ENKELE slak in die rotstuin geraakt.
Kan ik dan naar hartenlust op het zuiden met een gerust hart Campanula's zetten en op de andere windrichtingen Saxen waarvan de bloemen eindelijk heel gelaten zullen worden. Er zullen natuurlijk slakken in de rotstuin geraken tijdens de aanleg, maar die zullen vakkundig uitgeroeid worden.  -2(

Dit spel hier is de crevice zoals ze nu is. Als je goed kijkt, zie je al een beetje kleur in de verte ... 8)
Vroeger stonden daar zomerbloemen, pfff, veel te veel werk, al dat onkruid, wieden, in de aarde wroeten.
Is allemaal gedaan, aan die rotsplanten moet ik niks doen, alleen maar naar kijken.  8) :-*

Ik moet enkel nog de oprit wat afwerken met steentjes, maar ik vind nergens keitjes die er op lijken op de crevice.  ))4
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2015, 21:42:12 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #627 Gepost op: 20 maart 2015, 21:43:29 »
Vincent Van Gogh, nog een oud, gehavend exemplaar in de rotstuin. (foto 1) Mijn grote plant in pot bloeit nagenoeg niet.
S. 'Krinolina'. (foto 2)
Nog een 'mysterieuze'...'t zou 'Tvoje Vira' moeten zijn...komt nog van Stoppieboy. (foto 3)
Nog een keertje de dit jaar zeer mooie 'Ganymede'. (foto 4)
Het ziet er toch op het eerste gezicht 'Tvoje Vira' uit. Ik zal morgen eens een foto posten van de mijne. ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #628 Gepost op: 20 maart 2015, 21:55:04 »
Fijn zo Bartolomeus, eens vernieuwen kan geen kwaad.
Ik heb de laatste tijd al te veel vernieuwd en moest daarna wat herbronnen.  -2(

Wat een crevice, Jan, stopt het daar dan nooit? Dit is blijkbaar een tweede Alpenketen die zich daar aan het ontplooien is, door de verschuiving van de Melse aardplaten. Nog geen last van gletsjervorming?  ;D
Voor Saxen MOET je gewoon een crevice hebben, they LOVE it.
Dat is ook een ideale plaats, zonlicht tot de middag, lekker voor Saxen.
Tja, dat stikt hier van de rotstuinen :
1/ zandsteen muur
2/ mini zandsteen rotstuin
3/ Zandsteen zilvers rotstuin
4/ Zandsteen Sempervivum rotstuin
5/ Multisteen rotstuin
6/ Crevice Garden Number 1 vanalle Saxen
7/ Crevice Garden Number 2 vanalle Saxen
8/ Crevice Garden Number 3 Jan Bürgel en Karel Lang Saxen
9/ Crevice Garden Number 4 Alledale en vanalle Saxen
10/ Mini marmer rotstuin
11/ Mega marmer rotstuin
12/ 5 verhoogde zandbedden vol met Saxen, het zesde ben ik aan het vullen
13/ Wat mislukte troggen.
14/ Ik was de goot nog vergeten en er zijn nog twee goten die ik gebruik om wat Primula's droog te overwinteren, enfin, ze staan daar in de zomer ook.

Er komt nog een mini tufsteen rotstuin bij, alsook een mini maansteen rotstuin. :o --6
 -2(
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2015, 22:31:38 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #629 Gepost op: 20 maart 2015, 23:24:15 »
Zijn ook geen slakken Jan,maar pissebedden die zitten onder je trog,maar jij wil dat weer niet geloven! --11


Hier de 'Hobbit'
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'