Auteur Topic: Bloei juli - augustus 2016  (gelezen 28526 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16657
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei juli - augustus 2016
« Reactie #45 Gepost op: 10 juli 2016, 20:42:14 »
. (Link naar bijlage)

Hier ziet u Ourisia microphylla De foto is genomen op 6 dec. 2013 in Patagonië, Argentinië. Ik heb deze plant gevonden en zaden verzameld. Wie er wat meer over wil lezen, kan op onderstaande link klikken, daar staat mijn reis naar Patagonië en het moment waarop ik de plant vond. Met meer foto's.

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1695.165



(Link naar bijlage)


De zaden zijn gezaaid in jan.2014 en zomer 2014 zonder resultaat. Het laatste restje heb ik gezaaid in de winter van 2015 en in de daaropvolgende lente kiemden er 8 zaadjes. Toen de plantjes te groot werden moest ik verspenen. Dit is het meest riskante moment. In de zomer van 2015 gingen een voor een de plantjes dood, behalve een. Ik had weinig hoop dat die laatste onze winter zou overleven, maar toch afgelopen voorjaar kwam er weer groei in. Ik heb wat vloeibare voeding gegeven (tomatenmeststof op een kwart sterkte ongeveer) en ineens verschenen er kleine knopjes en nu staat hij in bloei.

Ourisia microphylla wordt wel beschouwd als zeer moeilijk kweekbaar in onze regio. Hij groeit in Patagonië op hoogte (1500m tot 2000) op verticale rotswanden, die van zandsteen zijn (of vulkaanzand, dat is samengeperst) De planten krijgen alleen ochtendzon. De luchtvochtigheid is zeer laag en het is er zeer helder. Schone, waarschijnlijk schimmelvrije lucht. Water krijgt de plant indirect, omdat er boven de rotswanden een horizontale vlakte is, waar zich water verzamelt.

Ik denk dat ik geluk heb gehad met het weer. Het voorjaar was koel en zonnig.

Ferm resultaat, Gerrit,  ((3
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16657
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei juli - augustus 2016
« Reactie #46 Gepost op: 10 juli 2016, 22:04:19 »
Calandrinia umbellata, eindelijk de eerste bloemen die zich vandaag toonden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16657
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei juli - augustus 2016
« Reactie #47 Gepost op: 10 juli 2016, 22:05:43 »
Al even flashy, is de nabloei van deze Lewisia. De echte kleur is nauwelijks weer te geven met mijn toestelletje.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16657
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei juli - augustus 2016
« Reactie #48 Gepost op: 10 juli 2016, 22:06:34 »
Lewisia tweedyi 'alba' gaat er ook nog wat bloemen tegenaan gooien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3085
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloei juli - augustus 2016
« Reactie #49 Gepost op: 10 juli 2016, 23:05:38 »
Een aardige nieuwkomer , Linum dolomiticum

Inderdaad een prachtplant, Danny, met een late en lange bloeitijd. Om de ene of andere reden twijfel ik nog altijd aan de soortnaam. Ik heb de plant nog nooit gezien in de Dolomieten?

Maak je geen zorgen, Frankie, de naam klopt.  Dat je hem nog niet in de Dolomieten gezien hebt is niet vreemd, het is een bedreigde soort die uit de Dolomieten verdwenen is.  Hij komt nog op slechts één vindplaats voor in Hongarije - een gebied van ca 10 ha ten Noord Westen van Budapest.
Dit, volgens Wikipedia (Duitse versie) :

"Linum dolomiticum ist eine Relikt-Art und hat weltweit nur einen einzigen Standort. Er liegt in Ungarn, etwas über 30 Kilometer nordwestlich von Budapest"

Mooi toch dat we hem ook hebben in Ieper, Lichtervelde en Harelbeke  -2(  En misschien ook nog wel elders...


Misschien is het een goed idee om zaad te verzamelen en in de Dolomieten te gaan uitzaaien ( op de ideale plaats) zodat die soort misschien terug kansen op overleving krijgt ginder.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16869
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei juli - augustus 2016
« Reactie #50 Gepost op: 11 juli 2016, 09:21:43 »
Een aardige nieuwkomer , Linum dolomiticum

Inderdaad een prachtplant, Danny, met een late en lange bloeitijd. Om de ene of andere reden twijfel ik nog altijd aan de soortnaam. Ik heb de plant nog nooit gezien in de Dolomieten?

Maak je geen zorgen, Frankie, de naam klopt.  Dat je hem nog niet in de Dolomieten gezien hebt is niet vreemd, het is een bedreigde soort die uit de Dolomieten verdwenen is.  Hij komt nog op slechts één vindplaats voor in Hongarije - een gebied van ca 10 ha ten Noord Westen van Budapest.
Dit, volgens Wikipedia (Duitse versie) :

"Linum dolomiticum ist eine Relikt-Art und hat weltweit nur einen einzigen Standort. Er liegt in Ungarn, etwas über 30 Kilometer nordwestlich von Budapest"

Mooi toch dat we hem ook hebben in Ieper, Lichtervelde en Harelbeke  -2(  En misschien ook nog wel elders...

