Ik heb met interesse de draad op het Schotse forum bekeken. Maar waarom is het mislukt? Ik vond die foto met de massief gevulde trog nog zo gek niet. Alleen jij wilde er moerasplanten inzetten. (als ik het goed begrepen heb) En het probleem was de watervoorziening. De tufbroodjes die er mannetje aan mannetje inlagen zagen er heel zacht uit. Ideaal voor beplanting met kalkminnende hoogalpiene planten. Gelegen in eennat bed zouden de stenen lange tijd voor voldoende vocht voor deze planten kunnen zorgen.
Oorspronkelijk stonden er vleesetende planten in, maar toen die trog te klein werd heb ik deze verplant naar een groter moerasje.
Daarna wou ik er wat speciale Nieuw-Zeelandse moerasplanten in planten....maar die zijn heel moeilijk te krijgen en te houden (Ondertussen heb ik daar wel wat zaailingen van (zoals Isophysis tasmanica, Herpolirion novae-zelandia...), nu moet ik ze nog overhouden

). En toen bracht men mij op het forum van de SRGC op dit idee, zoals je zegt; een nat bed met tufstenen
De tugfstenen waren heel zacht, je kon er bijna met je vingernagel gaten in maken en de meeste planten die ik gekozen had groeiden er zelfs heel goed in, in de lagere regionen: Haberlea, Ramonda en enkele kalkverdragende Pinguicula's. En in de hogere regionen: Saxifraga, Callianthemum, Physoplexis,....
MAAR wat er het beste op groeide was levermos en gewoon mos.....het groeide zo goed dat ganse plakken levermos over de Saxifraga's groeiden.....mogeton werkte op die natte stenen maar heel kort, na twee weken stonden er weeral kleine mosplantjes op en na een maand was het een moswoud.....ik kon constant bezig blijven met het verwijderen van dat mos, dus heb ik dat maar opgegegeven als een interessant maar gefaald experiment.