Dwars door de oostelijke alpen.

Gestart door Frankie Wulleman, 11 december 2015, 22:41:45

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

En er staat nog een ligulatae: S. paniculata. En wat mij opvalt: het zijn hoofdzakelijk kleine tot superkleine vormen, zéééér mooi. Dit zag ik ook nog nooit eerder in het wild. Wat is de Mangart toch een heerlijk plantenparadijsje.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Een topper...ja dit is echt!

[attachimg=1]

Frankie Wulleman

Nog een topper, straks ontploft hij nog.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Frankie Wulleman

Dan nog even samen poseren voor de fotograaf...'t zijn hoogdagen!

[attachimg=1]

Frankie Wulleman

Overigens, van bepaalde planten ben ik niet 100 % zeker of het wel crustata was. Crustata en paniculata kruisen namelijk met elkaar, want volgende plant oplevert: Saxifraga x fritschiana. Het crustata aandeel is daarbij meestal overheersend. Als de saxenpolitie dit misschien straks ziet, kunnen ze hier eventueel meer over vertellen. In ieder geval: het was reuzeboeiend om zoveel variatie te zien op één plaats.

Frankie Wulleman

Dan staat er ook nog heel wat, waarvan ik vermoed dat het S. squarrosa is, wegens het zeer compacte loof. De er op gelijkende S. caesia heeft iets grotere rozetjes.

Frankie Wulleman

Nog wat S. squarrosa. Een 'wolk' van een plant.

Frankie Wulleman

Nog meer steenbreeksoorten op de Mangart. Nooit eerder zag ik zoveel soorten samen.
S. azoides (foto 1), de fantastische S. burseriana (foto 2 en 3, die hier waarschijnlijk eind mei, begin juni bloeit) en één  enkel exemplaar van S. oppossitifolia (foto 4)

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 januari 2016, 00:04:19
Dan staat er ook nog heel wat, waarvan ik vermoed dat het S. squarrosa is, wegens het zeer compacte loof. De er op gelijkende S. caesia heeft iets grotere rozetjes.

Wat een forumtrouw Mr Wulleman, opblijven tot na middernacht om foto's te posten !   ((14

....en dan nog zo'n vuurwerk  2NJ van steenbreekjes afsteken !  Bewonderenswaardig  ((4

Je toont hier ontiegelijk veel moois, maar die squarrosa blijft onder de Saxen toch het meeste hangen bij mij !  :o
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 januari 2016, 00:05:40
Nog wat S. squarrosa. Een 'wolk' van een plant.
Ik zie helemaal geen plant ))8, alleen een "bosje" bloemen  ((--11 ((12 --11. Schitterend Frankie

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 januari 2016, 09:50:48
Citaat van: Frankie Wulleman op  3 januari 2016, 00:04:19

Wat een forumtrouw Mr Wulleman, opblijven tot na middernacht om foto's te posten !   ((14

....en dan nog zo'n vuurwerk  2NJ van steenbreekjes afsteken !  Bewonderenswaardig  ((4

Je toont hier ontiegelijk veel moois, maar die squarrosa blijft onder de Saxen toch het meeste hangen bij mij !  :o

Je weet wat ze zeggen, hé Luc, hoe later op de avond, hoe schoner 't volk,  ;)

Frankie Wulleman

't Is hier geen weer om een hond door te jagen, dus nog wat plaatjes afvuren.

We zitten nog steeds in Slovenië, in de fantastische Julische alpen. Een volgende plant die we tegenkomen is deze Saussurea pygmaea, een prachtig klein composietje, dat ook typisch is voor de Oostelijke alpen.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Frankie Wulleman

Een anjer, Dianthus monspessulanus ssp. sternbergii, eveneens een bewoner van de oostelijke alpen.  (foto 1,2 en 3)
Ook nog één exemplaar gevonden van Dianthus sylvestris. (foto 4)

Frankie Wulleman

Voor sommige planten was ik ook net te laat. Zo staat er op de Mangart een reusachtige kolonie Paederota lutea. Ze waren net allemaal uitgebloeid, beetje jammer wel, 't moet een fantastisch zicht geweest zijn. Ik ervaar deze soort in de tuin ook veel makkelijker dan zijn blauwe broertje P. bonarota.