Auteur Topic: galanthus identificatie  (gelezen 24113 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3085
  • Geslacht: Vrouw
Re:galanthus identificatie
« Reactie #45 Gepost op: 20 januari 2011, 19:16:01 »
mooie uitdrukking "alzheimer-light "....dat ken ik ook al - er is zoveel informatie te vinden en dan is het niet altijd gemakkelijk om alles te onthouden .
groetjes
Lily-Anne

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:galanthus identificatie
« Reactie #46 Gepost op: 20 januari 2011, 21:49:36 »
Lliy-Anne, zolang we onszelf nog niet via het forum moeten laten identificeren, zit nog alles snor, niet....ahummmm!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:galanthus identificatie
« Reactie #47 Gepost op: 28 februari 2011, 19:58:23 »
Ik vond in een verwilderde openbare groenstrook enkele polletjes met sneeuwklokjes, waarschijnlijk ooit door iemand over de schutting gegooid. Aangezien de gemeente er met groot materieel schoonmaak :o in ging houden, heb ik een polletje veiliggesteld ::). Nou is mijn vraag natuurlijk kan iemand mij vertellen welk kleinnoot dit is?

Wat gegevens; enkel bloemig, zoals te zien heeft het groene punten op de buitenste bloembladeren en een enkele merkteken op de binnenste. Bluitenste bloembladeren zijn ongeveer 23 mm lang de bi 13 mm, vrij forse bloem dus. Het blad is ongeveer 18 cm lang en slechts 6½ mm breed en vertoont een duidelijk "V"-vorm, net als 'David Baker', alleen is het blad smaller en géén opkrullen uiteinde van de buitenste bloembladeren. Bladkleur is ook ongeveer als 'David Baker'.

Ben benieuwd 8).

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16657
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:galanthus identificatie
« Reactie #48 Gepost op: 28 februari 2011, 20:15:28 »
Ik vond in een verwilderde openbare groenstrook enkele polletjes met sneeuwklokjes, waarschijnlijk ooit door iemand over de schutting gegooid. Aangezien de gemeente er met groot materieel schoonmaak :o in ging houden, heb ik een polletje veiliggesteld ::). Nou is mijn vraag natuurlijk kan iemand mij vertellen welk kleinnoot dit is?

Wat gegevens; enkel bloemig, zoals te zien heeft het groene punten op de buitenste bloembladeren en een enkele merkteken op de binnenste. Bluitenste bloembladeren zijn ongeveer 23 mm lang de bi 13 mm, vrij forse bloem dus. Het blad is ongeveer 18 cm lang en slechts 6½ mm breed en vertoont een duidelijk "V"-vorm, net als 'David Baker', alleen is het blad smaller en géén opkrullen uiteinde van de buitenste bloembladeren. Bladkleur is ook ongeveer als 'David Baker'.

Ben benieuwd 8).

Zou het niet om een G. 'Viridapice' kunnen gaan?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:galanthus identificatie
« Reactie #49 Gepost op: 28 februari 2011, 20:58:04 »
een 'Viridapice'is alleen een Viridapice als er Viridapice op staat.
ik bedoel dus dat je hem alleen zo kunt noemen als je zeker weet dat de bol een kloon is van de oorspronkelijke Viridapice.zeg ik dat zo duidelijk?
uit de beschrijving klinkt het als een groengepunte nivalis,net als de benaamde 'Viridapice".

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:galanthus identificatie
« Reactie #50 Gepost op: 1 maart 2011, 08:43:37 »
Zou het niet om een G. 'Viridapice' kunnen gaan?
Qua bloem zou het kunnen Frankie, alleen het blad is beduidend smaller. De 'Viridapice' die ik heb (Boschhoeve) heeft blad dat 10 mm breed is en mijn 'vondeling' slechts 6½ mm en heeft ook een diepere "V"-vorm. Ik heb ook de indruk dat de 'vondeling' in alle delen forser is. Dat kan ook aan de standplaats liggen (wat gerekter naar het licht ??) terwijl mijn 'Viridapice' natuurlijk onder ideale omstandigheden in een potje is opgegroeid.
« Laatst bewerkt op: 1 maart 2011, 08:46:09 door Cor van Kapel »

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:galanthus identificatie
« Reactie #51 Gepost op: 2 maart 2011, 14:50:33 »
Deze keer gaat het om identificatie van galanthofielen. Kentgardener oftewel John van het schotse forum heeft Rika en mij op de foto gezet en deze op zijn blog geplaatst.  8) Succes!
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15870
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:galanthus identificatie
« Reactie #52 Gepost op: 2 maart 2011, 19:56:26 »
Deze keer gaat het om identificatie van galanthofielen. Kentgardener oftewel John van het schotse forum heeft Rika en mij op de foto gezet en deze op zijn blog geplaatst.  8) Succes!

