Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319494 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1365 Gepost op: 7 april 2015, 22:32:46 »
Ik heb het al een paar keer geroepen op dit Forum, de meeste planten die verkocht worden als Saxifraga federici-augusti subspecies grisebachii 'Wisley' zijn in werkelijkheid iets anders, veelal zijn het zaailingen van S. 'Wisley', maar vaak ook totaal iets anders. Ik durf zelfs de bewering wel aan dat de echte S. 'Wisley' niet meer bestaat.

Vorig jaar heb ik een foto laten zien van een plant die ik gekweekt heb uit zaad dat werd aangeboden als S. 'Wisley'. Deze plant komt nog het dichtst bij de beschrijving van S. 'Wisley' uit het boek Porophyllum Saxifrages. Iets grotere rozetten dan de 'normale' Saxifraga federici-augusti subspecies grisebachii en de kliertjes op de bloemstengel zijn wat lichter rood van kleur. Dit is de foto die ik vorig jaar al liet zien:

(Link naar bijlage)

In 2010 heb ik 3 planten gekocht met het label S. 'Wisley' en inderdaad, geen van deze planten was correct, sterker nog, geen van deze planten was een S. federici-augusti subspecies grisebachii. Dat wil nog niet zeggen dat het waardeloze planten zijn. Hier een tweetal foto's van één van deze planten. De laatste foto is van dit jaar.

Hier nog eens mijn mooiste vorm van 'Wisley' x.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1366 Gepost op: 7 april 2015, 22:50:47 »
Die x dinninaris ? Ik weet het niet precies, denk een jaar of 6.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1367 Gepost op: 8 april 2015, 21:37:37 »
Ik heb hier een Saxifraga staan waarvan ik graag de naam zou weten ofwel bevestigd wil zien
deze plantjes heb ik gezaaid in jan. 2013 van de zaaddistributie van de N.R.V.
De plantjes groeien langzaam en de rozetjes zijn nu bijna 2 cm hoog en in doorsnede.
De bloemen staan nog niet helemaal open maar zijn vermoedelijk geelachtig of groenachtig geel.
de bloemstengel is harig.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1368 Gepost op: 8 april 2015, 21:50:53 »
Ik heb hier een Saxifraga staan waarvan ik graag de naam zou weten ofwel bevestigd wil zien
deze plantjes heb ik gezaaid in jan. 2013 van de zaaddistributie van de N.R.V.
De plantjes groeien langzaam en de rozetjes zijn nu bijna 2 cm hoog en in doorsnede.
De bloemen staan nog niet helemaal open maar zijn vermoedelijk geelachtig of groenachtig geel.
de bloemstengel is harig.

Ik denk dat je een bofkont bent, Gerrit, zover ik kan zien, gaat het hier om de botanische S. corymbosa, de enigste geelbloeiende Engleria. Ik zoek hem al jaren, maar heb hem nog altijd niet. Hij wordt zo goed als nooit aangeboden. Proberen zaad te winnen indien mogelijk!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1369 Gepost op: 8 april 2015, 21:56:59 »
Ik heb hier een Saxifraga staan waarvan ik graag de naam zou weten ofwel bevestigd wil zien
deze plantjes heb ik gezaaid in jan. 2013 van de zaaddistributie van de N.R.V.
De plantjes groeien langzaam en de rozetjes zijn nu bijna 2 cm hoog en in doorsnede.
De bloemen staan nog niet helemaal open maar zijn vermoedelijk geelachtig of groenachtig geel.
de bloemstengel is harig.
Mooi man!

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1370 Gepost op: 8 april 2015, 22:03:44 »
Frankie, dit is dus een bevestiging van de naam waaronder ik deze plant heb gezaaid.
Maar in vergelijking met foto's op het internet vind ik de rozetten van mijn planten toch meer compact vandaar nog twijfel.
De bloemstengels gelijken dan weer prima met de foto's op internet.
Voor liefhebbers heb ik nog wat plantjes over die ik a.s. zaterdag mee kan nemen naar Utrecht.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1371 Gepost op: 8 april 2015, 22:10:08 »
Frankie, dit is dus een bevestiging van de naam waaronder ik deze plant heb gezaaid.
Maar in vergelijking met foto's op het internet vind ik de rozetten van mijn planten toch meer compact vandaar nog twijfel.
De bloemstengels gelijken dan weer prima met de foto's op internet.
Voor liefhebbers heb ik nog wat plantjes over die ik a.s. zaterdag mee kan nemen naar Utrecht.

IK HOU ME AANBEVOLEN, GERRIT!!!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1372 Gepost op: 8 april 2015, 22:34:58 »
3/ 'Alpenglow' lekker kleurtje.  :-*

Geweldig kleurtje, Jan, maar geen S. 'Alpenglow'. De plant die jij hebt is Saxifraga 'Amberglow'/ 'Amberine' (ik zie nog steeds het verschil niet tussen de planten die ik onder deze beide namen in mijn verzameling heb).

De echte S. 'Alpenglow' heb ik ook niet, dat is een NCC, waarschijnlijk S. marginata x S. media volgens A. Young in zijn Checklist, met roze bloemen (lichtroze/bijna wit vermoed ik).
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1373 Gepost op: 8 april 2015, 22:37:37 »
Hmmm, 'k was te laat voor de afwas.  :-*

Dus nog wat gele sloebers :


Mooie gele sloebers  ((12 ((12 ((12.

