Auteur Topic: crocus 2020  (gelezen 60464 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: crocus 2020
« Reactie #525 Gepost op: 1 december 2020, 09:24:19 »
Crocus melantherus met bestuiver.

Mooie melantherus Frankie !  ((14

Wat de C. laevigatus betreft, het is een randgeval.  In Griekenland hebben we hem net boven de 600 m gevonden op een kale hoogvlakte waar het in late herfst en winter beslist ook vriest en waar lang niet altijd sneeuw ligt.
Zolang we geen Elfstedentocht winter krijgen zit je goed denk ik !

Ik wou nog toevoegen dat hij ook al voorkomt van zo goed als zee niveau - exemplaren daarvandaan kunnen best minder winterhard zijn.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #526 Gepost op: 20 december 2020, 20:53:41 »
Dit is hier een nieuwkomer , omdat Crocus laevigatus één van mijn favorieten is verzamel ik steeds meer verschillende vormen . Deze crocus staat niet in " mijn bollenbed " maar een stukje verder in de tuin , is ook duidelijk een laatbloeier , het gaat om de cv. Crocus laevigatus 'Fontenayi' . Deze cv. is enorm mooi getekend vanbuiten en geeft een geweldige aangename geur af . Hopelijk wordt het ook een vaste waarde hier in de tuin …….

(bij foto 2 heb ik de bekende trukkendoos moeten toepassen ,  ;) )

Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: crocus 2020
« Reactie #527 Gepost op: 21 december 2020, 10:54:57 »
Dit is hier een nieuwkomer , omdat Crocus laevigatus één van mijn favorieten is verzamel ik steeds meer verschillende vormen . Deze crocus staat niet in " mijn bollenbed " maar een stukje verder in de tuin , is ook duidelijk een laatbloeier , het gaat om de cv. Crocus laevigatus 'Fontenayi' . Deze cv. is enorm mooi getekend vanbuiten en geeft een geweldige aangename geur af . Hopelijk wordt het ook een vaste waarde hier in de tuin …….

(bij foto 2 heb ik de bekende trukkendoos moeten toepassen ,  ;) )

Zeker een héél mooie vorm Danny en als hij dan nog zo laat bloeit zorgt hij voor de overbrugging naar de winter/vroege voorjaarsbloeiers !  ((12 6))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: crocus 2020
« Reactie #528 Gepost op: 21 december 2020, 20:45:39 »
Dit is hier een nieuwkomer , omdat Crocus laevigatus één van mijn favorieten is verzamel ik steeds meer verschillende vormen . Deze crocus staat niet in " mijn bollenbed " maar een stukje verder in de tuin , is ook duidelijk een laatbloeier , het gaat om de cv. Crocus laevigatus 'Fontenayi' . Deze cv. is enorm mooi getekend vanbuiten en geeft een geweldige aangename geur af . Hopelijk wordt het ook een vaste waarde hier in de tuin …….

(bij foto 2 heb ik de bekende trukkendoos moeten toepassen ,  ;) )

Zeer mooie vorm, Danny!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #529 Gepost op: 22 december 2020, 19:33:12 »
Crocus atticus 'Bowles White' is voor mij heel lastig om te kweken , wie heeft er goede resultaten met deze crocus op lange termijn ? Deze hier is een spontane zaailing , heeft het dan wel naar zijn zin , bloeit al voor het 4 de jaar op rij ? Ik heb er hier nog enkele staan op verschillende plaatsen maar een groot succes is het niet ……. Deze crocus is traditioneel ook een van de eerste lente bloeiers …...
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: crocus 2020
« Reactie #530 Gepost op: 23 december 2020, 08:42:31 »
Crocus atticus 'Bowles White' is voor mij heel lastig om te kweken , wie heeft er goede resultaten met deze crocus op lange termijn ? Deze hier is een spontane zaailing , heeft het dan wel naar zijn zin , bloeit al voor het 4 de jaar op rij ? Ik heb er hier nog enkele staan op verschillende plaatsen maar een groot succes is het niet ……. Deze crocus is traditioneel ook een van de eerste lente bloeiers …...

'lente' bloeier ??  De winter is net 2 dagen begonnen Danny  8)) 8)) 8))
Bowles white is inderdaad niet de makkelijkste Danny, ik heb hem in pot en daar gaat het 'redelijk' , eens eentje meer, eens eentje minder maar zeker geen succesrijke aangroei.  Hier tonen ze net hun neus.
Een spontane zaailing zal het altijd beter doen dan wat wij aanplanten, Danny.  Die komt immers enkel tot ontwikkeling in omstandigheden en op een plaats die hem bevallen.  Best onaangeroerd laten, wellicht gaat hij uiteindelijk vermeerderen.  6))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #531 Gepost op: 23 december 2020, 17:23:29 »
Crocus atticus 'Bowles White' is voor mij heel lastig om te kweken , wie heeft er goede resultaten met deze crocus op lange termijn ? Deze hier is een spontane zaailing , heeft het dan wel naar zijn zin , bloeit al voor het 4 de jaar op rij ? Ik heb er hier nog enkele staan op verschillende plaatsen maar een groot succes is het niet ……. Deze crocus is traditioneel ook een van de eerste lente bloeiers …...