Wat interessant, Luc, hoe is het mogelijk dat die dan zo zeldzaam geworden zou zijn?

Tja, Frankie - dat zullen we nooit weten zeker ?  Als hij al ooit (ondanks zijn naam !) in de Dolomieten gegroeid heeft...  ((15  De naamgevers/taxonomen hebben wel meer vreemde kronkels op hun geweten.  Denk aan Scilla peruviana die NIET uit Peru kwam, maar bij Linneus (de eerste man aan wie we de naamgeving en indeling van planten te danken hebben) aankwam via een schip dat de 'Peru' heette...  -2(  En zo zijn er nog meer.

Overigens levert nog wat gegoogle nog volgende info op :

"
An endemic plant of the Carpato-Pannonian region, it is native to Mt. Kis-Szénás and the surrounding dolomite hills near Plisszentiván, in the Dunazug mountains. Its habitat is strictly protected as a European Diploma of Protected Areas.

The species occurs in a single population, and is the subject of various investigations, including its habitat preference, plant sociology and population dynamics.

As an endangered species, it is also researched for ex situ conservation.

"

De berg in kwestie en de plaats Plisszentivan liggen dus zoals eerder gezegd ten Noord-Westen van Boedapest.  En de naam blijkt dus afgeleid uit het feit dat de heuvels daar uit "dolomietgesteente" bestaan.... de naamgeving heeft dus wel degelijk een gegronde basis.  ;D

De laatste zin volgt zelfs de raad van Lily-Anne dat er onderzocht wordt om de soort elders ook te conserveren (uit te zaaien) - je kan misschien bij gelegenheid wat zaad meenemen, Frankie...  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5222
Re: Bloei juli - augustus 2016
« Reactie #51 Gepost op: 11 juli 2016, 10:20:50 »

Wie het dit jaar hier ook heel goed doet is Campanula tomassinianus, ik heb hem nog nooit zo uitbundig weten bloeien.

Wat een uitbundige groei en bloei. Is dit dan geen slakkenplant?

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5222
Re: Bloei juli - augustus 2016
« Reactie #52 Gepost op: 11 juli 2016, 10:28:42 »
Ik heb zo'n vermoeden dat de plant, die ik onder de naam Linum elegans heb gekregen als zaad uit Tsjechië Linum dolomiticum is. De foto is uit 2014.

Wat denk je Luc?
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2016, 10:30:27 door Gerrit Eijkelenboom »

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re: Bloei juli - augustus 2016
« Reactie #53 Gepost op: 11 juli 2016, 11:48:09 »
dank voor de positieve opmerkingen i.v.m. Acantholimon albanicum.
Momenteel tel ik 7 bloemetjes. Een uitbundige bloeier zal het wel nooit worden
maar de voldoening is des te groter als we een lange bloeiperiode kennen.
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16869
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei juli - augustus 2016
« Reactie #54 Gepost op: 11 juli 2016, 14:46:50 »

Wie het dit jaar hier ook heel goed doet is Campanula tomassinianus, ik heb hem nog nooit zo uitbundig weten bloeien.

Wat een uitbundige groei en bloei. Is dit dan geen slakkenplant?

Nog nooit geen slakkenschade vastgesteld, Gerrit.  Ik denk dat ze'm niet lusten.  ((3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16869
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei juli - augustus 2016
« Reactie #55 Gepost op: 11 juli 2016, 15:01:36 »
Ik heb zo'n vermoeden dat de plant, die ik onder de naam Linum elegans heb gekregen als zaad uit Tsjechië Linum dolomiticum is. De foto is uit 2014.

Wat denk je Luc?

 ))4 Beide soorten gelijken sowieso heel erg op elkaar Gerrit - AGS encyclopedia zegt zelfs dat ze zo goed als identiek zijn, alleen zou de bloem van L. elegans iets groter zijn dan die van dolomiticum.  Bij mij hebben de geopende bloemen bovenop gemeten een doormeter van ong. 2,5 cm, wanneer je de bloembladen helemaal open en vlak duwt met de meetlat kom je bij 3,2 mm.

Voor de duidelijkheid hierbij nog een foto die de bouw van L. dolomiticum beter laat zien.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5222
Re: Bloei juli - augustus 2016
« Reactie #56 Gepost op: 11 juli 2016, 19:07:04 »
Ik kan helaas geen metingen meer doen aangezien de planten niet meer zijn.
Heb ook gekeken naar natuuropnamen van Linum elegans. Mij valt op dat de planten van jou Luc, maar ook die van mij reeds vertakken vanuit het midden van de steel terwijl de natuurfoto's van L.elegans meest een klein toefje bloemen geven aan het uiteinde.