Veel van die fraaie gele cultivars bloeien gewoon wat later dan de meeste roze. Dat geldt ook voor de soorten S. ferdinandi-coburgi (nu in bloei) en S. aretioides (moet er nog aan beginnen).
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1374 Gepost op: 8 april 2015, 22:44:04 »
Speciaal op verzoek, dus een verzoeknummertje met dingen van Winton Harding :

1/ 'Anne Beddall'
2/ ook 'Anne Beddall.
3/ evenzeer 'Anne Beddall'
4/ Het is ne keer iets anders : 'Nancey'


Jan,

Foto 1 is de echte S. 'Anne Beddall', foto 4 is de echte S. 'Nancye' en foto 2/3 is de S. x goringana cultivar die nooit een naam heeft gekregen van Winton Harding. Dat vind ik persoonlijk heel erg jammer, want ik vind em net zo mooi als S. 'Nancye' en véééél mooier dan S. 'Anne Beddall'. In Nederland circuleert deze plant onder andere met als label S. 'Nancye' I. In Engeland verkoopt Ron Potterton deze plant als S. 'Nancye'
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1375 Gepost op: 8 april 2015, 22:45:48 »
Een late vorm van S. burseriana. En blijkbaar lust het ongedierte deze niet, in tegenstelling tot veel andere burseriana's.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1376 Gepost op: 8 april 2015, 22:46:10 »
Ik heb hier een Saxifraga staan waarvan ik graag de naam zou weten ofwel bevestigd wil zien
deze plantjes heb ik gezaaid in jan. 2013 van de zaaddistributie van de N.R.V.
De plantjes groeien langzaam en de rozetjes zijn nu bijna 2 cm hoog en in doorsnede.
De bloemen staan nog niet helemaal open maar zijn vermoedelijk geelachtig of groenachtig geel.
de bloemstengel is harig.

Ik denk dat je een bofkont bent, Gerrit, zover ik kan zien, gaat het hier om de botanische S. corymbosa, de enigste geelbloeiende Engleria. Ik zoek hem al jaren, maar heb hem nog altijd niet. Hij wordt zo goed als nooit aangeboden. Proberen zaad te winnen indien mogelijk!

Lijkt me inderdaad de botanische S. corymbosa te zijn.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1377 Gepost op: 8 april 2015, 23:43:59 »
3/ 'Alpenglow' lekker kleurtje.  :-*

Geweldig kleurtje, Jan, maar geen S. 'Alpenglow'. De plant die jij hebt is Saxifraga 'Amberglow'/ 'Amberine' (ik zie nog steeds het verschil niet tussen de planten die ik onder deze beide namen in mijn verzameling heb).

De echte S. 'Alpenglow' heb ik ook niet, dat is een NCC, waarschijnlijk S. marginata x S. media volgens A. Young in zijn Checklist, met roze bloemen (lichtroze/bijna wit vermoed ik).
Merci, Hans, ik had ook mijn twijfels, dus keek ik even op het internet, vond ik een foto gepost in maart 2012 door jou van dezelfde Sax en met als naam 'Alpenglow'.
Toen wist jij waarschijnlijk ook niet dat het 'Amberglow' is. Enfin, ik heb een andere plant met als beschrijving 'Amberglow' in mijn harige rotstuin staan en die bloeit nu ook met dezelfde bloemen. Dus zullen de klonen die rondgaan als 'Alpenglow', 'Amberine' en 'Amberglow' allemaal allicht dezelfde planten zijn.
Nog zo een geval is die 'Salomonii' die ik gisteren getoond heb. Die gaat rond als x boydii 'Aretiastrum' die geel bloeit. Ik had een 'verse' 'Aretiastrum' aangeschaft en dat blijkt nu terug die 'Salomonii' te zijn. Fouten zijn dus heel hardnekkig maar we gaan ze samen de nek omdraaien .... ;D ;)
Die 'Salomonii' heb ik trouwens al meer dan 15 jaar, dus is het al een oude fout, want het label bij die plant was ...'Aretiastrum'.

« Laatst bewerkt op: 9 april 2015, 00:42:36 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1378 Gepost op: 8 april 2015, 23:51:18 »
Speciaal op verzoek, dus een verzoeknummertje met dingen van Winton Harding :

1/ 'Anne Beddall'
2/ ook 'Anne Beddall.
3/ evenzeer 'Anne Beddall'
4/ Het is ne keer iets anders : 'Nancey'


Jan,

Foto 1 is de echte S. 'Anne Beddall', foto 4 is de echte S. 'Nancye' en foto 2/3 is de S. x goringana cultivar die nooit een naam heeft gekregen van Winton Harding. Dat vind ik persoonlijk heel erg jammer, want ik vind em net zo mooi als S. 'Nancye' en véééél mooier dan S. 'Anne Beddall'. In Nederland circuleert deze plant onder andere met als label S. 'Nancye' I. In Engeland verkoopt Ron Potterton deze plant als S. 'Nancye'

Daar ben ik het volledig mee eens. Het exemplaar dat in de zandsteen groeit is 5 keer mooier dan die van foto 1 met die kleine bloemen.
Ik heb al een eigen naam natuurlijk, voor mij wordt het 'Sandy'.  -2( -2(
Dat is ook veel eenvoudiger, er staat geen enkele dubbele medeklinker in.  ;D
Ik ga natuurlijk de echte 'Anne Beddall' niet weg doen.  ))4
Ik vind daar wel ergens plaats voor. ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1379 Gepost op: 8 april 2015, 23:54:47 »
Een late vorm van S. burseriana. En blijkbaar lust het ongedierte deze niet, in tegenstelling tot veel andere burseriana's.
Fraaie plant, Frankie.
Ik heb ook nog een aantal burserianaakes die nu bloeien.
Nu zitten mijn slakken trouwens op de Aubrietaakes...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen