Tweede VRV-lezingendag 2015 : zaterdag 21 februari januari te Gent

Gestart door Luc Gilgemyn, 6 februari 2015, 09:54:58

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Op 21.02.2015 om 10 u is het weer zover : Tweede lezingendag van de VRV - adres : Plantentuin van de Universiteit Gent, Karel Lodewijk Ledeganckstraat 35 te Gent, Auditorium 4 is the place to be !

Voor onze tweede lezingendag van dit jaar hebben we drie VRV-leden bereid gevonden om hun kennis met ons te delen.

Voormiddag : “Armenië door de ogen van het Onco dreamteam”

Is de titel van de eerste lezing waarin Luc Scheldeman en Hendrik Van Bogaert ons samen met hun reisgezellen meenemen naar Armenië, in de Caucasus, een land, voor de meesten van ons onbekend, waar ze o.a. op zoek gaan naar de weergaloze Oncocyclus Irissen.
De reis had als belangrijkste doel om de onco irissen die er groeien te localiseren, te fotograferen en te bestuderen. Maar daarnaast werd ook tijd uitgetrokken om te zoeken naar andere bolgewassen zoals juno’s, allium, tulpen…

We trekken tijdens de voordracht onder meer vanuit Yerevan langs de grens met Turkije en Nakhichevan doorheen het Zangezur gebergte tot bij de grens met Iran, we gaan van het explosieve Nagorno-Karabagh, naar het Sevan meer en naar de Aragat

Wie onze voordrachtgevers een weinig kent, weet dat het een eigenzinnige mix wordt van landschappen en panorama’s, habitats, enkele planten, accommodatie, en kleine gebeurtenissen.


Namiddag : “Saxifraga â€" ‘How to Grow Them’ “

Hierin vertelt onze man van staal steen, Saxifraga-specialist Jan Foucquaert, over zijn ervaringen bij het kweken van dit fantastische rotsplantengeslacht, juweeltjes die in geen enkele rotstuin mogen ontbreken.

Ook hier geldt de stelling dat wie Jan een beetje kent, weet, dat de lezing een eigenzinnige, op eigen ervaringen gestoelde kijk op de praktische kant van de zaak zal bieden.  We zullen weer met zijn allen heel wat kunnen bijleren.

Wij citeren Jan :
“Saxifraga’s, juweeltjes uit de bergen die het doorgaans praktisch om het even waar goed doen, in regen, wind, zon, sneeuw, whatever ….Zo lang ze maar de zon te vriend houden en heel veel steen om zich heen hebben. Ben jij ook hun vriend, dan zullen ze je zeker belonen”.


Na afloop van deze spannende verhalen drijven wij de spanning nogmaals ten top  -2( met onze VRV-tombola !

Allen daarheen !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Gelukkig kunnen we het nog navertellen na ons explosief bezoek aan Karabagh !
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Dit topic laat natuurlijk ook toe om nog wat foto's te plaatsen die niet in de selectie voor Gent opgenomen zijn.
Op de eerste foto een surrealistische mix van oude graven (die grote rotsblokken inderdaad), nieuwe graven, kapotgeschoten gebouw, nieuwe woningen.
Op de tweede foto een kunstwerk gemaakt van resten van legermaterieel.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

De onvermijdelijke bergen met op de voorgrond een typisch plattelandsdorp.  De "gele buis" is de aardgasleiding die de woningen bediend, blijkbaar veiliger dan ondergronds  )--1
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

De weg naar de top van de Aragat beloofd niet veel goeds.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Luc Scheldeman op  6 februari 2015, 14:08:38
De "gele buis" is de aardgasleiding ...

Ze hebben er zo te zien zelfs een voetbaldoel mee gemaakt....  ))4
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Lily-Anne Vereecken

#8
Citaat van: Wim Boens op  6 februari 2015, 17:18:37
Citaat van: Luc Scheldeman op  6 februari 2015, 14:08:38
De "gele buis" is de aardgasleiding ...

Ze hebben er zo te zien zelfs een voetbaldoel mee gemaakt....  ))4
[/quote



Goe gezien Wim !  -2( -2( ((3
Is er nu iets gemakkelijker om te saboteren ? Ongelooflijk!

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Luc Scheldeman op  6 februari 2015, 14:05:31
Dit topic laat natuurlijk ook toe om nog wat foto's te plaatsen die niet in de selectie voor Gent opgenomen zijn.
Op de eerste foto een surrealistische mix van oude graven (die grote rotsblokken inderdaad), nieuwe graven, kapotgeschoten gebouw, nieuwe woningen.
Op de tweede foto een kunstwerk gemaakt van resten van legermaterieel.


surrealistische Mix , is hier zeker op zijn plaats!
Ik kijk al uit naar je lezing!

Luc Scheldeman

Citaat van: Wim Boens op  6 februari 2015, 17:18:37
Citaat van: Luc Scheldeman op  6 februari 2015, 14:08:38
De "gele buis" is de aardgasleiding ...

Ze hebben er zo te zien zelfs een voetbaldoel mee gemaakt....  ))4
Je moet toch ergens onderdoor met je auto of tractor of kar...
Torhout, West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Luc Scheldeman op  6 februari 2015, 19:38:49
Citaat van: Wim Boens op  6 februari 2015, 17:18:37
Citaat van: Luc Scheldeman op  6 februari 2015, 14:08:38
De "gele buis" is de aardgasleiding ...

Ze hebben er zo te zien zelfs een voetbaldoel mee gemaakt....  ))4
Je moet toch ergens onderdoor met je auto of tractor of kar...

LOL, nu je het zegt....  ::)
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Luc Scheldeman

Enkele iris habitats.  Voor bloemen wordt het wachten  --3
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Een luxueus logement op het einde van een zware dag kan wonderen doen.
Foto 4617 - zelfs daar zijn er kamers met koelkast
Foto 4690 - een logement aan het Sevan meer
Torhout, West-Vlaanderen

Ruben Billiet

Ik zie het al helemaal zitten Luc en Hendrik! Prachtige natuur met een cultuur die zo te zien al geleden heeft!