Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319549 keer)

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1575 Gepost op: 26 april 2015, 22:43:32 »
Nog een paar van die planten die vraagtekens oproepen.

Foto 1 en 2: Ook dit is een zaailing die ik in mijn tuin vond, in 2013. Lijkt heel veel op die andere zaailing, dus mogelijk ook Saxifraga media?

Foto 3 en 4: En ook deze plant lijkt er veel op. Het is een zaailing die ik gekweekt heb uit zaad afkomstig van de SRGC-seedexchange van 2009 als Saxifraga media.

En tot slot een link naar de website van Flora catalanica met een mooie beschrijving van Saxifraga media, vergezeld van mooie foto's:

http://www.floracatalana.net/saxifraga-media-gouan-subsp-media.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, dus graag jullie commentaar.


Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1576 Gepost op: 26 april 2015, 22:49:28 »
Stuk voor stuk rariteiten, Hans, waarvan de echt identiteit niet makkelijk te achterhalen is.

Die derde plant...zou het niet kunnen media x stribrnyi kunnen zijn? De nogal forse rozetten lijken me alleszins stribrnyi.

Het zijn inderdaad nogal forse rozetten, die op Saxifraga stribrnyi lijken, maar de bloeiwijze komt dan weer overeen met die van de andere planten die ik liet zien. Wat je zegt, Frankie, rariteiten zijn het en daarom wat mij betreft wel interessant.  -2( -2( -2(
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1577 Gepost op: 26 april 2015, 23:18:28 »
Hmmmm....ja......rariteiten........daarom vind ik mijzelf ook wel interessant..... --11
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1578 Gepost op: 26 april 2015, 23:24:17 »
Nu het wat rustiger geworden is op het Saxifraga front zal ik eens wat foto's posten van planten die de nodige vraagtekens bij me oproepen.

Foto 1: Dit is een plant die ik heb gekregen van Adrian Young. Het is een stek van een zaailing die Adrian heeft gevonden in één van de zandbedden met tufa-stenen in Waterperry, in de buurt van Saxifraga media. Het lijkt op een zaailing van S. media. maar wat is dan de andere ouder? De bloemkleur is oranjerood. De plant heeft de afgelopen jaren ook gebloeid en ik heb inmiddels een aantal zaailingen hieruit gekweekt. Interessant om te zien wat hier nu weer uitkomt.

Foto 2: Deze plant kreeg ik van Adrian als Saxifraga x thomasiana 'Magdalena', een kruising tussen S. stribrnyi en S. tombeanensis, gekweekt door Franz Sündermann in 1915. Maar met zulke ouders verwacht je eerder een roze bloemkleur (volgens Adrian moet S. 'Magdalena' bloemen hebben met een "dingy pink" kleur. Mijn plant bleek echter licht oranje bloemen te hebben. Wat is het dan wel?

Foto 3: Deze plant heb ik gekocht als Saxifraga stribrnyi, maar dat klopt volgens mij niet. Ik vraag me af of dit Saxifraga media zou kunnen zijn.

Foto 4: Ook dit zou Saxifraga media kunnen zijn. Het is een zaailing die ik in 2012 in mijn tuin vond.


Nee,dat is geen 'Magdalena' Hans,zeker niet.  Die is een beetje rose-pink.
Heb deze via jouw trouwens ook van A.Y,en hier ook met dat dingy-orangeish gebloeid,maar ook de rozetten zijn anders als een 'Magdalena'
Deze heeft wel wat weg van mijn 'Moonshadow',maar dat kan niet want die heeft Adrian nog niet.

Heeft wel wat van luteo?
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1579 Gepost op: 27 april 2015, 21:21:20 »
Nog een paar van die planten die vraagtekens oproepen.

Foto 1 en 2: Ook dit is een zaailing die ik in mijn tuin vond, in 2013. Lijkt heel veel op die andere zaailing, dus mogelijk ook Saxifraga media?

Foto 3 en 4: En ook deze plant lijkt er veel op. Het is een zaailing die ik gekweekt heb uit zaad afkomstig van de SRGC-seedexchange van 2009 als Saxifraga media.

En tot slot een link naar de website van Flora catalanica met een mooie beschrijving van Saxifraga media, vergezeld van mooie foto's:

http://www.floracatalana.net/saxifraga-media-gouan-subsp-media.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, dus graag jullie commentaar.

S. media in cultuur en S. media in de natuur lijken toch altijd twee verschillende planten. De plant in de natuur maakt vele rozetten en bloeit met heel intens gekleurde stengels en schutbladeren, terwijl in cultuur vrijwel nooit zijrozetten worden gemaakt en de kleur ook niet zo intens is. Ik blijf het een vreemde plant vinden. Momenteel heb ik zelf nog één rozetje, afkomstig uit zaad van een plant die vorig jaar heeft gebloeid.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1580 Gepost op: 28 april 2015, 00:11:39 »
Dit is ook wel een rariteit, een zaailing in een Sax die van Bart kwam. Een echt mini ding.
Ach, de natuur maakt nu eenmaal rariteiten en kwibuskes. En die rare spullen willen allemaal leven.
De bijen, de 'blauwe' vliegen en de zweefvliegen kunnen dat veel beter dan de mens, zo van die rariteiten maken en dan vraagt de mens zich dingen af die nooit meer te achterhalen zijn.  ))4
Naar het schijnt maakt 'de modale man' elke dag 72 miljoen zaadcellen aan.
Dan is eenieder van ons, geheid, een echte rariteit.
Wij hebben allemaal echt de Lotto gewonnen en sommigen denken dan dat ze nooit de Lotto gaan winnen ... -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1581 Gepost op: 28 april 2015, 21:36:00 »
Dit moet hier zowat de hekkensluiter zijn: S. 'Christian Huyghens'.
Het saxenfeest is weer over and out. Het was een bijzonder lang seizoen, ik ben een tevreden man! Nu uitzien naar de silvers.  ((12
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1582 Gepost op: 28 april 2015, 22:18:00 »
Dit moet hier zowat de hekkensluiter zijn: S. 'Christian Huyghens'.
Het saxenfeest is weer over and out. Het was een bijzonder lang seizoen, ik ben een tevreden man! Nu uitzien naar de silvers.  ((12

