Voor dat ik de foto’s post even een korte samenvatting
Tot op heden zijn het enkel
Epipactis soorten : de andere gaan wat later gezaaid worden
Mijn voedingsbodem heb ik 25/09/16 klaargemaakt : zodat ik zeker ben dat deze niet besmet zijn heb ik even gewacht met zaaien.
om steriel te werken maak ik van volgende ontsmettingsmiddelen gebruik :
- zuurstofwater
ontsmettings alcohol
Mijn potjes zijn ook aangepast
omdat dit beter zaait zijn het nu plastiek soeppotjes : laag model gekocht bij de Ava ( papier winkel )
Foto’s volgen nog.
De potjes worden allen goed ontsmet met alcohol = Potje en deksel
dit doe ik zeer eenvoudig door een goede scheut te doen in het eerste potje en dan met een draai beweging over te gieten in het volgend potje
zodat alle opstaande randen ontsmet zijn geweest.
Daarna ga ik er ook nog eens over met zuurstofwater : zelfde manier
deksel wordt ook ondergedompeld in beide producten : volgens alcohol en dan zuurstofwater.
Zelf werk ik dus niet met een flowkast ( om toch wat veiliger te werken werk ik wel met latex handschoenen )
Deze worden regelmatig ingevreven met ontsmettings alcohol .
De zaden worden steriel gemaakt in een eppendorf tube ( zaden worden daarin gedaan en dan komt er zuurstofwater bij ) deze laat ik een +- 1 uur rusten
zie wel dat je regelmatig schud zodat alle zaden ontsmet zijn.
Als voedingsbodem heb ik nu een andere samenstelling : deze zou beter zijn voor de soorten die ik wil zaaien.
samenstelling weet ik niet van buiten maar kan je later zien op de foto 's
Zaai data's
01/10/16 : 3 x potjes met Epipactis veratrifolia :
05/10/16 : 4 x potjes gezaaid met Epipactis helleborine :
08/10/16 : 5 x potjes gezaaid met Epipactis passionata / Epipactis veratrifolia / Epipactis ? Die van 05/10/16 zijn gezaaid op Karton werking van deze: ik heb hier gebruik gemaakt van beschermingskarton = dat wat gebruikt wordt bij het inpakken van dozen om zaken op te vullen het ziet er een beetje uit als golfkarton enkel zijn de roosters groter. Deze roosters zijn opgevuld met 40 % perliet / 40 % mos / en 20 % potgrond
het karton zelf is ongeveer een uurtje ondergedompeld geweest in regen water
Deze potjes zijn niet gesteriliseerd enkel de zaden.