Auteur Topic: Colchicum 2017  (gelezen 27693 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Colchicum 2017
« Reactie #165 Gepost op: 2 september 2017, 21:07:56 »
Ik kan de herkomst van deze soort niet herleiden. Wegens het schaakbordpatroon denk ik aan C. x bivonae als ouder.

Ik weet ook de herkomst van de plant niet, maar het is een cultivar die snel aangroeit. Enkele jaren geleden (nog een gift van een colchinut) gestart met één bol. Na zo'n vijf,zes jaar is deze bos het resultaat. Nadeel is wel het lange blad na de winter. Deze soort hoort dan ook niet thuis in de rotstuin. Maar de bloei bij deze houdt lang aan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re: Colchicum 2017
« Reactie #166 Gepost op: 2 september 2017, 22:33:32 »
  En waarom denk je aan bivonae ?


Ten eerste, Beaconsfield is een grootbloemige cultivar, net als C. bivonae 'Apollo' en C. bivonae 'Disraeli'. Vergelijk je deze drie cultivars, vallen de overeenkomsten tussen deze drie op.
Ten tweede: De namen Beaconsfield en Disraeli, misschien. Beide staatslieden meen ik.
Ten derde: Bivonae werd gebruikt bij talloze grootbloemige kruisingen, vooral met C. speciosum, en verzorgde de gewilde tesselation.(Pacific Bulb Society)

Het is verder pure speculatie, want ik weet dat er meer mogelijke ouders kunnen zijn. Vooral Colchicum macrophyllum. Colchicum variegatum en Colchicum x agrippinum, lijkt me niet, want dat zijn  kleinbloemige. Colchicum byzantinum misschien.

Luc, als je een beter idee hebt? Een wildkruising? Nee. Dan zou er een x voor de cultivarnaam moet staan.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re: Colchicum 2017
« Reactie #167 Gepost op: 2 september 2017, 22:37:48 »

C. macrophyllum heeft ook een dambordpatroon in de bloem ....

Staat deze momenteel in bloei bij jou?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Colchicum 2017
« Reactie #168 Gepost op: 3 september 2017, 11:47:10 »
Ik kan de herkomst van deze soort niet herleiden. Wegens het schaakbordpatroon denk ik aan C. x bivonae als ouder.

Ik weet ook de herkomst van de plant niet, maar het is een cultivar die snel aangroeit. Enkele jaren geleden (nog een gift van een colchinut) gestart met één bol. Na zo'n vijf,zes jaar is deze bos het resultaat. Nadeel is wel het lange blad na de winter. Deze soort hoort dan ook niet thuis in de rotstuin. Maar de bloei bij deze houdt lang aan.

Voorlopig maar niet nadenken over het grote blad Frankie en genieten van de mooie pol - maar net zoals je zegt, ik beperk mij ook tot soorten
met bescheidener blad. 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4915
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Colchicum 2017
« Reactie #169 Gepost op: 3 september 2017, 12:40:01 »
  En waarom denk je aan bivonae ?


Ten eerste, Beaconsfield is een grootbloemige cultivar, net als C. bivonae 'Apollo' en C. bivonae 'Disraeli'. Vergelijk je deze drie cultivars, vallen de overeenkomsten tussen deze drie op.
Ten tweede: De namen Beaconsfield en Disraeli, misschien. Beide staatslieden meen ik.
Ten derde: Bivonae werd gebruikt bij talloze grootbloemige kruisingen, vooral met C. speciosum, en verzorgde de gewilde tesselation.(Pacific Bulb Society)

Het is verder pure speculatie, want ik weet dat er meer mogelijke ouders kunnen zijn. Vooral Colchicum macrophyllum. Colchicum variegatum en Colchicum x agrippinum, lijkt me niet, want dat zijn  kleinbloemige. Colchicum byzantinum misschien.

