Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !

Gestart door Gerrit Roest, 20 november 2010, 21:59:21

Vorige topic - Volgende topic

Jan Tholhuijsen

#315
Citaat van: Ger van den Beuken op 12 november 2014, 18:39:45
Jan, waarom niet wat dieper?

Dat zou kunnen Ger, althans met de 'mal'methode. Maar de Ian Young methode is het moeilijk, omdat je de mortel tegen de tempex moet opbouwen, ik heb er een gemaakt die 16 cm is maar die moest ik in twee keer doen.

Ik vind trouwens de ondiepe troggetjes best mooi. Hier een paar troggetjes uit de workshop van Ian.

Zie http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=2463.0
Omgeving Roosendaal

Frankie Wulleman

Citaat van: Jan Tholhuijsen op 12 november 2014, 19:28:42
Citaat van: Ger van den Beuken op 12 november 2014, 18:39:45
Jan, waarom niet wat dieper?

Dat zou kunnen Ger, althans met de 'mal'methode. Maar de Ian Young methode is het moeilijk, omdat je de mortel tegen de tempex moet opbouwen, ik heb er een gemaakt die 16 cm is maar die moest ik in twee keer doen.

Ik vind trouwens de ondiepe troggetjes best mooi. Hier een paar troggetjes uit de workshop van Ian.

Ik vind die ondiepe trogjes ook best wel mooie ogen. Als je dan met je stenen bovendien nog wat de hoogte in gaat zorgt dat voor een fraai contrast en bereik je ook nog wat meer worteldiepte.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 12 november 2014, 18:55:34
Jij moet dringend aan de slag met een eigen tuin-/doe-het-zelf programma Jan !!
Topfilmpje !

Ja dat klopt ben ik met je eens ((12 -6( _04

Ger van den Beuken

Citaat van: Jan Tholhuijsen op 12 november 2014, 19:28:42
Citaat van: Ger van den Beuken op 12 november 2014, 18:39:45
Jan, waarom niet wat dieper?

Dat zou kunnen Ger, althans met de 'mal'methode. Maar de Ian Young methode is het moeilijk, omdat je de mortel tegen de tempex moet opbouwen, ik heb er een gemaakt die 16 cm is maar die moest ik in twee keer doen.

Ik vind trouwens de ondiepe troggetjes best mooi. Hier een paar troggetjes uit de workshop van Ian.

Zie http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=2463.0

Ooh Jan, ik wil jouw troggen absoluut niet in diskrediet brengen. Ze zien er fantastisch uit, nee het ging me meer over de mindere mogelijkheden van wortelvorming in ondiepe troggen en de kans op snellere uitdroging. That's the point. Voor de rest mooi zo door gaan, iedereen doet dit natuurlijk op zijn eigen manier.  Ik heb dit alleen maar aangegeven omdat een van mijn troggen ook zo ondiep is en hier bijna altijd gedurende de zomer problemen door ontstaan. Ik bedoel voorkomen is beter dan genezen.

Jan Tholhuijsen

Citaat van: Ger van den Beuken op 16 november 2014, 09:54:17
Citaat van: Jan Tholhuijsen op 12 november 2014, 19:28:42
Citaat van: Ger van den Beuken op 12 november 2014, 18:39:45
Jan, waarom niet wat dieper?

Dat zou kunnen Ger, althans met de 'mal'methode. Maar de Ian Young methode is het moeilijk, omdat je de mortel tegen de tempex moet opbouwen, ik heb er een gemaakt die 16 cm is maar die moest ik in twee keer doen.

Ik vind trouwens de ondiepe troggetjes best mooi. Hier een paar troggetjes uit de workshop van Ian.

Zie http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=2463.0

Ooh Jan, ik wil jouw troggen absoluut niet in diskrediet brengen. Ze zien er fantastisch uit, nee het ging me meer over de mindere mogelijkheden van wortelvorming in ondiepe troggen en de kans op snellere uitdroging. That's the point. Voor de rest mooi zo door gaan, iedereen doet dit natuurlijk op zijn eigen manier.  Ik heb dit alleen maar aangegeven omdat een van mijn troggen ook zo ondiep is en hier bijna altijd gedurende de zomer problemen door ontstaan. Ik bedoel voorkomen is beter dan genezen.

Dat begrijp ik Ger,   _07  ik heb ook altijd mijn troggen dieper gemaakt, maar wil nu een deze methode uitproberen.  ((--11 Dus  minstens 2/3 hoger opbouwen  dan de hoogte van de trog is. Zodat ze toch voldoende aarde krijgen. Zie foto's van mijn vorige citaten. En het water geven is geen probleem, wij hebben ieder jaar 7 grote bloembakken met eenjarigen waar ik iedere dag langsloop met de slang.

Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

#320
Afgelopen week nog een paar troggetjes gemaakt.

Afmetingen  40-30-10 cm.

Met de visbox. Deze zijn alleen nog verkrijgbaar in deze maten, er hebben 50 schoongemaakte haringen in gezeten.

Ik krijg er maar twee geupload, ik denk te groot, doe ik het maar in een paar berichten
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

De volgende
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

Volgende

Mengsel onderin  40% klei, 40% japanse grit 2-6 mm, 20% tuin/bladaarde

Mengsel boven  grof rivierzand, met beetje beenderenmeel.
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

Klaar om ingeplant te worden.

Volgend voorjaar
Omgeving Roosendaal

Luc Gilgemyn

Harelbeke-West-Vlaanderen

Peter Rijntjes

Mooi Jan!         ((14
Enig idee wat daar in gaat komen?

))4

Jan Tholhuijsen

Citaat van: Peter Rijntjes op 12 december 2014, 14:21:51
Mooi Jan!         ((14
Enig idee wat daar in gaat komen?

))4

De bedoeling is botanische sempervivums.  Bart had er nog dus gelijk maar wat gereserveerd
Omgeving Roosendaal

Gerard Verweij

Citaat van: Jan Tholhuijsen op 12 december 2014, 15:14:38
Citaat van: Peter Rijntjes op 12 december 2014, 14:21:51
Mooi Jan!         ((14
Enig idee wat daar in gaat komen?

))4

De bedoeling is botanische sempervivums.  Bart had er nog dus gelijk maar wat gereserveerd
Jan
Matthias en Jan Fouquaert hebben die ook, tipje mijnerzijds.

Gerard Verweij

Citaat van: Jan Tholhuijsen op 12 december 2014, 11:21:11
Klaar om ingeplant te worden.

Volgend voorjaar
Die moet de tuin nog in, denk je om je rug?  ;D

Jan Tholhuijsen

Citaat van: Gerard Verweij op 12 december 2014, 22:23:26
Citaat van: Jan Tholhuijsen op 12 december 2014, 11:21:11
Klaar om ingeplant te worden.

Volgend voorjaar
Die moet de tuin nog in, denk je om je rug?  ;D

De troggetjes wegen leeg ongeveer 12 kilo, iets meer dan een halve zak cement/zand mix. Samen met de opbouw ongeveer 20 kilo. Dus dat valt wel mee.
Omgeving Roosendaal