In elk geval een heel aantrekkelijk slotakkoord, Frankie !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1583 Gepost op: 28 april 2015, 22:49:24 »
Dit is ook wel een rariteit, een zaailing in een Sax die van Bart kwam. Een echt mini ding.
Ach, de natuur maakt nu eenmaal rariteiten en kwibuskes. En die rare spullen willen allemaal leven.
De bijen, de 'blauwe' vliegen en de zweefvliegen kunnen dat veel beter dan de mens, zo van die rariteiten maken en dan vraagt de mens zich dingen af die nooit meer te achterhalen zijn.  ))4
Naar het schijnt maakt 'de modale man' elke dag 72 miljoen zaadcellen aan.
Dan is eenieder van ons, geheid, een echte rariteit.
Wij hebben allemaal echt de Lotto gewonnen en sommigen denken dan dat ze nooit de Lotto gaan winnen ... -2(



Zo zie je maar weer!....bij mij krijg je altijd wat Extra's!!!!  ;D (Gerard V.  mag niet reageren.... --11)
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1584 Gepost op: 29 april 2015, 22:33:31 »
Dit moet hier zowat de hekkensluiter zijn: S. 'Christian Huyghens'.
Het saxenfeest is weer over and out. Het was een bijzonder lang seizoen, ik ben een tevreden man! Nu uitzien naar de silvers.  ((12

Een prachtige plant, Frankie. Na een voorspoedige start hebben de planten van Sax. 'Christian Huygens' hier in de tuin toch wel de nodige problemen gekregen (Bart had dus toch gelijk dat het een lastige klant is).

Hier staan er nog een heel stel Kabschia's in bloei.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1585 Gepost op: 29 april 2015, 22:49:38 »
Nog wat foto's van de laatste weken.

Foto 1 en 2: deze plant heb ik gekocht als Saxifraga cinerea op de AGS-show in Harlow in 2012. Ik denk eerlijk gezegd dat dit een kruising is en geen zuivere cinerea. Deze plant wijkt toch wel wat af van m'n andere S. cinerea's en heeft ook niet die typische bloemvorm waar ik het eerder over had.

Twee cultivars die uit Saxifraga cinerea zijn gekweekt, allebei met bloemen van het zuiverste wit én met die typische Sax. cinerea bloemvorm.

Foto 3: Saxifraga 'Mollie Broom' (S. poluniniana x S. cinerea), gekweekt door John Mullaney.
Foto 4: Saxifraga 'Allendale Citation' (S. cinerea x S. diapensioides), gekweekt door Ray Fairbairn.


Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1586 Gepost op: 29 april 2015, 22:57:30 »
Er zijn ook hele mooie Sax. cinerea kruisingen met gele bloemen.

Foto 1: Saxifraga 'Kotyz' (S. cinerea x S. kotschyi), gekweekt door Karel Lang.
Foto 2: Saxifraga 'Mirko Webr' (S. aretioides x S. cinerea), ook gekweekt door Karel Lang.
Foto 3: Saxifraga 'Donnington Chalice', een zaailing van Sax. cinerea, gekweekt door D. Bennett, met een prachtige zachtgele kleur.

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1587 Gepost op: 29 april 2015, 23:02:13 »
En dan zijn er nog Sax. cinerea kruisingen met roze/rode/oranje bloemen.

Foto 1: Saxifraga x goringana 'Nancye' (S. ‘Winifred’ x S. cinerea), gekweekt door Winton Harding.
Foto 2 en 3: Saxifraga x goringana 'Ayers Rock' (S. ‘Seville’ x S. cinerea), gekweekt door Ian Spencer.



Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1588 Gepost op: 29 april 2015, 23:13:13 »
Er zijn diverse kruisingen die zijn ontstaan uit een combinatie van een Kabschia en een Engleria, bijvoorbeeld de cultivars die behoren tot de binomial Saxifraga x edithae (S. marginata x S. stribrnyi).

Foto 1: Saxifraga 'Jubilee', ontstaan in Waterperry Gardens.
Foto 2: Saxifraga 'Karel Stivín', gekweekt door (en genoemd naar) Karel Stivín.

Foto 3: Saxifraga 'Appleblossom' is een NCC, maar denk ik ook ontstaan uit de combinatie van een Kabschia en een Engleria.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1589 Gepost op: 29 april 2015, 23:21:42 »
Nog een stelletje fraaie gele cultivars.

Foto 1 en 2: Saxifraga x fontanae 'Anna' (S. diapensioides x S. ferdinandi-coburgi), gekweekt door Oldrich Maixner.
Foto 3: Saxifraga 'Allendale Chick' (S. aretioides x S. georgei), gekweekt door Ray Fairbairn.
Foto 4: Saxifraga x borisii 'Margerete' (S. marginata var. coryophylla x S. x borisii), gekweekt door Franz Sündermann. Een cultivar die natuurlijk niet mag ontbreken in mijn verzameling :-* :-* :-* :-* :-*

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.