Auteur Topic: Crocus 2016  (gelezen 104411 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re: Crocus 2016
« Reactie #630 Gepost op: 1 november 2016, 22:32:47 »
-5( dan toch ........dan zal ik ze moeten verwijderen .......

Ja, die donkerder "vedering" in de bloem mag er niet zijn...  ))8

Wim, bestaan er überhaupt nog zuivere Crocus sativus. Ze blijken toch niet op Kreta in het wild te groeien, wat ik eerst dacht, maar ik denk dat ze nergens meer voorkomen in de natuur, of is dit onjuist. Dan zijn de cultivars toch nooit meer te toetsen aan wildvormen? En moet Danny ze dan verwijderen?

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2016
« Reactie #631 Gepost op: 2 november 2016, 08:20:53 »
Nog enkele die vandaag in het oog liepen:

Crocus goulimyi
Crocus goulymyi var leucanthus
Crocus ligusticus
en Crocus pulchellus

Alle bovenstaande zijn ooit gezaaid uit zaden van de Crocus Group (tussen 2009 en 2011).

Schitterend Wim,heb jij je goulymyi's gewoon in de open tuin groeien? Ik laat ze droog overzomeren, maar daar hebben ze schijnbaar geen behoefte aan.
Deze zaailing staat hier ook te bloeien, maar degene die ik  droog bewaar in de zomer moeten er nog aan beginnen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2016
« Reactie #632 Gepost op: 2 november 2016, 09:06:50 »
Wim, bestaan er überhaupt nog zuivere Crocus sativus. Ze blijken toch niet op Kreta in het wild te groeien, wat ik eerst dacht, maar ik denk dat ze nergens meer voorkomen in de natuur, of is dit onjuist. Dan zijn de cultivars toch nooit meer te toetsen aan wildvormen? En moet Danny ze dan verwijderen?

Crocus sativus is waarschijnlijk een selectie uit een heel oude wildvorm. Men denkt aan een triploide, steriele selectie uit C. cartwrightianus. Meer dan 3000 jaar cultivatie en selectie van vormen met grotere en donkerder meeldraden heeft er voor gezorgd dat je de wilde vooroudersoort niet meer kan vinden. Als je Crocus sativus "in het wild" ziet, dan zijn het "ontsnapte" vormen uit vroegere kwekerijen of uit tuinen.

Virusziekte heeft echter niets te maken met het toetsen aan wildvormen. Het is een infectie die gemakkelijk vast te stellen is met een ELISA-test (Enzyme-Linked Immuno Sorbent Assay) in een labo en de virussen die aanwezig in één krokus zijn altijd overdraagbaar naar andere krokussen. Een gezonde krokus heeft echter nooit ongelijkmatige vedering en/of vlekken en strepen in een donkerder kleur, dit duidt in 99% van de gevallen op virus. Ik heb zelf al 2 x Crocus sativus van verschillende bronnen laten testen en er zijn al vaak labo-testen uitgevoerd op C. sativus materiaal, altijd resulterend in "aanwezigheid virus".
Danny moet ze niet verwijderen, het virus dat aanwezig is in de meeste saffraankrokussen is een mozaïekvirus (Bean yellow mosaic, Narcissus mosaic,...), dat de plant niet doet afsterven en de saffraanopbrengst niet doet verminderen. Het enige gevaar is dat het virus overgaat op gezonde planten (door een bladluis, een nematode, een slak, een hond of kat dier er over passeert,...) en die gezonde planten gaat vervormen/verkleuren of zo ziek maakt dat ze er aan doodgaan (omdat ze er niet zo resistent tegen zijn als C. sativus). Het verwijderen of niet is dus een persoonlijke keuze....  ((--11

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2016
« Reactie #633 Gepost op: 2 november 2016, 09:07:39 »
Schitterend Wim,heb jij je goulymyi's gewoon in de open tuin groeien? Ik laat ze droog overzomeren, maar daar hebben ze schijnbaar geen behoefte aan.
Deze zaailing staat hier ook te bloeien, maar degene die ik  droog bewaar in de zomer moeten er nog aan beginnen.

Al jaren gewoon in de open tuin, Frankie, mijn eerste hield ik ook droog in pot, maar ze doen het beter op een zonnige plaats in de open tuin!

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2016
« Reactie #634 Gepost op: 2 november 2016, 09:08:00 »
((3 er klop op Wim! De Israëlische crocus moabiticus  ((12

 ((13

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re: Crocus 2016
« Reactie #635 Gepost op: 2 november 2016, 09:56:20 »
Bedankt Wim voor de heldere uiteenzetting.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2016
« Reactie #636 Gepost op: 2 november 2016, 10:04:19 »
Bedankt Wim voor de heldere uiteenzetting.

 ((13

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2016
« Reactie #637 Gepost op: 2 november 2016, 18:52:15 »
nog een Crocusje
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Crocus 2016
« Reactie #638 Gepost op: 2 november 2016, 22:51:26 »
Crocus pallassii subsp. turcicus

Wim, ik ben wel benieuwd waar je deze Crocus pallasii subsp. turcicus vandaan hebt. In februari 2012 heb ik zaad gezaaid dat ik had ontvangen als Crocus pulchellus subsp. turcicus (KSP seedexchange), maar dat moet volgens mij ook Crocus pallasii subsp. turcicus zijn. Ik heb die zaden in 2 zaadpotten gezaaid en dit jaar komen de eerste bloemen. Op de foto's een lichte vorm die veel op jouw plant lijkt. De andere bloem is veel donkerder, maar die is nog niet open geweest.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2016
« Reactie #639 Gepost op: 3 november 2016, 08:26:44 »
Wim, ik ben wel benieuwd waar je deze Crocus pallasii subsp. turcicus vandaan hebt. In februari 2012 heb ik zaad gezaaid dat ik had ontvangen als Crocus pulchellus subsp. turcicus (KSP seedexchange), maar dat moet volgens mij ook Crocus pallasii subsp. turcicus zijn. Ik heb die zaden in 2 zaadpotten gezaaid en dit jaar komen de eerste bloemen. Op de foto's een lichte vorm die veel op jouw plant lijkt. De andere bloem is veel donkerder, maar die is nog niet open geweest.

Hey Hans,

ik heb die gekregen van een vriend. Het is een oorspronkelijke wildcollectie gedaan door Archibald in Libanon. Collectienr.: 0.349.961. Die van jou zijn inderdaad pallasii turcicus. C. pulchellus subsp. turcicus bestaat niet en het is zeker geen pulchellus. Er zit veel natuurlijke variatie in de kleurslagen.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2016
« Reactie #640 Gepost op: 3 november 2016, 15:41:07 »
Nog een krokusje van vandaag: Crocus hadriaticus 'Purple Heart'

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2016
« Reactie #641 Gepost op: 5 november 2016, 00:48:09 »
Crocus ochroleucus met de eerste bloemen.

En Crocus goulimyi.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2016
« Reactie #642 Gepost op: 8 november 2016, 12:43:12 »
Eindelijk nog wat zon :-d

Crocus wattiorum LEE 2015 - de enige wattiorum vorm die ik (voorlopig) in bloei krijg! THX ah gulle forumlid  ((14
Crocus niveus
Crocus laevigatus dark form
Crocus caspius white form

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2016
« Reactie #643 Gepost op: 8 november 2016, 12:43:33 »
Crocus aff. kotschyanus

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8465
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2016
« Reactie #644 Gepost op: 8 november 2016, 22:18:54 »
Crocus aff. kotschyanus

Heel mooi contrast , die blauwe lijntjes op een witte achtergrond .... ((12
Ieper , West-Vlaanderen