't is hier fantastisch

Gestart door Gerrit Roest, 12 april 2016, 17:11:44

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Roest

Tijdens de eerste dagen van onze trip kwamen we hem al een paar keer tegen, Himantoglossum robertianum, (vroeger Barlia robertiana) helaas telkens uitgebloeid en/of afgevreten foto2. We hadden weinig hoop om nog bloeiende exemplaren te vinden omdat het een vroegbloeiende soort is, februari tot april en er was een vroeg voorjaar
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

Maar later tijdens een wandeling op de flanken van berg Ida vonden we toch nog een plant die mooi in bloei stond.
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Ophrys cretica en/of Ophrys cretica ssp. ariadne

[attachimg=1]
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Deze twee subspecies lijken erg veel op elkaar en welke ik op de foto's heb staan is voor mij niet meer te achterhalen. In het rotsplantenforum heeft Gerrit Eijkelenboom (nr.38 en nr.43) deze planten en de verschillen besproken. Opvallend is hier ook weer het verschil in tekening op de verschillende planten en zelfs op dezelfde plant (grote foto).
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Nog wat meer van deze soort.
Op de laatste foto een groepje van 3 of 4 planten bijeen.
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Hoe en waar groeit dat spul.
Veel orchideeën en ook andere planten groeien in de Phrygana, dit is een plantengemeenschap die erg veel voorkomt op Cyprus.
Het zijn veelal doornige struiken die goed beschermd zijn tegen de droge zomer en vreetgrage dieren.
Enkele veel voorkomende soorten zijn: Euphorbia acanthothamnos, Sarcopoterium spinosum, Phlomis fruticosa, Asphodelus ramosus ssp. ramosus en Calicotome villosa.
Gerrit Roest

Gerrit Roest

de anderen.
Gerrit Roest

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Gerrit Roest op  9 december 2016, 10:24:43

Eerst even wat anders Gerrit, op foto 16 zie ik links onder in de hoek Orchis collina. Dat is meestal de eerst bloeiende. Vaak al in februari. Dat die er nog staat begin april.

Gerrit Eijkelenboom

De foto van post 122 toont Ophrys ariadnae (Ophrys cretica subsp. ariadnae) vanwege het duidelijk zichtbare feit, dat de stigmatic cavity (stempelholte) hoger of net zo hoog is als breed. Dit geeft andere insecten (insect) toegang tot die holte dan bij Ophrys cretica. Daarom is het ook een andere soort.

We zien ook dat de "dorsal sepal" gekromd is en naar vormen buigt (dorsal sepal, term van Delforge. Elke orchidee heeft 3 sepalen, twee zijdelingse en een middelste, die hij dorsal noemt) Bij de Ophrys cretica staan die rechtop.

later meer.

Gerrit Roest

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  9 december 2016, 10:58:27
Citaat van: Gerrit Roest op  9 december 2016, 10:24:43

Eerst even wat anders Gerrit, op foto 16 zie ik links onder in de hoek Orchis collina. Dat is meestal de eerst bloeiende. Vaak al in februari. Dat die er nog staat begin april.

Van Orchis collina komen er later nog meer
Gerrit Roest

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Roest op  9 december 2016, 10:46:56
Veel orchideeën en ook andere planten groeien in de Phrygana, dit is een plantengemeenschap die erg veel voorkomt op Cyprus.
Het zijn veelal doornige struiken die goed beschermd zijn tegen de droge zomer en vreetgrage dieren.
Enkele veel voorkomende soorten zijn: Euphorbia acanthothamnos, Sarcopoterium spinosum, Phlomis fruticosa, Asphodelus ramosus ssp. ramosus en Calicotome villosa.

Mij heel goed bekend sedert dit najaar, Gerrit !  -2(  Niet echt een terrein om in korte broek te verkennen...  ))8 ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Ik denk dat alle overige foto's van Ophrys cretica subsp. cretica zijn behalve misschien nummer 14. De complexiteit van de tekening van de lip wordt soms ook aangevoerd. Die zou bij O. ariadnae complexer zijn dan bij cretica. Zelf vind ik dat een onmogelijke verschil, maar goed. Bij nummer 14 is die wel afwijkend.

Om goed zicht te krijgen op de stigmatic cavity, heb je detail foto's nodig, zoals de grote boven.

Ook Delforge spreekt over moeilijke determinatie tussen beide ondersoorten. Ikzelf heb nog veel foto's van Ophrys cretica, waarvan ik niet weet welke ondersoort het is.

Gerrit Roest

Citaat van: Luc Gilgemyn op  9 december 2016, 11:56:51
Citaat van: Gerrit Roest op  9 december 2016, 10:46:56

Mij heel goed bekend sedert dit najaar, Gerrit !  -2(  Niet echt een terrein om in korte broek te verkennen...  ))8 ;)

Vertel mij wat!! -3)(
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  9 december 2016, 13:24:21
Ik denk dat alle overige foto's van Ophrys cretica subsp. cretica zijn behalve misschien nummer 14. De complexiteit van de tekening van de lip wordt soms ook aangevoerd. Die zou bij O. ariadnae complexer zijn dan bij cretica. Zelf vind ik dat een onmogelijke verschil, maar goed. Bij nummer 14 is die wel afwijkend.

Ook Delforge spreekt over moeilijke determinatie tussen beide ondersoorten.

Voor een volgende keer moet ik meer kennis, meer documentatie en een beter fototoestel meenemen, en vooral meer determineren in het veld, dat was nu niet mogelijk omdat absoluut geen idee had wat ik zou kunnen vinden.
Gerrit Roest

Gerrit Eijkelenboom

Ik vind de foto's van uitstekende kwaliteit Gerrit.

Wat je zegt over determinatie ter plekke: Ik neem mij dat ook altijd voor, de boeken liggen in de auto, maar als je daar bent, komt het er niet van. Je wilt verder..en verder..en meer, meer., mooier, mooier. Het nemen van foto's kost al zoveel tijd. Wachten tot de wind weg is, op de grond gaan liggen, opstaan, soms wat tuinieren. Determineren is voor 's avonds vind ik.