Bollen vermeerderen

Gestart door Lily-Anne Vereecken, 11 juli 2015, 20:28:56

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Roest

Bij Allium christophii gaat het langzamer, een paar witte puntjes zijn te zien.
1 bol van 5 cm doorsnede gebruikt.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

De derde Allium is A. sphaerocephalon, deze zit wat groei betreft een beetje tussen de twee vorige.
bij deze soort 3 bollen gebruikt van ± 3 cm.

Aangezien deze chips al wortels hebben heb ik ze maar opgepot en dan rijzen de vragen groeien ze door? En dan de winter?
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

Chippen en twin-scalen is vooral bekend van de sneeuwklokjes (Galanthus).
Maar het zou mogelijk moeten zijn om ook andere bolgewassenop deze manier te vermeerderen.
Na wat zoekwerk beland je in de familie van de Amaryllidaceae waar het sneeuwklokje in thuishoort.
Maar ook Acis, Agapanthus,Allium?, Amaryllis, Clivia, Galanthus, Habranthus, Hippeastrum, Leucojum, Narcissus, Sternbergia, tulbaghia en Zephyranthes horen in deze familie.
Alliums heb ik al enkele laten zien
Hier en hieronder enkele verdere resultaten.
Sternbergia lutea vond ik belangrijk om te proberen omdat het via bolvermeerdering niet zo snel gaat
Op 30 mei heb ik 2 bollen gechipt en daarna twin-scales gemaakt.
Van de 28 twin-scales die ik had zijn er 27 in leven gebleven en 26 bevatten 1 tot 4 bolletjes
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Lily-Anne Vereecken

WoW! Plezant om zien Gerrit! Blijkbaar een super resultaat !

Wim Boens

Ziet er heel goed uit, Gerrit! Je wordt een echte bollenboer  --11  ;)
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Lily-Anne Vereecken

#20
De Allium giganthea chips zijn nog niet verloren. 3 stukken geven teken van leven!
De schimmel is zeker niet toegenomen sinds vorige keer. Ik heb alle stukken nogmaals volledig met zwavel ingewreven en terug in de licht vochtige vermiculiet weggelegd in het donker.

Gerrit Roest

De twin-scales van Sternbergia lutea doen het goed.
Na het oppotten begin augustus hebben ze ruim een maand in de kas doorgebracht en zijn de eerste bladeren gekomen.
Een paar dagen geleden heb ik ze in de bollenbak gezet en nog steeds komen er bladeren.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Lily-Anne Vereecken

Knap gedaan Gerrit!  Plezant als het goed lukt hé!