Auteur Topic: Belgische sneeuwklokjes  (gelezen 161857 keer)

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #120 Gepost op: 18 maart 2012, 21:09:53 »
Valentin,
Wij allen hopen dat het een zeer snelle groeier is, opdat wij allen de sneeuwklokjes bloei in onze tuinen kunnen verlengen.
Bij zo'n beauty denk ik dat ik wel namens ons allen kan en mag spreken. Geweldig wat een delicate vormgeving.
Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #121 Gepost op: 27 april 2012, 14:14:34 »
Sinds 9 april jl. is het mogelijk om via de website (www.greenmilenursery.be) een Galanthus nivalis "Green mile" te bestellen bij de familie Callens. Het gevraagde bedrag van €500,-- per bol gaat mijn petje ver te boven, maar misschien zijn er hier mensen die daar anders over denken... ::) 
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #122 Gepost op: 27 april 2012, 16:07:59 »
Ik zou wel anders willen denken Sven, maar voor dat geld heb ik er liever een paar, in plaats van één.
Hartelijk dank dat je ons in ieder geval op de hoogte houdt van het wel en wee van het Sneeuwklokje.
Heb ik enorme waardering voor. Zelf denk ik al lang niet meer aan de sneeuwklokjes. Druk, druk druk...
met het schoonhouden van de tuin en het koppen van alle uitgebloeide bollen.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16580
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #123 Gepost op: 27 april 2012, 21:28:13 »
Sinds 9 april jl. is het mogelijk om via de website (www.greenmilenursery.be) een Galanthus nivalis "Green mile" te bestellen bij de familie Callens. Het gevraagde bedrag van €500,-- per bol gaat mijn petje ver te boven, maar misschien zijn er hier mensen die daar anders over denken... ::) 

Als je ze in grotere hoeveelheid koopt, kun je misschien een korting afdwingen. Bijvoorbeeld 10 voor 4599 euro.  --11
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #124 Gepost op: 18 oktober 2012, 21:14:09 »
Beste sneeuwklokjesliefhebbers
Ik bereid momenteel een nieuwe voordracht (lezing/ppt) voor over de "Belgische sneeuwklokjes". De titel is "Belgium 's Best'.
Deze lezing is reeds een drietal keer gereserveerd o.a. komend voorjaar 2013 in Wolfheze (Sneeuwklokjesfeest') in de Boschhoeve. Daarnaast heb ik nu al  een tweetal lezingen opstaan voor het buitenland (UK) in 2014 en al voor 2015. Over deze twee lezingen later meer.

Mijn doel is om de selecties in onze Belgische sneeuwklokjes meer in the picture te zetten, in binnen- en buitenland. Wij moeten absoluut niet onderdoen voor de selecties uit UK, D, Nl en andere. Integendeel, de door -ons- Vlamingen gemaakte selecties zijn vaak van een grote schoonheid én gezond! dat heb je al vaak kunnen vaststellen aan de hand van de foto's op dit forum.

Tot nog toe zijn bij mij de volgende selecties/ kwekers bekend:

'Green Mile' (Green Mile Nursery)

'Fabian', 'Green with Envy', 'Don Pedro' en andere nivalis Scharlockii van Johan Mens

'Drie musketiers' (Gert-Jan Vander Kolk)

'Iseghem' (Ruben Billiet)

G nivalis 'White Cloud' en 'Funny Justine' (Cathy Portier)

Van Valentin Wijnen:
G nivalis 'Grakes Yellow', 'Grakes Gold' , 'Golden Boy', 'Robert Wijnen' , Galanthus nivalis 'Valentine's Day' , 'Grakes Green Bells ..
G nivalis (flore pleno) 'Melanie S.' , 'Looking around' ,G nivalis 'Grakes Monster', G elwesii 'Sweet Alice' , Galanthus elwesii 'Senne's Sunrise',
G woronowii 'Boschhoeve' .

Heb je nog weet van andere Belgische (benaamde) selecties, neem dan a u b contact met mij op via een persoonlijk bericht. Doel is om elk van de Belgische selecties voor te stellen met een korte beschrijving en (een) goeie foto's.
Alleen door de Belgische sneeuwklokjes in het daglicht te stellen, winnen ze aan populariteit.


Ik kijk al uit naar eventuele nieuwigheden.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2012, 21:16:24 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #125 Gepost op: 24 januari 2013, 19:46:04 »
Valentin,
Wat een mooi artikel in de IRG van januari.
Geweldige promotie voor de belgische sneeuwklokjes.
En prachtige foto's.
Gefeliciteerd!

