Colchicum 2016

Gestart door Kris De Raeymaeker, 31 december 2015, 14:53:58

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Ruben Billiet op 14 september 2016, 15:42:03

Heel wat colchicums heb ik uit mijn beginperiode en achteraf gezien uit een bron die niet te vertrouwen is als het gaat om planechtheid!!

Als het om een ter naam en (bedenkelijke) faam bekende leverancier gaat, zou het niet gek zijn die hier te vermelden.
Ikzelf heb een jaar geleden hier gesproken over geviruste crocussen, en de leverancier erop aangesproken. Behalve dat hij mij geld reourneerde, werd hij erop geattendeerd dat hij, zonder het te weten, geviruste bollen verkocht. Hij heeft zich toen in verbinding gesteld met zijn eigen leverancier. En nu staat er op de site, dat het aanbod van de bewuste crocus mogelijk gevirust is. De klant is dus nu gewaarschuwd.
Ik vind, dat dit forum daar een rol kan spelen, ook wat betreft bv zaadleveranciers.

Gerrit Eijkelenboom

1. Colchicum 'Zephyr'. Met gele stelen.
2. Colchicum davisii. Een species, uit het zuiden van Trukije

Ruben Billiet

Heel mooi!

Net ontdekt dat bowlesianum even moet hebben vooraleer hij zijn ruitjespatroon toont.
Gerrit, luc, ... - lijkt deze meer op bowlesianum?

foto 1 bowlesianum 2 dagen terug
foto 2 bowlesianum vandaag 15/09
foto 3 colchicum cilicicum ex cedric morris

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Ruben Billiet op 15 september 2016, 14:11:16

Net ontdekt dat bowlesianum even moet hebben vooraleer hij zijn ruitjespatroon toont.
Gerrit, luc, ... - lijkt deze meer op bowlesianum?

Verdraaid ja, je hebt gelijk, ruitjes. Ik zou hem alleen bivonae noemen. Ik heb lang gezocht op het internet en slechts 1 afbeelding gevonden van die bowledinges.

Die nummer drie, C. cilicicum, mag er ook wezen zeg, prachtig. Een witte baan op elke petaal, een ster aan de basis.

Gerrit Eijkelenboom

1. Colchicum 'Waterlilly' in het cyclamenbed. Je vindt hem mooi of spuuglelijk. Ik heb hem nou eenmaal. Om hem nou weg te gooien.
2. In dat zelfde bed deze aangename verrassing: een Cyclamen hederifolium met muizenoortjes. Leuk toch.

Jos Beeren

Ziet erg natuurlijk uit met die stukken houtstronken in plaats van alleen maar stenen...
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Bert Stegeman

Als ik jouw was zou ik hem laten staan.
Prachtige combinatie.
Hier komt C. Waterlilly net boven piepen.
hoop dat hij wat gaat doen.
de bloem kleur is al wel zichtbaar.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 15 september 2016, 19:15:19
1. Colchicum 'Waterlilly' in het cyclamenbed. Je vindt hem mooi of spuuglelijk. Ik heb hem nou eenmaal. Om hem nou weg te gooien.

Ik had hem ook ooit, Gerrit.  Spuuglelijk vind (vond) ik hem dus niet, maar om dan maandenlang op die afgrijselijk grote (rabarber)bladen te moeten kijken die alles en nog wat verborgen, dat was er me toch te veel aan...  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Verweij

Citaat van: Luc Gilgemyn op 16 september 2016, 16:47:55
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 15 september 2016, 19:15:19

Ik had hem ook ooit, Gerrit.  Spuuglelijk vind (vond) ik hem dus niet, maar om dan maandenlang op die afgrijselijk grote (rabarber)bladen te moeten kijken die alles en nog wat verborgen, dat was er me toch te veel aan...  ;D
Rabarber op zich is niet verkeerd hoor..... )--1

Gerrit Eijkelenboom

Ah, je hebt hem weggegooid. Had je hem beter aan Gerard kunnen geven, was ie ook blij geweest.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 16 september 2016, 23:11:07

Ah, je hebt hem weggegooid. Had je hem beter aan Gerard kunnen geven, was ie ook blij geweest.

Dit gaat al vele jaren terug, Gerrit - ik denk dat die kennismaking met de Waterlilly dateert van medio jaren negentig.  Ik had dan nog niet het genoegen Gerard te kennen.  8)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Luc Gilgemyn op 18 september 2016, 11:14:52

Dit gaat al vele jaren terug, Gerrit - ik denk dat die kennismaking met de Waterlilly dateert van medio jaren negentig.  Ik had dan nog niet het genoegen Gerard te kennen.  8)

Een gelukkige tijd  --3

Hier een nieuwe Colchicum: C. autumnale 'Herald'. Witte punten op de sepalen.

Gerrit Eijkelenboom

1. Colchicum bornmuelleri, een vorm met dikke oranje helmknoppen en gedeeltelijk witte buitenste bloembladeren. N. Turkije.
2 en 3. Colchicum pannonicum. Paarse bloemen met een paarse steel. Wordt nu beschouwd als een vorm van C.autumnale.

Ruben Billiet

Prachtig Gerrit!

Hier staat vandaag Colchicum 'EA Bowles' in bloei
en een colchicum zonder ID, iemand een idee?

Luc Scheldeman

Colchicum fominii uit Roemenie.  Deze soort wordt recent als synoniem met C. arenarium gezien.
Torhout, West-Vlaanderen