Bloei mei - juni 2016

Gestart door Danny Bonnez, 1 mei 2016, 20:34:47

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Eijkelenboom

Nee Frankie, het zijn kalkminnaars.

Gerrit Eijkelenboom

Ik heb foto's gemaakt van de diverse groeiplaatsen van de rietorchis.
Dit is de eerste biotoop. Gemaakt vanaf de overkant van de vijver. Je ziet een enorm pakket irissen, die steeds verder naar het centrum van de vijver oprukken.
Uiteindelijk zal dat tot een gehele verlanding van de vijver leiden. Ooit zal ik moeten ingrijpen. Achter deze irissen is nog net wat van de orchideeën te zien, die ik eerder liet zien.

Er naast ben ik met een nieuwe biotoop begonnen. Ik heb de begroeiing op de kant weg gehaald en er enkele irissen in geplant. Ik heb wateririssen losgemaakt van dat grote pakket en in de vijver gelegd. De bedoeling is, dat die uiteindelijk ergens vastgroeien en dat daartussen in de toekomst orchideeën kunnen groeien. Ook op de oever.

Gerrit Eijkelenboom

Hier een tweede biotoop, die al enkele jaren oud is. In een tweede vijver grenzend aan het terras.

Je ziet een brede strook groen in het water. Dat is een waterplant, maar ik weet de naam niet. Het is een zuurstofplant, die het water helder houdt. Hij groeit langzaam het water in. Hij staat(ligt) er al een jaar of 5. Ik kreeg het idee om daar orchideeën te zaaien. En de eerste bloeien nu. Begin april waren er veel meer zaailingen, want ik kwam er te laat achter dat de merels er in zaten te wroeten. Nu ligt er groen vogeltjesgaas over. De plant die er doorheen groeit is waterdrieblad. Regelmatig trek ik hier stukken van uit. Er staan hier dus geen irissen.

Gerrit Eijkelenboom

De derde groeiplek heb ik niet ingericht, maar de orchideeën zijn er vanzelf gekomen. Hier groeit dat onuitroeibare onkruid van een sempervivumsoort en veenmos.
Dus nu laat ik dat ongemoeid en de orchideeën vestigen zich.
Ik heb trouwens toch gemerkt, dat wieden rond de vijver niet goed is, ja tenzij het brandnetels of paardenbloemen zijn. Je rukt ongemerkt orchideeën uit. Vooral mos moet je laten staan. Dat is de kiemkamer voor orchideeën

Danny Bonnez

Bedankt Gerrit voor al deze interessante info ! Ik heb hier wel een plaatsje waar er wateririssen groeien , daar kan ik ook zorgen voor een laagje mos . Op deze plaats kan ik het wel eens uitproberen .  Daar zal ik eens enkele rietorchissen tussenplanten .
Ik heb voor het eerst sinds vorig jaar enkele zaailingen Dactylorhiza gevonden hier in de tuin tussen Iris setosa 'Nana' . Twee van de vier zaailingen bloeien al . Dactylorhiza en Iris  , ze groeien blijkbaar wel graag samen .......
Ieper , West-Vlaanderen

Jos Beeren

Gerrit, ik heb die plant waarvan ik de naam ook niet ken, massaal in de vijver staan. tot op een bepaalde diepte. Eens per jaar schoffel ik ze af ,zo'n beetje halverwege de zomer om het een beetje in de hand te houden. Het is trouwens  ook een goede plaats voor de afzet van kuit van de vissen. later in het jaar krioelt het van het jonge grut! Voer voor de zonnebaarzen en andere....
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Bert Stegeman

prachtige info Gerrit.
Ik heb het met plezier ook gelezen.
En leuk om je foto's van de tuin zo te zien.
hier de Linaria Vulgaris ? in bloei.
Maar met de kleur van de Alpina Althans deze. komt dit meer voor?
In mijn zaaibak heeft hij wel de gele kleur.
Foto is ondanks de weinige zon in de late namiddag goed gelukt
Had vorige maand enkele zaailingen verdeeld over meerdere zaaipotjes.
heb niet genoeg ruimte om heel veel te vermeerderen dus moet ik het hier mee doen.

