Hier stond Campanula myrtifolia nog mooi in bloei
En dit is wat er overblijft na 1 1/2 maand.
Wel heb ik ondertussen een heleboel zaden kunnen oogsten.
En een zaailing van dit voorjaar staat nu in bloei.
Ja Gerrit, het blijft een lastig ding. Ik ben hem ook na drie jaar weer verspeeld, zonder nakomelingen. Ik knipte tijdens de bloei al een groot deel van de bloemen weg. Zo hield ik hem nog wat in leven. Maar zaden heb ik nooit gehad. Dus dat zaaien van jou vind ik een prestatie.
Zoals ik vorige keer ook schreef heb ik hem al vele jaren Gerrit(s)
, ik beschouw hem al die tijd als tweejarig. Ook nu weer zijn de planten uitgebloeid en zoals elk jaar aan het verdrogen. Ieder jaar vind ik dan, iets later op het seizoen, meerdere zaailingen die dan het jaar daarop gaan bloeien. Ze zijn wel nooit zo indrukwekkend als het exemplaar dat Gerrit R. eerder liet zien.
Het is zeker geen tweejarige plant Luc, die van mij zijn een jaar of 4 oud en in het boek "Dwarf Campanulas van Graham Nicholls" schrijft hij over Campanula myrtifolia 'Helmi' now 10 years old in a 36 cm pan and awarded with RHS certificate of preliminary commedation.
Hier is meestal wat nabloei in de vroege herfst, zie foto hieronder van 8-9-2013.
Vori jaar heb ik twee keer (juli/oktober) zaden (proberen) te oogsten, zaaddozen verzameld, gedroogd en geen zaden kunnen vinden (die zijn erg klein, foto 2 uit 2012) in het voorjaar de gedroogde "rommel" gezaaid en 11 zaailingen waren mijn deel.
Dit jaar goed opgelet op het rijpen van de zaaddozen want die krijgen zoals alle Campanula's kleine gaatjes rond de stengel waar de zaden uitvallen. dan is het tijd om zoveel mogelijk zaaddozen af te knippen (mag gerust wat loof tussen zitten) en te laten drogen, twee dagen later kon ik er al vele tientallen zaden uitzeven.
Zaaien doe ik samen met andere alpine zaden in januari buiten, als ze kiemen haal ik ze binnen in de kas. verspenen alleen als het moet want de zaailingen zijn erg teer.
Zo moeilijk is het dus toch niet!