Dag Lina , ik was zaterdag heel de tijd aan het denken waar ken ik die man aan  de stand van Avon Bulbs van....Inderdaad dat is de "Kentgardener" van het Schotse... Vorig jaar al eens aangetroffen op de .........juist  de Kent-show natuurlijk!
Is dat ook Cathy op de foto? En stel ons even voor , wie is wie op de foto? Je weet identificatie is altijd belangrijk onder "plantenfreaks".
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16869
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:galanthus identificatie
« Reactie #53 Gepost op: 2 maart 2011, 20:31:15 »
Je zal ons moeten helpen Lina !  ??? :-[ :-[
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:galanthus identificatie
« Reactie #54 Gepost op: 2 maart 2011, 21:33:32 »
Van links naar rechts:
Onbekend, Rika van Delden, Lina Hesseling.
Rika kennen jullie misschien uit de Groei en Bloei van Rika's Rariteiten. Een jaar lang heeft ze een pagina gehad in het tijdschrift.
Die eerste vrouw ken ik niet. Wie bedoel jij met Cathie?
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:galanthus identificatie
« Reactie #55 Gepost op: 2 maart 2011, 22:44:57 »
Jullie, Chris en Luc, heb ik zaterdag niet herkend. Als ik de foto's bekijk, is het wel net of ik Ruben zie. Maar die was immers in Kalmthout, dus dat zal wel een vergissing zijn. Welke Cathy bedoel je? Cathy Portier? Die heb ik nog wel een paar keer gesproken zaterdag.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16869
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:galanthus identificatie
« Reactie #56 Gepost op: 2 maart 2011, 22:48:59 »
Mij kon je niet herkennen Lina - ik zat aan de andere kant van de plas in Engeland...  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:galanthus identificatie
« Reactie #57 Gepost op: 3 maart 2011, 10:37:57 »
Klopt! We hebben je mooie foto's als bewijs.

Volgend jaar moeten we maar eens met iedereen die er naar toe gaat afspreken om op zo'n locatie samen snert te eten. Kunnen we even nader kennismaken.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15870
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:galanthus identificatie
« Reactie #58 Gepost op: 3 maart 2011, 20:05:35 »
Jullie, Chris en Luc, heb ik zaterdag niet herkend. Als ik de foto's bekijk, is het wel net of ik Ruben zie. Maar die was immers in Kalmthout, dus dat zal wel een vergissing zijn. Welke Cathy bedoel je? Cathy Portier? Die heb ik nog wel een paar keer gesproken zaterdag.

Juist Lina , ik bedoelde Cathy Portier. Ikzelf  ben aangekomen rond 10.15h en pas vertrokken rond 15.00h. Maar er is altijd tijdsgebrek want je ontmoet toch zoveel bekende plantenliefhebbers & vrienden... Ja geen slecht idee wat je daar oppert , had er ook nog een foto ingezeten van alle aanwezige forumisten...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:galanthus identificatie
« Reactie #59 Gepost op: 3 maart 2011, 21:36:06 »
Kris, wij waren er ook dezelfde tijd. Heb je Arne van het schotse forum ook nog gezien? We hebben even kennis gemaakt. Ik vind het geweldig, als een scholier al zo sneeuwklokjes aan het verzamelen is. Hij heeft er ook al 100!

Voor de liefhebbers van rotsplanten was er ook wel veel te zien.

Valentin en Ruben, hebben jullie in Kalmthout die vleugel zo mooi ingeplant met sneeuwklokjes? Dat zag er erg fraai uit! :P De tentoonstelling was dus wel anders als vorig jaar. Dit had ik me al afgevraagd. Het lijkt me best moeilijk om iets origineels te bedenken.

Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.