Auteur Topic: Printemps dans la douce France  (gelezen 38288 keer)

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6792
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #180 Gepost op: 22 augustus 2017, 22:06:45 »
als je nog enkele meer hebt.
mag je nog een toegift doen van mij.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16657
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #181 Gepost op: 22 augustus 2017, 22:07:02 »
wow wow wow -6( -6( -6( -6( -6( -6( -6( -6( ((12 ((12 ((12 ((12 ((12 ((12 ((12 ((12 ((12 ((12 ((12 ((12 -6( -6( -6( -6( -6( -6( -6( -6( -6( -6( -6( ((2 ((2 ((2 ((2 ((2 ((2 ((2 ((2 ((13 ((13 ((13 ((13
volgens mij was jij heel blij dat je dat alles kon fotograferen.
het is toch fantastisch om die irissen zo in het wild te zien.

Iets zegt me dat je het wel kan pruimen, Bert.
't Zal wel zijn dat het fantastisch is. Je wilt ze natuurlijk allemaal gezien hebben en gefotografeerd. Maar je moet weten dat alle planten op ruime afstand van elkaar stonden. Sommige locaties lagen wel enkel km van elkaar verwijderd. Bovendien was het dan ook nog eens behoorlijk warm, heet zeg maar, zeker voor de tijd van het jaar (begin april)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6792
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #182 Gepost op: 23 augustus 2017, 20:33:36 »
vind het altijd prachtig om je verhaal van de vakantie mee te lezen.
voor ons verhaal van Chamonix nog even geduld ik denk weer rond wintertijd. ))4 ))4 ))4

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8457
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #183 Gepost op: 23 augustus 2017, 22:22:45 »
Een compact groeiend exemplaar met gele baard.

Heel fraai , zo compact Frankie
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8457
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #184 Gepost op: 23 augustus 2017, 22:26:28 »
Persoonlijk vind ik dit ook uitermate prachtig. Heel compact groeiend, amper een vuist hoog. Een diepgele bloem met bijna bruine falls. Een bjoetie!

Moeilijk te zeggen welke de knapste is , je toonde al zoveel fraaie exemplaren , maar deze is toch heel knap !  8) :o
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16869
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #185 Gepost op: 30 augustus 2017, 09:31:39 »
Persoonlijk vind ik dit ook uitermate prachtig. Heel compact groeiend, amper een vuist hoog. Een diepgele bloem met bijna bruine falls. Een bjoetie!

Moeilijk te zeggen welke de knapste is , je toonde al zoveel fraaie exemplaren , maar deze is toch heel knap !  8) :o

Ook mijn favoriet, Danny !  Voor wat die dubbele betreft, ik behoor daar tot de "neus ophalers" Frankie  ::) - wel is de vraag of die vorm terugkerend is of een éénmalige zijsprong van de natuur.  Voor het overige laat je hier enkele heel mooie vormen zien Frankie !!  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16657
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #186 Gepost op: 3 september 2017, 23:14:07 »
Persoonlijk vind ik dit ook uitermate prachtig. Heel compact groeiend, amper een vuist hoog. Een diepgele bloem met bijna bruine falls. Een bjoetie!

Moeilijk te zeggen welke de knapste is , je toonde al zoveel fraaie exemplaren , maar deze is toch heel knap !  8) :o

Da's ook wel één van mijn favorieten, Danny. Zoiets zag ik nog niet eerder. In cultuur zijn het meestal de paarse vormen die verhandeld worden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16657
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #187 Gepost op: 3 september 2017, 23:21:25 »
Persoonlijk vind ik dit ook uitermate prachtig. Heel compact groeiend, amper een vuist hoog. Een diepgele bloem met bijna bruine falls. Een bjoetie!

