Knappe plant, hoor Kris. We hebben 't hier al eens over gehad. Iberis candoleana is synoniem voor Iberis pruittii, maar jouw plant ziet er toch anders uit dan wat ik hier heb. Toevallig ben ik nog niet zo lang geleden naar de Mont Ventoux geweest om de planten daar ter plaatse te gaan bekijken, en ze zien er exact dezelfde uit als wat ik thuis heb. Vraag is ... wat heb jij dan?
De bovenste foto toont een plant op de Mont Ventoux, het streekeigen echte spul dus.
De onderste foto toont een plant in mijn eigen tuin.
Beide planten zijn identiek.
Wordt vervolgd zeker Frankie

Zal ik mijn steentje bijdragen tot de verwarring ??

De oude (inmiddels vaak verouderede) AGS encyclopedie vermeldt I. candolleana en I. pruitii inderdaad als synoniemen.
De KEW plantlist, die toch als een autoriteit kan worden beschouwd zegt echter het volgende :
"Iberis pruitii is a synonym of Iberis carnosa" waarbij carnosa de geaccepteerde naam is en pruitii dus het ondergeschikte synoniem. Opvallend daarbij is dan nog dat carnosa nog een fors aantal andere synoniemen heeft, candoleana komt NIET onder die andere synoniemen voor. Wél komt "Iberis aurosica subsp. cantabrica" (zie hieronder)
"Iberis candolleana is a synonym of Iberis aurosica subsp. nana". Hierbij is I. aurosica ssp nana de geaccepteerde naam en I. candolleana een ondergeschikt synoniem. Bij I. aurosica ssp nana zijn er ook een viertal synoniemen, maar I. pruitii komt daar NIET onder voor.
Als ik alles op een rijtje zet zouden I. pruitii en I. candolleana NIET één en dezelfde plant zijn ?