't is hier fantastisch

Gestart door Gerrit Roest, 12 april 2016, 17:11:44

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Roest

Het was niet op het windmolenpark maar bij het windmolenpark, vanuit Vatos, 100 m voorbij de oprit naar de molens aan de andere kant van de weg, op die heuvel.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Joost Riksen

Ik heb afgelopen voorjaar ook veel O. sitiaca gevonden bij Spili. En voor zover ik weet geen O. anatolica. Maar volgens mij liggen die twee erg dicht bij elkaar. O. sitiaca wordt door sommigen ook wel gezien als een ssp van O. anatolica. Gezien de kleurvariaties die je in het veld tegenkomt is het groen in de oortjes niet echt een determinatie kenmerk. O. anatolica zou een iets kleinenre bloem hebben, maar er kunnen ook gemakkelijk hybrids gevormd worden en dat helpt niet echt met het onderscheiden van...

Joost Riksen

Sorry, verkeerde foto!! Dit is O. boryi.
Ik bedoelde deze:

Joost Riksen

en deze:

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 22 december 2016, 09:47:05

Dat je überhaupt wat vond bij dat windmolen park. Toen wij er waren in 2015 werd daar gewerkt en was het een grote verwoesting daar. Wij vonden op een geisoleerd bergje veel Tulipa cretica, en verder wat pauciflora en dat was het (Vatos heet het daar.)

Zou het niet kunnen dat, dank zij de omgewoelde grond bij het installeren van het windmolenpark, er zaden naar boven zijn gekomen uit de diepere lagen ?

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Joost Riksen op 22 december 2016, 13:12:43
Ik heb afgelopen voorjaar ook veel O. sitiaca gevonden bij Spili. En voor zover ik weet geen O. anatolica. Maar volgens mij liggen die twee erg dicht bij elkaar. O. sitiaca wordt door sommigen ook wel gezien als een ssp van O. anatolica. Gezien de kleurvariaties die je in het veld tegenkomt is het groen in de oortjes niet echt een determinatie kenmerk. O. anatolica zou een iets kleinenre bloem hebben, maar er kunnen ook gemakkelijk hybrids gevormd worden en dat helpt niet echt met het onderscheiden van...

Volgens mij zijn de twee planten zuivere Orchis sitiaca. Ze voldoen aan de kenmerken:
groen in het centrum van de sepalen
de zijlobben buigen abrupt naar beneden.

De aparte kleurstelling is m.i. een normale variatie die valt binnen de soort.

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 22 december 2016, 18:50:23
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 22 december 2016, 09:47:05

Dat je überhaupt wat vond bij dat windmolen park. Toen wij er waren in 2015 werd daar gewerkt en was het een grote verwoesting daar. Wij vonden op een geisoleerd bergje veel Tulipa cretica, en verder wat pauciflora en dat was het (Vatos heet het daar.)

Zou het niet kunnen dat, dank zij de omgewoelde grond bij het installeren van het windmolenpark, er zaden naar boven zijn gekomen uit de diepere lagen ?

Ik zou het niet weten LA.

Bert Stegeman

Binnenkort een lezing in België door Gerrit E en Gerrit R.
Lijkt mij geweldig ((12 ((12 ((3
Prachtig verslag hier van Gerrit R en prachtige aanvullingen van Gerrit E.
Ik vind het prachtig om te lezen.
maar al die namen ))5 ))5 ))5   en wetenswaardigheden.
Excuseer me als ik niet alles onthoud. :-[

Gerrit Eijkelenboom

Ha ha Bert, je maakt er een vrolijke boel van. G&G daar op het podium hé, dat zie je wel zitten.

Maar ik vind het leuk dat je met plezier naar onze discussie kijkt.

Gerrit Roest

Citaat van: Bert Stegeman op 22 december 2016, 21:42:30
Binnenkort een lezing in België door Gerrit E en Gerrit R.
Lijkt mij geweldig ((12 ((12 ((3
Prachtig verslag hier van Gerrit R en prachtige aanvullingen van Gerrit E.
Ik vind het prachtig om te lezen.
maar al die namen ))5 ))5 ))5   en wetenswaardigheden.
Excuseer me als ik niet alles onthoud. :-[

En alleen Gerrit doet het woord natuurlijk ((12
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Citaat van: Gerrit Roest op 21 december 2016, 20:52:36
Ik heb er nog een die verstoppertje speelt

[attachimg=1]

Het is Ophrys bombyliflora waar de kelkbladeren zich om de uitgebloeide bloem sluiten.
hierbij wat beter in beeld.

[attachimg=1]
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Soms een heleboel bij elkaar maar de meeste zijn toch al ver naar einde van hun bloeiperiode.
Gerrit Roest

Gerrit Roest

De vorige foto' allemaal in Spili. De volgende plant drie dagen later op een andere locatie helaas weet ik niet meer waar, deze zag er nog heel fris uit.
Gerrit Roest

Joost Riksen

Mooie serie Gerrit!!

Wij vonden nog een hybride tussen Ophrys bombyliflora en O. tenthredinifera bij Spili, niet op de toverberg, maar op het kleinere bultje daarvoor.

Joost Riksen

en van iets dichterbij.