Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319426 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1170 Gepost op: 31 maart 2015, 14:53:06 »
Nog wat schilderachtige plaatjes.  -2(
Als ge uw nek naar links beneden draait, dan staat de foto juist. --11


Edit Luc : Ik heb dit even opgelost voor je Jan, we willen hier niemand met een stijve nek opzadelen !  -2(
Tja, Luc, op mijn computer staat die foto altijd goed, ik heb hem al eens gedraaid, maar toen stond die nog niet goed na het posten...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1171 Gepost op: 31 maart 2015, 16:59:31 »
Saxifraga allendale 'Hobbit', met bijzonder gevormde bloemen. Plat en enigszins naar beneden geplooid'. Zien we dit ook bij andere soorten?

Saxifraga 'Cumulus', bij mij met enigszins naar roze verkleurende bloemen. Is dit een teken van inferieure kwaliteit?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1172 Gepost op: 31 maart 2015, 17:12:46 »

Saxifraga 'Cumulus', bij mij met enigszins naar roze verkleurende bloemen. Is dit een teken van inferieure kwaliteit?

Ik denk dat dit eerder te maken heeft met de oudere bloemen die een roze schijn krijgen Gerrit
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1173 Gepost op: 31 maart 2015, 17:44:45 »
Saxifraga 'Coolock Gem' heeft zijn naam niet gestolen, het is een echt juweeltje !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1174 Gepost op: 31 maart 2015, 18:21:08 »
Saxifraga 'Coolock Gem' heeft zijn naam niet gestolen, het is een echt juweeltje !

Moet ik maar eens aanschaffen, niet schlecht.

Hier twee "schilders". Bart zei eens tegen mij, dat hij zo zijn bedenkingen had bij deze groep. De kleuren zouden vervagen oid. Nou ik vind ze spetterend.

1. Saxifraga 'Paul Gauguin'.
2. Saxifraga 'Leonardo da Vinci.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1175 Gepost op: 31 maart 2015, 18:36:57 »
3 vertegenwoordigers van de x hornibrookii groep.

Saxifraga 'Ellie Brinckerhoff'.
Saxifraga 'Delia'. x anglica, niet x hornibrookii
Saxifraga 'Romeo'.
« Laatst bewerkt op: 1 april 2015, 10:25:05 door Gerrit Eijkelenboom »

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1176 Gepost op: 31 maart 2015, 20:22:51 »
Saxifraga allendale 'Hobbit', met bijzonder gevormde bloemen. Plat en enigszins naar beneden geplooid'. Zien we dit ook bij andere soorten?

Saxifraga 'Cumulus', bij mij met enigszins naar roze verkleurende bloemen. Is dit een teken van inferieure kwaliteit?
Mooie Hobbit, Gerrit, is moeilijk aan de bloei te krijgen bij mij, bij jou precies wel.
Cumulus krijgt altijd een wat roze schijn als de bloemen dreigen te verwelken, is volkomen normaal.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1177 Gepost op: 31 maart 2015, 20:26:32 »
Mooi Luc en die schilders van Gerrit zijn ook niet mis, als de bloemen wat verder ontwikkelen vervagen de kleuren altijd wat, dan 'schilderen' ze iets anders. ;)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1178 Gepost op: 31 maart 2015, 20:30:35 »
3 vertegenwoordigers van de x hornibrookii groep.

Saxifraga 'Ellie Brinckerhoff'.
Saxifraga 'Delia'.
Saxifraga 'Romeo'.
Die 'Delia' is naar het schijnt een x anglica, Gerrit. Ik denk dat die van mij komt, maar ik had die ook zo gekregen en toen wist ik dat niet. ;)
Enfin, ik vind het een mooie.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1179 Gepost op: 31 maart 2015, 21:08:30 »
3 vertegenwoordigers van de x hornibrookii groep.

Saxifraga 'Ellie Brinckerhoff'.
Saxifraga 'Delia'.
Saxifraga 'Romeo'.

Je schijnt ook al goed in de saxjes te zitten, Gerrit, en deze hornibrookii's behoren tot de mooiste.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1180 Gepost op: 31 maart 2015, 21:10:55 »
Eéntje met een felgele kleur, jammer genoeg zelden rijkbloeiend, het is S. 'Petra'. (foto 1 en 2)
Deze (foto 3) heb ik als 'Gothenburg', maar 't zou verkeerd zijn?


Frankie?