Gerrit Eijkelenboom

Goeie foto's Bert. De vlasleeuwenbek is bij mij altijd zeer hoog, 1m of zo. Geel heb ik nog nooit gehad, gek he. Het zal wel aan de klei liggen. Altijd paars en roze.

In bloei in de kas, Caiophora coronata, uit zaad. Het is een legendarische plant afkomstig uit de Andes. Met bizarre bloemen. Deze liggen op de grond voor de plant in rijen. De bedoeling is, dat ze zo bevrucht worden door kleine zoogdieren, die de nectar komen opslurpen. Dit aangezien er in de Andes weinig insecten voorkomen.

Gerard Verweij

Moet je toch muizen gaan houden Gerrit.
-2(

Heb je trouwens  een pb  gestuurd.

Gerrit Eijkelenboom

Johan Keulemans

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 15 juni 2016, 12:00:21
Hier een tweede biotoop, die al enkele jaren oud is. In een tweede vijver grenzend aan het terras.

Je ziet een brede strook groen in het water. Dat is een waterplant, maar ik weet de naam niet. Het is een zuurstofplant, die het water helder houdt. Hij groeit langzaam het water in. Hij staat(ligt) er al een jaar of 5. Ik kreeg het idee om daar orchideeën te zaaien. En de eerste bloeien nu. Begin april waren er veel meer zaailingen, want ik kwam er te laat achter dat de merels er in zaten te wroeten. Nu ligt er groen vogeltjesgaas over. De plant die er doorheen groeit is waterdrieblad. Regelmatig trek ik hier stukken van uit. Er staan hier dus geen irissen.

Zou die onbekende waterplant Crassula helmsii kunnen zijn?
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Johan Keulemans op 15 juni 2016, 22:16:06

Zou die onbekende waterplant Crassula helmsii kunnen zijn?

Het moet haast wel Johan, alhoewel ik het nog nooit heb zien bloeien. En op foto's op het www zie ik telkens witte bloemetjes.

Lily-Anne Vereecken

Die Crassula h. Kende ik niet en het leek me eerst wel een interessante plant voor de vijver, maar bij nader opzoeken blijkt die toch heel sterk woekerend. Staat zelfs op de zwarte lijst en is bijna niet meer te verwijderen in natuurgebieden . Blijkbaar heb jij er geen last van en ben je heel blij mee als kweekplaats voor rietorchissen .
Hier zaaien de rietorchissen zichzelf ook uit in de vijvermandjes op plaatsen, waar de knol liefst niet volledig onder water komt. In de mandjes waar veel mos in zit, kiemen ze hier ook vaker dan waar geen mos is ( gewoon mos). De toplocatie is hier wel tussen de Japanse holpijp (had ook veel mos)

Danny Bonnez

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 15 juni 2016, 23:34:45
Die Crassula h. Kende ik niet en het leek me eerst wel een interessante plant voor de vijver, maar bij nader opzoeken blijkt die toch heel sterk woekerend. Staat zelfs op de zwarte lijst en is bijna niet meer te verwijderen in natuurgebieden . Blijkbaar heb jij er geen last van en ben je heel blij mee als kweekplaats voor rietorchissen .
Hier zaaien de rietorchissen zichzelf ook uit in de vijvermandjes op plaatsen, waar de knol liefst niet volledig onder water komt. In de mandjes waar veel mos in zit, kiemen ze hier ook vaker dan waar geen mos is ( gewoon mos). De toplocatie is hier wel tussen de Japanse holpijp (had ook veel mos)

Interessant L.A , veenmos lijkt toch beter te zijn dan ander mos ....
Ieper , West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Danny Bonnez op 16 juni 2016, 19:02:51
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 15 juni 2016, 23:34:45

Interessant L.A , veenmos lijkt toch beter te zijn dan ander mos ....

Ik heb andere ervaringen  Danny ,  ik heb nauwelijks veenmos in de vijver , dus bij mij kiemen ze in gewoon mos dat tussen de vijverplanten in de vijver groeit . Ik zal dit jaar de test doen en eens een deel Dactylorhiza op veenmos zaaien.