Auteur Topic: Saxifraga 2016  (gelezen 64371 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2016
« Reactie #75 Gepost op: 18 maart 2016, 22:18:13 »
Ook hier staat ene S. 'Allendale Delight' te pronken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #76 Gepost op: 18 maart 2016, 22:21:19 »
Saxifraga grisebachii 'Wisley' produceert zijn jaarlijkse bloem op de "Luccerhorn" - Langzaam maar zeker (hij staat er inmiddels 3 jaar) ontwikkelt hij toch extra rozetjes.

Wees er maar zuinig op, ze hebben de gewoonte om na enige jaren terug te vallen, althans bij mij toch. Ik denk dat regelmatig de zijrozetjes afhalen en oppotten noodzaak is om planten te blijven overhouden. Hier zijn de Engleria's overigens in zeer slechte doen dit jaar.

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #77 Gepost op: 18 maart 2016, 22:21:49 »
Klopt helemaal Frankie  ((12 ((12 ((12
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #78 Gepost op: 18 maart 2016, 22:26:34 »
Saxifraga grisebachii 'Wisley' produceert zijn jaarlijkse bloem op de "Luccerhorn" - Langzaam maar zeker (hij staat er inmiddels 3 jaar) ontwikkelt hij toch extra rozetjes.

Wees er maar zuinig op, ze hebben de gewoonte om na enige jaren terug te vallen, althans bij mij toch. Ik denk dat regelmatig de zijrozetjes afhalen en oppotten noodzaak is om planten te blijven overhouden. Hier zijn de Engleria's overigens in zeer slechte doen dit jaar.

Het is mij ook nog nooit gelukt om een grote plant van Saxifraga federici-augusti subspecies grisebachii te kweken. Ik ben van plan om eens wat te gaan experimenteren met bijmesten, iets wat ik eigenlijk nooit bij mijn Saxifraga's doe. Heeft er iemand ervaring met bijmesten van de grisebachii's?
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #79 Gepost op: 18 maart 2016, 22:27:17 »
Klopt helemaal Frankie  ((12 ((12 ((12

Allemaal knappe cultivars die ontsproten zijn uit die legendarische sax. Straks hoop ik hem in volle bloei te kunnen zien.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #80 Gepost op: 18 maart 2016, 22:29:55 »

Het is mij ook nog nooit gelukt om een grote plant van Saxifraga federici-augusti subspecies grisebachii te kweken. Ik ben van plan om eens wat te gaan experimenteren met bijmesten, iets wat ik eigenlijk nooit bij mijn Saxifraga's doe. Heeft er iemand ervaring met bijmesten van de grisebachii's?

Ik alvast niet, Hans, ik heb er ook enkele groeien op een tufsteen. Maar daar hebben ze het toch wat moeilijk, ik vermoed dat ze ook wat rijker wensen te staan.
Overigens...ik denk zelfs niet dat er nog iemand een echte originele 'Wisley' heeft zoals die ooit verzameld geweest zijn. D. Hoare meent nog een originele plant te hebben.

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #81 Gepost op: 18 maart 2016, 22:49:44 »
Ik denk dat je gelijk hebt Frankie. De meeste planten die tegenwoordig onder de naam S. 'Wisley' worden aangeboden zijn of iets compleet anders of uit zaad opgekweekt uit een grisebachii die op S.'Wisley' lijkt. Ik heb zelf ooit een plant uit zaad opgekweekt die heel erg overeen kwam met de beschrijving van S. 'Wisley' in het boek Porophyllum Saxifrages. Helaas heeft die plant de afgelopen winter niet overleeft.  --13 --13 --13

Dit is een foto uit 2014:
131957-0
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #82 Gepost op: 18 maart 2016, 23:45:03 »
Mooie foto's gasten !
Hier in het koude Melle is er ook nog niet veel vooruitgang.
Wat er wel progressie maakt, zijn de plaatselijke terroristen (om mee te zijn met de actualiteit) die zonder pardon weerloze bloemen tot hun heilig doelwit maken ...
bij mijn nachtelijke ronde was een dikke slak een Androsace aan het oppeuzelen, ik heb die direct berecht.
Een in het grijs gecamoufleerde rups was bezig knoppen van het slachtoffer, genaamd 'Allendale Charm' aan het vernietigen. Ik heb niet gewacht op de antiterroristen cel, maar heb het recht in eigen handen genomen.