Zou jouw plant niet een 'Sherlock Holmes' kunnen zijn...was niet aan het speurneuzen maar kwam ze hier tegen vandaag.

Aha? Die lijkt er al veel beter op. Dat zal ik eens in de gaten houden. Best mogelijk, bedankt voor de tip, Bart.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1181 Gepost op: 31 maart 2015, 21:13:37 »
Hier nog een foto van die valse 'Forum' en daaronder mijn 'Prosek'.


Ja vreemd Jan.....lijkt toch veel op 'Prosek'
Zal eens wat bladeren in mijn foto mappen
blader,blader,blader,blader...............
Ja, ik weet het Bart, ik heb ook een aantal 'Prosekken' in de rotstuin staan, die zijn allemaal al uitgebloeid. Die in de pot ook.
Die valse Forum staat wel in een ander zandbed, maar dat is eigenlijk voor op dat zandbed waar die uitgebloeide 'Prosek' in staat .
Je ziet ook op de foto dat de rozetten er anders uitzien, maar de valse Forum staat droog en die 'Prosek' kwam nat van buiten. Van grootte zijn de rozetten ongeveer hetzelfde en een ander verschil is dat de rozetten van de ondertussen uitgebloeide 'Prosek' aan het groeien zijn, terwijl de valse Forum nog met de bloei bezig is. Het zou kunnen dat het ook een 'Prosek' is, maar het is eigenlijk ongelooflijk hoe planten kunnen verschillen, zelfs als het om dezelfde gaat. Ik heb nog eens gekeken, ondertussen zijn ze allebei droog, nog altijd dezelfde verschillen. De bloemen lijken wel goed op elkaar. Weet je wat, ik plant gewoon de valse Forum, net naast een 'Prosek' in de rotstuin, kunnen ze misschien lekker verbroederen ...en ik zal het dan wel zien wat ze tegen elkaar zeggen in dezelfde omstandigheden.  ))4



Jan,

Wijze woorden...vooral...'Eigenlijk ongelooflijk hoe planten kunnen verschillen,zelfs als het om de zelfde gaat',

Dat bedoelde ik van de week ook met,'we doen weleens te moeilijk'   Het is nou eenmaal onmogelijk om van een foto saxen te vergelijken.
Soms is het simpel en eenvoudig,maar als het op details aankomt moeten we ze 'live' zien.
Kleur,grote van de bloem,rozetten etc,etc.....zijn zeer variabel bij Saxen -ook in de natuur- en dan die cultivars met al hun bloedlijnen...nee..
moeilijk,moeilijk.
Saxen zijn wel wijs, maar soms zijn het echte dwarsliggers !
Wie denkt dat Saxen determineren en herkennen, makkelijk is, die weet niet waarover die spreekt ... ;)

Zijn er dan die dat zouden durven, Jan?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1182 Gepost op: 31 maart 2015, 21:18:53 »
Ik heb de indruk dat 'Coolock Kate' (foto 1) er niet zo donker zal bloeien als andere jaren. Maar dat kan nog veranderen natuurlijk, de bloemkleur kan in een paar dagen snel veranderen.
Naaste buur,'Allendale Goblin' zal alvast een glansprestatie brengen. (foto 2) Dat is nog eens knappe gele.
'Allendlale Jin' (foto 3 en 4) is erg aantrekkelijk met enkele bloemen open, en de rest in knop.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1183 Gepost op: 31 maart 2015, 21:21:48 »
Dit zou 'Amberine' moeten zijn. (foto 1 en 2)
Een plant onder de naam 'Morava' (foto 3 en 4)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1184 Gepost op: 31 maart 2015, 21:26:05 »
Eéntje met een felgele kleur, jammer genoeg zelden rijkbloeiend, het is S. 'Petra'. (foto 1 en 2)
Deze (foto 3) heb ik als 'Gothenburg', maar 't zou verkeerd zijn?


Frankie?

Zou jouw plant niet een 'Sherlock Holmes' kunnen zijn...was niet aan het speurneuzen maar kwam ze hier tegen vandaag.

Aha? Die lijkt er al veel beter op. Dat zal ik eens in de gaten houden. Best mogelijk, bedankt voor de tip, Bart.

Kijk, hier is hij trouwens nog eens, staat nu op zijn mooist. Hoe meer ik de foto's bekijk, hoe meer ik overtuigd ben dat het 'Scherlock Holmes' is, Bart.
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2015, 21:27:58 door Frankie Wulleman »
Lichtervelde, West-Vlaanderen