Auteur Topic: Colchicum 2015  (gelezen 48725 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15870
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum 2015
« Reactie #60 Gepost op: 8 februari 2015, 11:12:27 »
Heb je er nog, Kris?  ;D
Nee, grapje, net als Ruben vind ik nr. 2 de mooiste, de twee andere mogen er ook wel best zijn.

Ja ik heb er nog ......de beide ouders ..... -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5222
Re: Colchicum 2015
« Reactie #61 Gepost op: 8 februari 2015, 11:16:29 »
Schitterend!!! Dat is voor mij nog een heel eind weg. Maar ik laat mij niet jaloers maken (ha ha)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15870
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum 2015
« Reactie #62 Gepost op: 8 februari 2015, 11:25:08 »
Schitterend!!! Dat is voor mij nog een heel eind weg. Maar ik laat mij niet jaloers maken (ha ha)

Betekent alleen dat je ze nog tegoed hebt Gerrit. En dat later bloeien is geen nadeel in zekere zin . Als ze later bloeien zijn de "light levels" veel en veel beter .Dan heb je van zelf mooiere en compacter planten.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5222
Re: Colchicum 2015
« Reactie #63 Gepost op: 8 februari 2015, 12:21:38 »
Nee Kris, je hebt me niet goed begrepen, of liever. ik heb mij niet goed uitgedrukt. Ik bedoelde te zeggen dat ik pas de eerste schreden heb gezet op het smalle pad van de Colchicums. En dat het nog wel even kan duren voordat ik mij zulke bijzonderheden durf te veroorloven.
Overigens weer een brokje informatie. Waar blijft toch je boek over dit geslacht.

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4913
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Colchicum 2015
« Reactie #64 Gepost op: 8 februari 2015, 12:29:21 »
Hele prestatie buiten Theo ! Een grotere prestatie dan wat ik hier in pot doe .....De mijne staan idd in pot in de kas .Ik durf niet meer buiten , luteum is vlgs mij nog vorstgevoeliger als kesselringii. Toch in onze contreien. In de natuur zitten ze heeeeeeeeel diep en ligt er een dik pak sneeuw op.....
Alhoewel buiten in de zomer veel beter is , houden vlgs mij van koelere zomers !   
Volledig mee akkoord Kris.  Het is moeilijk om hun natuurlijk habitat bij ons na te bouwen. Een mogelijkheid is ze diep planten in een verhoogd bed (zijkanten geisoleerd tegen doorvriezen in de winter en tegen te fel opwarmen in de zomer !) en afdekken met een glasdak.
Ik heb ze in een diepe pot staan in een koele bak en daar lukt het, maar twee jaar terug was ik ze in die harde winter ook kwijt. Dus...

Ik weet hoe variabel die kruisingen tussen luteum en kesselringii zijn maar af en toe zit er toch een unieke combinatie van kleuren tussen.
Van de planten die je toonde vind ik dat de derde het meeste potentieel heeft. Ik heb er nog gezien in een combinatie van geel en bruin.
De eerste heeft inderdaad veel luteum bloed om apart te zijn. De tweede is ook een prachtexemplaar maar komt wat in de buurt van de kleurrijke kesselringii collecties.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15870
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum 2015
« Reactie #65 Gepost op: 8 februari 2015, 19:39:40 »
Ik weet hoe variabel die kruisingen tussen luteum en kesselringii zijn maar af en toe zit er toch een unieke combinatie van kleuren tussen.
Van de planten die je toonde vind ik dat de derde het meeste potentieel heeft. Ik heb er nog gezien in een combinatie van geel en bruin.
De eerste heeft inderdaad veel luteum bloed om apart te zijn. De tweede is ook een prachtexemplaar maar komt wat in de buurt van de kleurrijke kesselringii collecties.

Ik ben dan je zielsverwant Luc ..........Persoonlijk vind ook nr. 3 de beste . Je ziet duidelijk dat hij het meeste luteum bloed heeft .De bloemen groeien  redelijk snel wat hogerop . Dit  terwijl de bloemen van de andere 2 wat lager blijven wat meer aanleunt bij kesselringii.  De bloemkleur van nr3 is echt heel uniek en een soort zacht geel wat me echt bevalt. Het had alleen nog iets perfecter gekund als hij aan de buitenkant nog wat meer geprononceerder streepjes had.....
Op nr2 ook die tweede vorm , vanwege de streepjes en op de grond zittende bloemen .....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15870
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum 2015
« Reactie #66 Gepost op: 8 februari 2015, 20:31:15 »
En dat het nog wel even kan duren voordat ik mij zulke bijzonderheden durf te veroorloven.

Wachten is tijdverlies hé Gerrit .........
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Colchicum 2015
« Reactie #67 Gepost op: 8 februari 2015, 22:00:31 »
Nog een paar Colchicumbloemen.

Foto 1 Colchicum hungaricum 'Roseum' met een eerste bloem voor dit jaar.

Foto 2 Colchicum trigynum
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Colchicum 2015
« Reactie #68 Gepost op: 8 februari 2015, 22:01:25 »
En in de tuin komt dit tevoorschijn.

Colchicum luteum 'Vahsh'
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15870
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum 2015
« Reactie #69 Gepost op: 8 februari 2015, 22:08:41 »
Schoon gerief Johan .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15870
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum 2015
« Reactie #70 Gepost op: 8 februari 2015, 22:33:19 »
Ik weet hoe variabel die kruisingen tussen luteum en kesselringii zijn maar af en toe zit er toch een unieke combinatie van kleuren tussen.
Van de planten die je toonde vind ik dat de derde het meeste potentieel heeft. Ik heb er nog gezien in een combinatie van geel en bruin.
De eerste heeft inderdaad veel luteum bloed om apart te zijn. De tweede is ook een prachtexemplaar maar komt wat in de buurt van de kleurrijke kesselringii collecties.

Nog even wat groepsfoto's ter beoordeling ....... ;D  (en om de Wim te plezieren )
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16869
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Colchicum 2015
« Reactie #71 Gepost op: 9 februari 2015, 08:38:34 »
Hmmm, iets zegt me dat je't wel een beetje voor (gele) colchicums hebt, Kris...  :P
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Colchicum 2015
« Reactie #72 Gepost op: 9 februari 2015, 09:40:00 »
Ha Cor ,
Aangezien ik de borstel niet heb gehanteerd .....Maar naar het schijnt  zijn de resultaten erg variabel als je beide soorten kruist.En er komen ook maar zelden goede planten uit heeft men mij verteld. Dus dit moet werk van lange adem zijn.   
Al heb je dan zelf niet voor hommel gespeelt, toch dank voor de uitleg Kris.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Colchicum 2015
« Reactie #73 Gepost op: 9 februari 2015, 11:07:05 »
Nog even wat groepsfoto's ter beoordeling ....... ;D  (en om de Wim te plezieren )

 >:( >:( -3( -3( 2-)( 2-)( .................  :)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Colchicum 2015
« Reactie #74 Gepost op: 9 februari 2015, 21:54:56 »
Nog even wat groepsfoto's ter beoordeling ....... ;D  (en om de Wim te plezieren )

 >:( >:( -3( -3( 2-)( 2-)( .................  :)
Wim was er niet zo heel blij mee geloof ik Kris ))4 --((1 --7