Luc, als je een beter idee hebt? Een wildkruising? Nee. Dan zou er een x voor de cultivarnaam moet staan.
Ik was wel van mening dat dit een hybride was maar ik had niet gelezen dat het om Beaconsfield ging. Met dergelijke hybriden is het niet altijd evident om te achterhalen wat de ouders zijn.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4915
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Colchicum 2017
« Reactie #170 Gepost op: 3 september 2017, 12:43:12 »

C. macrophyllum heeft ook een dambordpatroon in de bloem ....

Staat deze momenteel in bloei bij jou?
Colchicum macrophyllum staat hier nu in bloei, getuige een nieuwe foto van vanmorgen.

162290-0    162292-1
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4915
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Colchicum 2017
« Reactie #171 Gepost op: 3 september 2017, 12:52:57 »
Er zijn momenteel nog wel meer soorten in bloei.
Deze komt uit Israel : colchicum decaisnei
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4915
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Colchicum 2017
« Reactie #172 Gepost op: 3 september 2017, 12:56:35 »
Een wat grotere soort uit Griekenland :  colchicum parnassicum die erg gelijkt op colchicum graecum en bloemen draagt zonder ruitpatroon.  De kleur van de bloemen verandert ook wat naarmate ze langer open zijn.

162296-0    162298-1
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4915
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Colchicum 2017
« Reactie #173 Gepost op: 3 september 2017, 13:01:18 »
Bij deze soort uit Turkije (Sarichinardag Anatolie) ben ik wat te laat om te fotograferen : colchicum sanguicolle is zelfs niet volledig opengeplooid en nu al op de terugweg.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4915
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Colchicum 2017
« Reactie #174 Gepost op: 3 september 2017, 13:08:18 »
Een eerste keer bloei op deze gezaaide soort uit Ukraine : colchicum fominii

162302-0    162304-1    162306-2
« Laatst bewerkt op: 3 september 2017, 13:11:52 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re: Colchicum 2017
« Reactie #175 Gepost op: 3 september 2017, 20:16:31 »
Mooie serie zeg. Die laatste is fraai.

C. macrophyllum is bij mij nog niet te zien. Spannend, vorig jaar niet gebloeid, wel veel blad en bij het herpotten een vrij grote bol en 2 bijbolletjes gezien. Hij moet dus gaan bloeien, vind ik.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Colchicum 2017
« Reactie #176 Gepost op: 3 september 2017, 20:39:47 »
Ik kan de herkomst van deze soort niet herleiden. Wegens het schaakbordpatroon denk ik aan C. x bivonae als ouder.

Ik weet ook de herkomst van de plant niet, maar het is een cultivar die snel aangroeit. Enkele jaren geleden (nog een gift van een colchinut) gestart met één bol. Na zo'n vijf,zes jaar is deze bos het resultaat. Nadeel is wel het lange blad na de winter. Deze soort hoort dan ook niet thuis in de rotstuin. Maar de bloei bij deze houdt lang aan.

Voorlopig maar niet nadenken over het grote blad Frankie en genieten van de mooie pol - maar net zoals je zegt, ik beperk mij ook tot soorten
met bescheidener blad.

Inderdaad Luc, dan is deze C. x aggripinum een betere optie. Heel knap ding is dit, waarbij de bladvorming minimaal is.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3085
  • Geslacht: Vrouw
Re: Colchicum 2017
« Reactie #177 Gepost op: 3 september 2017, 21:10:18 »
[quote author=Frankie Wulleman
dan is deze C. x aggripinum een betere optie. Heel knap ding is dit, waarbij de bladvorming minimaal is.



Wat wil een mens nog meer: mooie ruitjes, knappe verschijning, minimale bladvorming!
Prachtig Frankie!

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8464
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Colchicum 2017
« Reactie #178 Gepost op: 3 september 2017, 21:14:48 »
Mooie Colchicum beelden heren !
Hier ook de eerste bloemen op C. x agrippinum
Ook dit charmant kleintje C.cupanii begint er terug aan
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Colchicum 2017
« Reactie #179 Gepost op: 3 september 2017, 21:39:28 »
Mooie Colchicum beelden heren !
Hier ook de eerste bloemen op C. x agrippinum
Ook dit charmant kleintje C.cupanii begint er terug aan

Ook wel niet mis C. cupannii, Danny. Kan die gewoon buiten zonder afdekking of staat die in een typisch bollenbed dat je afdekt?
Lichtervelde, West-Vlaanderen