'lente' bloeier ??  De winter is net 2 dagen begonnen Danny  8)) 8)) 8))
Bowles white is inderdaad niet de makkelijkste Danny, ik heb hem in pot en daar gaat het 'redelijk' , eens eentje meer, eens eentje minder maar zeker geen succesrijke aangroei.  Hier tonen ze net hun neus.
Een spontane zaailing zal het altijd beter doen dan wat wij aanplanten, Danny.  Die komt immers enkel tot ontwikkeling in omstandigheden en op een plaats die hem bevallen.  Best onaangeroerd laten, wellicht gaat hij uiteindelijk vermeerderen.  6))

Helemaal mee eens Luc ……
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: crocus 2020
« Reactie #532 Gepost op: 28 december 2020, 11:23:07 »
'lente' bloeier ??  De winter is net 2 dagen begonnen Danny  8)) 8)) 8))
Bowles white is inderdaad niet de makkelijkste Danny, ik heb hem in pot en daar gaat het 'redelijk' , eens eentje meer, eens eentje minder maar zeker geen succesrijke aangroei.  Hier tonen ze net hun neus.
Een spontane zaailing zal het altijd beter doen dan wat wij aanplanten, Danny.  Die komt immers enkel tot ontwikkeling in omstandigheden en op een plaats die hem bevallen.  Best onaangeroerd laten, wellicht gaat hij uiteindelijk vermeerderen.  6))

In de vorige tuin deed deze soort het uitmuntend Luc & Danny . Gewoon buiten uitgeplant , tegen een zuidmuur die in de zomer bakte en echt droog werd . Spijtig genoeg heb ik hem niet mee verhuisd ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: crocus 2020
« Reactie #533 Gepost op: 28 december 2020, 11:25:57 »
'lente' bloeier ??  De winter is net 2 dagen begonnen Danny  8)) 8)) 8))

Het wordt met de jaren meer bizar Luc ....hier ook al de eerste  "lente bloeier " . Met name Crocus gembosi 'Sunspot' ....Nooit zo vroeg in bloei . De eerste poging met deze soort eindigde met een plant die het virus had . De tweede poging hield 5 jaar stand maar vorig jaar was ik deze soort kwijt . Een genereuze vriend bezorgde me terug een bolletje ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: crocus 2020
« Reactie #534 Gepost op: 28 december 2020, 14:44:58 »
prachtig kris beetje kleur in deze donkere dagen.
hier veel neuzen van crocussen boven in bollenbak. maar nog geen bloei. --11.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #535 Gepost op: 28 december 2020, 18:05:19 »
'lente' bloeier ??  De winter is net 2 dagen begonnen Danny  8)) 8)) 8))
Bowles white is inderdaad niet de makkelijkste Danny, ik heb hem in pot en daar gaat het 'redelijk' , eens eentje meer, eens eentje minder maar zeker geen succesrijke aangroei.  Hier tonen ze net hun neus.
Een spontane zaailing zal het altijd beter doen dan wat wij aanplanten, Danny.  Die komt immers enkel tot ontwikkeling in omstandigheden en op een plaats die hem bevallen.  Best onaangeroerd laten, wellicht gaat hij uiteindelijk vermeerderen.  6))

In de vorige tuin deed deze soort het uitmuntend Luc & Danny . Gewoon buiten uitgeplant , tegen een zuidmuur die in de zomer bakte en echt droog werd . Spijtig genoeg heb ik hem niet mee verhuisd ....

Bedankt voor uw reactie Kris . Hier in mijn bollenbed ( tegen een zuidmuur , waar het heel zonnig , droog en warm is  ) deed 'Bowles White ' het helemaal niet . Op een iets mindere warme plaats in de klei , tussen wat andere planten ,  heb ik er wel een zaailing aan overgehouden ( die hier al 4 jaar bloeit) . In 2015 deed ik nog een experiment , 5 exemplaren terug in volle zon maar wel wat vochtiger en 5 exemplaren op een wat meer beschaduwde plaats , ook zoals de andere wat vochtigere standplaats . Deze in de volle zon gingen ieder jaar achteruit , na 4 jaar alles verdwenen . Deze op de meer beschaduwde plaats heb ik er nog 3 overgehouden . Geen succes maar ik heb er toch nog 3 na 5 jaar . Een andere vaststelling is ook dat ander atticus vormen het ook beter doen op een meer beschaduwde plaats , de ene vorm ( cv.) kan wel wat meer zon aan dan de andere , is hier mijn ervaring ? In iedere tuin zijn de omstandigheden dan weer anders ,  maar het is voor mij een verrassing te horen dat 'Bowles White'  het wel goed doet in uw tuin op een zonnige en warme plaats …….  De kweekwijze of herkomst  van de bollen kan ook een rol spelen . Zo heb ik zaailingen die groeien onder andere omstandigheden dan de moederplanten . Onze hobby is soms heel ingewikkeld ……. )--1 2))
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #536 Gepost op: 28 december 2020, 18:09:03 »
'lente' bloeier ??  De winter is net 2 dagen begonnen Danny  8)) 8)) 8))

Het wordt met de jaren meer bizar Luc ....hier ook al de eerste  "lente bloeier " . Met name Crocus gembosi 'Sunspot' ....Nooit zo vroeg in bloei . De eerste poging met deze soort eindigde met een plant die het virus had . De tweede poging hield 5 jaar stand maar vorig jaar was ik deze soort kwijt . Een genereuze vriend bezorgde me terug een bolletje ...

Een echt hebbedingetje Kris  6)) Hier staan er ook enkele gembosi vormen al vrij ver …….

Ik duim dat je hem deze keer voor altijd kan houden …..
Ieper , West-Vlaanderen