Tricyrtis

Gestart door Brian Blanken, 9 december 2010, 20:46:44

Vorige topic - Volgende topic

Wim Boens

Citaat van: Lida Lourens op 20 september 2012, 22:19:27
Citaat van: Wim Boens op 19 september 2012, 22:16:15
Vandaag voor de eerste keer deze twee vormen gezien.

Liefde op het eerste gezicht!  ))2

Tricyrtis 'Edono Hana': https://www.facebook.com/photo.php?fbid=469217126443309&set=a.448971325134556.103720.291688917529465&type=1&relevant_count=3
Tricyrtis 'Shion': https://www.facebook.com/photo.php?fbid=469217169776638&set=a.448971325134556.103720.291688917529465&type=1&relevant_count=4
Jij bent bescheiden Wim, van de negen getoonde Tricyrtis geef je er maar twee de voorkeur? Ik kan niet eens kiezen uit alle negen. Geweldig interessante planten en bloemen.
Winterhardheid ??
groet Lida

;D ;D Die twee hadden echt wel mijn voorkeur, hoor Lida. De andere zijn ook niet mis!
Over de winterhardheid weet ik niets.

Volgens een vriend die ik gecontacteerd heb zijn Tricyrtis in Japan potplanten en worden er heel veel gezaaid waardoor je constant nieuwe vormen krijgt!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Lily-Anne Vereecken

Wim, zou je dan via hen geen zaad kunnen bekomen? Ook al zal het moeilijk zijn , om  zo je lievelingskleur te vinden , zullen het toch waarschijnlijk nieuwe kleuren zijn , die je hier nog niet gezien hebt.
Gr.
Lily- Anne

Wim Boens

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 21 september 2012, 08:35:45
Wim, zou je dan via hen geen zaad kunnen bekomen? Ook al zal het moeilijk zijn , om  zo je lievelingskleur te vinden , zullen het toch waarschijnlijk nieuwe kleuren zijn , die je hier nog niet gezien hebt.
Gr.
Lily- Anne

Dat zou misschien wel mogelijk zijn, maar ik heb nog nooit Tricyrtis gezaaid, dus ik heb geen idee of dit gemakkelijk gaat in onze contreien, ik zal eens informeren.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Brian Blanken

Lang geleden maar hier ben ik dan weer ( had problemen met mijn paswoorden )

in ieder geval

Lilly Ann : ik werk voor een japans bedrijf en ondanks dat ze vanalles meenemen zijn planten toch nog niet zo eenvoudig --> is nog steeds in process

ik wil namelijk  een collectie opbouwen van Bletilla hybrids  ( japan en china zijn hier zeer goed in ) enkel de planten tot hier krijgen is dus niet eenvoudig


groeten Brian

Wim Boens

Wat meer informatie:

Zo te horen, zaait Tricyrtis heel gemakkelijk in de lage landen, dus dat zou geen probleem mogen zijn. Maar de kwekerij (Yuzawa Engei) waar die foto's van afkomstig zijn, houdt geen zaad bij van cultivars...dus op die manier kan ik niet aan geraken. Zo te horen vermeerdert Tricyrtis zich echter ook heel gemakkelijk uit stengelstek.

Winterhardheid: 'Edono Hana' zou iets van T. lasiocarpa in zich moeten hebben en 'Shion' iets van T. hirta, dus ze zouden beiden redelijk winterhard moeten zijn!

Ik werd ook terecht op mijn vingers getikt ivm Cites...er is wel een fytosanitair certificaat nodig voor import, maar een Cites ontheffing is niet nodig voor Tricyrtis:

Citeer"Alleen voor planten die Cites zijn (zoals bvb orchideeën) heb je een Cites ontheffing voor nodig. Tricyrtis zijn geen Cites. En er zijn ook verschillende Cites lijsten/catagorien waardoor de handel niet even streng is geregeld voor de verschillende lijsten. De meeste planten die in appendices staan bijvoorbeeld hoef je alleen maar aan te melden bij import (zoals bvb enkele Arisaema soorten op appendix C)."
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Wim Boens

Gisteren dit lage Tricyrtisje op de kop getikt.

Gekocht als Tricyrtis hirta 'Miyazaki', hoort eigenlijk Tricyrtis 'Miyazaki Hybrids' te zijn!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Johan Keulemans

Mooie tricyrtis Wim.
Toch niet te hard op de kop getikt hoop ik.

Hier vandaag de eerste bloem van Tricyrtis formosana.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Wim Boens

Citaat van: Johan Keulemans op 30 september 2012, 17:13:40
Mooie tricyrtis Wim.
Toch niet te hard op de kop getikt hoop ik.

Hier vandaag de eerste bloem van Tricyrtis formosana.

Dank je, Johan.

Ik heb heel zachtjes getikt...hij was al zo klein  ;)

T. formosana is altijd heel mooi  ((14
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Gerard Verweij

In een z............natte tuin: Tricyrtis Formosana (?)

Wim Boens

Iemand wees me gisteren op deze onbenaamde Japanse cultivar: http://www.ishidaseikaen.com/webshop/upload/save_image/SYLL-044.jpg Ook wel heel mooi.... :o ((6 ((6

Voor wie nog wat meer wil in het Japans wil watertanden over dit geslacht: http://www.ishidaseikaen.com/webshop/products/list325.html
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Peter Verschelde

mijn eerste lasiocarpabloem dit jaar,voor de winter had ik verschillende vormen
maar die hebben helaas het loodje gelegd.

Johan Keulemans

Tricyrtis 'Taiwan Adbane' staat ook terug in bloei.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

Tricyrtis formosana
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Brian Blanken

#43
Peter Verschelde 


Ik ken dit

ik had op een bepaald moment redelijk wat soorten staan, maar sommige  gaan minder goed dan andere ...

deze heb ik nu nog 


Tricyrtis Hirta
tricyrtis formosana
tricyrtis White Towers 
tricyrtis formosana seiryu =  tricyrtis blue wonder
tricyrtis tojen
tricyrtis alba zo gekocht maar geen volledige alba ( naam onbekend )
tricyrtis adbane
trycyrtis lasiocarpa
tricyrtis' hirta taiwan abdane'


en deze zou ik nog graag willen


T.  macranthopsis



Wim Boens

Tricyrtis latifolia in bloei.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270