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #126 Gepost op: 24 januari 2013, 23:01:18 »
Bedankt, Lina. Maggi Young vroeg me dit al meer dan een jaar geleden. Ik ben er zelf ook wel blij mee. Heb ook al enkele reacties mogen ontvangen terwijl het nog maar net online staat.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #127 Gepost op: 24 januari 2013, 23:09:01 »
Wat betreft de Belgische sneeuwklokjes...hou dit forum maar in de gaten. Ik post binnenkort weer wat splinternieuwe Belgische sneeuwklokjes, het zijn enkele prachtige Galanthus nivalis var. Scharlockii. Sneeuwklokjes die duidelijk distinctief zijn en niet alleen te onderscheiden zijn door een kleiner of groter merkje. Er zitten echt beauties tussen, ze zijn nu gevolgd in twee verschillende tuinen in totaal verschillende omstandigheden gedurende minstens drie jaar. Da's volgens mij het tweeluik criteria: stabiel zijn en vooral outstanding!!!
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2013, 23:13:27 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

John Aipassa

  • Junior
  • **
  • Berichten: 73
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #128 Gepost op: 25 januari 2013, 12:22:35 »
Waar een IRG artikel toe kan leiden. In ieder geval een registratie als forum lid hier bij het VRV.
Doch ook met de vraag of die mooie gele sneeuwklokjes van Valentin al ergens verkrijgbaar zijn.

Groet,
John Aipassa, Aalten, Nederland

"The breath of flowers is far sweeter in the air than in the hand." - Sir Francis Bacon

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #129 Gepost op: 25 januari 2013, 13:30:53 »
Gefeliciteerd met het prachtige artikel in de IRG, Valentin! 

Wat betreft de Belgische sneeuwklokjes...hou dit forum maar in de gaten. Ik post binnenkort weer wat splinternieuwe Belgische sneeuwklokjes, het zijn enkele prachtige Galanthus nivalis var. Scharlockii.

Laat maar komen, die foto's ((12. In het artikel staat alvast een mooi voorproefje van de variaties van nivalis var. scharlockii.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #130 Gepost op: 25 januari 2013, 13:33:12 »
Welkom, John! Ik heb regelmatig je bijdragen gezien aan het SRGC-forum. Ik hoop dat je ook hier je ervaringen met en foto's van met name Cypripediums en andere orchideeën met ons zal delen.
Heb je al veel sneeuwklokjes in de collectie?  

Doch ook met de vraag of die mooie gele sneeuwklokjes van Valentin al ergens verkrijgbaar zijn.

Ik vrees dat je, zeker naar aanleiding van het fantastische artikel van Valentin in de IRG, achteraan kunt sluiten in een lange rij van liefhebbers.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #131 Gepost op: 25 januari 2013, 16:36:16 »
'Grakes Yellow' is al  verkrijgbaar, ik zal er bij hebben in Kalmthout.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Freddy Vleugels

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 159
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #132 Gepost op: 25 januari 2013, 16:41:03 »
Mooi om te zien dat er niet alleen vanuit het verenigd koninkrijk nieuwe, mooie sneeuwklokjes bijkomen maar dat er steeds meer en meer nieuwe sneeuwklokjes vanuit het vasteland op de voorgrond treden. Naar de toekomst toe zullen we zeker niet meer moeten onderdoen voor onze 'eilandvrienden'. Ook 'Belgische' sneeuwklokjes maken de laatste jaren opgang en met reden. Pioniers en galantofielen van het eerste uur in ons land zijn zeker Valentin en Johan Mens. De bijdrage van Valentin in het IRG, een prachtige bijdrage overigens, is daar een goed voorbeeld van. We zijn er zeker van dat de volgende jaren er nog naamwaardige Belgische nieuwelingen op de voorgrond treden, denken we maar aan diverse scharlockii-typen. We zouden zeggen, doe zo voort, zoek en vind !
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2013, 16:53:22 door Freddy Vleugels »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15798
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #133 Gepost op: 25 januari 2013, 19:06:54 »
Proficiat met je bijdrage in de IRG Valentin ! We zijn terecht trots .... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #134 Gepost op: 25 januari 2013, 19:28:55 »
Kris en Freddy, bedankt voor de lovende woorden, het doet deugd want het is idd zo dat onze sneeuwklokjes erg gewild zijn, eens ze in het daglicht staan. Het artikel in IRG is pas online , ik kreeg reeds meer dan 10 reacties/ aanvragen om enkele van mijn vondsten te kopen of te ruilen.
Het gaat mij echter niet om het geld. In dat geval had ik ze al lang op Ebay.co.uk gezet....
Ik wil graag het accent wat verleggen naar onze waardevolle sneeuwklokjes en niet alleen op die Engelse cv's. Uiteraard worden er daar nog knapperds en andere 'cuties' gevonden. Op het vlak van Galanthus nivalis en G niv var 'Scharlockii' echter hebben wij in België mooie nieuwigheden. Nieuwe types van Galanthus plicatus vinden in Belgiê is onmogelijk , ik ken geen enkel zaaiend bestand in België (buiten de tuinen). Bij elwesii of woronowii kunnen we nu wel uitkijken omdat er toch wel wat meer van aangeplant werd in de voorbije jaren.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'