Ik zal morgen eens kijken als het licht is.
Daarnet heb ik twee bloemen op een favoriet gespot en een zekere Karel staat er ook niet mis bij.
Voor de rest ontwaar ik meer en meer knoppen, dus strepen gaan we vooralsnog niet zetten.  -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #83 Gepost op: 19 maart 2016, 18:47:38 »
1/ Voilà zie ! Onze Cumulussen  :P beginnen er aan. Is ook een sterke Sax, deze staat namelijk pal op het zuiden, maar heeft wat bescherming van een grote spar.
2/ Volgens Frankie is het geen goed jaar voor de Engleria's, maar deze federici-augusti doet het verre van slecht ...
3/ en 4/ Mijn 'Harbinger' heeft er ook nog nooit zo goed uitgezien, maar het is een goed jaar voor cultivars met lowndesii in (burseriana x lowndesii is dit).

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #84 Gepost op: 19 maart 2016, 18:50:47 »
Wat potterie werk, dus allemaal afgedekt geweest of nog  :

1/ 'Allendale Charm'
2/ 'Corona'
3/ 'Saturn'
4/ 'Vaclav Talich'.

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #85 Gepost op: 19 maart 2016, 18:54:10 »
Allemaal 'Karel Capek'.
Volgens de Hans een geweldige cultivar en ik ben van hetzelfde gedacht, mijn gedacht !

Die buiten is wat minder, maar heeft nog heel wat knoppen in het verschiet.
Daar verschiet ik niet van, want met dat rare weer is het bij veel Saxen hetzelfde verhaal.  ))4

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #86 Gepost op: 19 maart 2016, 19:00:08 »
Nu nog wat prutsen in steen, twee in zand en 1 in marmer.
't is ne keer wat anders dan die eeuwige tuf .... -2(

1/ en 2/ 'Johann Wolfgang Goethe', nog meer knoppen dan vorig jaar, wat zei ik alweer van strepen en lowndesii ?
3/ Ha, ha, ik heb jullie en mijzelf jaren wijsgemaakt dat dit 'Excellent' was in de marmer...
Niks daarvan, het is 'Marie Curie'.
Ik had vroeger de onhebbelijke gewoonte van Saxen waarvan ik naam niet meer had, te planten in marmersteen, denkende dat ze toch maar het loodje zouden leggen.
Enfin, ik heb dit geval van wat nader bij bestudeerd en het is dus die radioactieve madam ... -2( :-*

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #87 Gepost op: 19 maart 2016, 22:17:33 »
Frankie,

de engleria's in mijn verzameling laten soms helemaal geen bloeiwijze zien en soms doen ze dat wel. Ik heb wel een paar grote planten die flink te lijden hebben gehad de afgelopen winter. Hier een paar foto's van planten die goed de winter zijn doorgekomen.

Foto 1: deze plant heb ik ooit als Saxifraga porophylla gekocht op de show in Harlow in 2012 toen we daar met een heel gezelschap uit België en Nederland kwamen binnenvallen. Helaas is het geen S. porophylla maar S. stribrnyi. Dat is ook een mooie engleria, maar die had ik al.
Foto 2: Saxifraga x biasolettoi 'Jorg'. Deze cultivar groeit snel en doet het goed in ons klimaat. Een aanrader. Deze nog jonge plant zal dit jaar niet bloeien.
Foto 3: Saxifraga x biasolettoi 'Crystalie' is een oude cultivar uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Ik heb er jaren naar gezocht, maar hem eindelijk vorige week in Waterperry Gardens gevonden.
Foto 4: In 2010 heb ik zaad gezaaid dat volgens het label afkomstig was van Saxifraga 'Crystalie'. Eén van de kiemplanten is een plant die snel groeit en goed tegen ons klimaat kan. In 2014 heb ik al eens een foto laten zien toen deze plant voor het eerst bloeide. Dit jaar bloeien alle 4 rozetten. Saxifraga seedling 10-094-1.

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #88 Gepost op: 19 maart 2016, 22:36:37 »
Foto 1: Saxifraga 'Allendale Ballad' (S. media x S. diapensioides) groeit heel langzaam, maar dat is niet zo vreemd als je naar de ouders kijkt. Deze cultivar is echter heel wat eenvoudiger in een goede conditie te houden dan de beide ouders.
Foto 2: Saxifraga x luteo-purpurea is een hybride tussen S. aretioides en S. media die in de Pyreneeën te vinden is. Deze plant is een collectie van Adrian Young, S. luteo-purpurea AA12.
Foto 3: Saxifraga marginata 'Jaroslav Horný' werd in 1960 door Karel Stivín gekweekt uit zaad van S. marginata afkomstig van de Botanische Tuin in Lausanne.
Foto 4: Saxifraga obtusa is een raadselachtige plant die naar het schijnt groeit in de Joegoslavische bergen. Volgens onder meer Winton Harding is het een hybride, maar de auteurs van het boek Porophyllum Saxifrages houden het er op dat dit een aparte soort is.

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Bart Moerland

• ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #89 Gepost op: 21 maart 2016, 12:52:03 »
Heb wel een goede vervanger voor den 'Wisley'..........

'South Downs Star'

cecilia x grisebachii
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'