Dus ons beider planten zouden dan L.dolomiticum zijn.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16869
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei juli - augustus 2016
« Reactie #57 Gepost op: 11 juli 2016, 20:12:49 »
Ik kan helaas geen metingen meer doen aangezien de planten niet meer zijn.
Heb ook gekeken naar natuuropnamen van Linum elegans. Mij valt op dat de planten van jou Luc, maar ook die van mij reeds vertakken vanuit het midden van de steel terwijl de natuurfoto's van L.elegans meest een klein toefje bloemen geven aan het uiteinde.

Dus ons beider planten zouden dan L.dolomiticum zijn.

Ik twijfel aan uw observatie als zou elegans slechts een toefje bloemen aan het uiteinde hebben Gerrit.

Op onderstaande link vind u een foto op de site van Pavelka waarop ook vertakking vanuit het midden van de steel zichtbaar is lijkt mij.

http://www.pavelkaalpines.cz/Photos/Balcan2010/linumelegansbjelasicabosnaherzegovina.html

Onderstaande link is dan weer van een Griekse site met foto's die hetzelfde aantonen.   )--1

http://www.greekorchidsociety.org/forum/viewtopic.php?f=20&t=7745

Al die vertakkingen, zowel bij elegans als bij dolomiticum bloeien uiteindelijk wel op dezelfde hoogte, wat de indruk van één"toef" geeft.

Het blijft een moeilijke oefening Gerrit.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16657
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei juli - augustus 2016
« Reactie #58 Gepost op: 11 juli 2016, 22:15:18 »
Een aardige nieuwkomer , Linum dolomiticum

Inderdaad een prachtplant, Danny, met een late en lange bloeitijd. Om de ene of andere reden twijfel ik nog altijd aan de soortnaam. Ik heb de plant nog nooit gezien in de Dolomieten?

Maak je geen zorgen, Frankie, de naam klopt.  Dat je hem nog niet in de Dolomieten gezien hebt is niet vreemd, het is een bedreigde soort die uit de Dolomieten verdwenen is.  Hij komt nog op slechts één vindplaats voor in Hongarije - een gebied van ca 10 ha ten Noord Westen van Budapest.
Dit, volgens Wikipedia (Duitse versie) :

"Linum dolomiticum ist eine Relikt-Art und hat weltweit nur einen einzigen Standort. Er liegt in Ungarn, etwas über 30 Kilometer nordwestlich von Budapest"

Mooi toch dat we hem ook hebben in Ieper, Lichtervelde en Harelbeke  -2(  En misschien ook nog wel elders...

Wat interessant, Luc, hoe is het mogelijk dat die dan zo zeldzaam geworden zou zijn?

Tja, Frankie - dat zullen we nooit weten zeker ?  Als hij al ooit (ondanks zijn naam !) in de Dolomieten gegroeid heeft...  ((15  De naamgevers/taxonomen hebben wel meer vreemde kronkels op hun geweten.  Denk aan Scilla peruviana die NIET uit Peru kwam, maar bij Linneus (de eerste man aan wie we de naamgeving en indeling van planten te danken hebben) aankwam via een schip dat de 'Peru' heette...  -2(  En zo zijn er nog meer.

Overigens levert nog wat gegoogle nog volgende info op :

"
An endemic plant of the Carpato-Pannonian region, it is native to Mt. Kis-Szénás and the surrounding dolomite hills near Plisszentiván, in the Dunazug mountains. Its habitat is strictly protected as a European Diploma of Protected Areas.

The species occurs in a single population, and is the subject of various investigations, including its habitat preference, plant sociology and population dynamics.

As an endangered species, it is also researched for ex situ conservation.

"

De berg in kwestie en de plaats Plisszentivan liggen dus zoals eerder gezegd ten Noord-Westen van Boedapest.  En de naam blijkt dus afgeleid uit het feit dat de heuvels daar uit "dolomietgesteente" bestaan.... de naamgeving heeft dus wel degelijk een gegronde basis.  ;D

De laatste zin volgt zelfs de raad van Lily-Anne dat er onderzocht wordt om de soort elders ook te conserveren (uit te zaaien) - je kan misschien bij gelegenheid wat zaad meenemen, Frankie...  -2(

Ik heb er nog eens de Flora alpina bij gehaald en hij staat er alleszins niet in vermeld, Luc. Ze komt dus niet uit de Dolomieten, maar waarschijnlijk zoals je aangeeft uit 'dolomitische' berggebieden in Hongarije. Vandaar dus de soortnaam.
Over zaad gesproken, ik heb alleszins nog nooit zaailingen gevonden rond mijn plant. Af en toe kan ik wel eens een plantje afhalen van de moederplant. Vegetatieve vermeerdering, dus.
Maar het is en blijft dus wel een hele knappe plant voor de rotstuin die laat bloeit en bovendien nog eens makkelijk in cultuur is. Wat moet een mens nog meer?

Luc, herinner je je dat we van bij Papousek een plantje hebben meegekregen die er erg op gelijkt. Alleen, hij bloeit veel vroeger dan L. dolomiticum.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5222
Re: Bloei juli - augustus 2016
« Reactie #59 Gepost op: 12 juli 2016, 10:15:02 »
Ik geef het op Luc, het wordt me te moeilijk.