Moeilijk te zeggen welke de knapste is , je toonde al zoveel fraaie exemplaren , maar deze is toch heel knap !  8) :o

Ook mijn favoriet, Danny !  Voor wat die dubbele betreft, ik behoor daar tot de "neus ophalers" Frankie  ::) - wel is de vraag of die vorm terugkerend is of een éénmalige zijsprong van de natuur.  Voor het overige laat je hier enkele heel mooie vormen zien Frankie !!  ((14

Wat die dubbele betreft, Luc, of hij mooi is of niet, daar spreek ik me niet over uit. Ik heb het over het algemeen ook niet zo voor die florepleno-achtige toestanden. Dit exemplaar was echter een opvallende verschijning. Of dit een algemeen verschijnsel is of niet, weet ik niet. Ik heb thuis wel enkele cultivars staan, die soms eens een extra bloemblad produceren, wat ik dan al 'hinderend' vind.
De bloem op deze plant vind ik wel intrigerend, vooral ook door compacte habitus van deze plant en de sprekende kleuren.

Of dit een stabiele vorm is, zal nog moeten blijken... .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8457
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #188 Gepost op: 4 september 2017, 19:39:03 »
Persoonlijk vind ik dit ook uitermate prachtig. Heel compact groeiend, amper een vuist hoog. Een diepgele bloem met bijna bruine falls. Een bjoetie!

Moeilijk te zeggen welke de knapste is , je toonde al zoveel fraaie exemplaren , maar deze is toch heel knap !  8) :o

Da's ook wel één van mijn favorieten, Danny. Zoiets zag ik nog niet eerder. In cultuur zijn het meestal de paarse vormen die verhandeld worden.

Naar mijn weten zijn vele kleurencombinaties uniek en niet in cultuur in onze streken ! Ook die heel lage vormen vind ik wel een meerwaarde , Frankie
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16657
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #189 Gepost op: 4 september 2017, 22:15:15 »
Persoonlijk vind ik dit ook uitermate prachtig. Heel compact groeiend, amper een vuist hoog. Een diepgele bloem met bijna bruine falls. Een bjoetie!

Moeilijk te zeggen welke de knapste is , je toonde al zoveel fraaie exemplaren , maar deze is toch heel knap !  8) :o

Da's ook wel één van mijn favorieten, Danny. Zoiets zag ik nog niet eerder. In cultuur zijn het meestal de paarse vormen die verhandeld worden.

Naar mijn weten zijn vele kleurencombinaties uniek en niet in cultuur in onze streken ! Ook die heel lage vormen vind ik wel een meerwaarde , Frankie

Sommige zullen wel in cultuur zijn, Danny, maar niet in de handel. Het zijn planten voor de echte liefhebber. De lage vormen zijn uiterst waardevol.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16657
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #190 Gepost op: 4 september 2017, 22:17:29 »
Niet zo ver van Castellane ligt het bergdorpje Entrevaux, aan de voet van de alpen. Een mooie locatie die een bezoek waard is.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16657
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #191 Gepost op: 4 september 2017, 22:19:50 »


Entrevaux is een middeleeuws stadje, gelegen aan de Var.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16657
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #192 Gepost op: 4 september 2017, 22:25:04 »
Als je de alpen in gaat, via de Var kom je terecht in een ander stukje natuurschoon, meer bepaald de Gorges de Daluis. Dit stukje van de maritieme vooralpen kenmerkt zich door de roodbruine steen, wat mij doet denken aan lavasteen. Er voert een autoroute door dit erg spectaculaire stukje door diverse tunneltjes. Onderweg zijn een aantal stopplaatsen waar het heerlijk picknicken is. In het hoogseizoen moet je dit niet proberen, dan is het hier net zoals de Gorges du Verdon drummen geblazen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16657
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #193 Gepost op: 4 september 2017, 22:27:58 »
Onderweg zie je hier op het eerste gezicht niet zo heel veel planten, maar wat er staat valt des te meer op. Deze opvallende Euphorbia bijvoorbeeld, waarbij het frisgroene loof en de gele bloemen scherp afsteken tegen het donkere gesteente. Het is een koepelvormig groeiende soort.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16657
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #194 Gepost op: 4 september 2017, 22:29:29 »
Deze wolfsmelk heeft dan weer een heel andere groeiwijze.
Lichtervelde, West-Vlaanderen