Auteur Topic: galanthus in mandjes ingraven - ervaringen ?  (gelezen 5002 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
galanthus in mandjes ingraven - ervaringen ?
« Gepost op: 28 december 2010, 14:49:34 »
Om de sneeuwklokjes goed per soort te proberen houden , denk ik er aan om ze  in mandjes in te graven in de volle grond.
- Ik vraag me af welke soort mandjes jullie meestal gebruiken ? vijvermandjes ? speciale bollenmandjes
- Wat is de ideale diepte van die mandjes ?
-Is extra drainage materiaal aan te bevelen op de bodem in de mandjes en wat gebruiken jullie dan ? zand ? argex- steentjes
-geven jullie dan extra voedsel en welk en hoe vaak - wanneer?
Is het aan te bevelen om er dan een plant over te laten groeien na de bloei ? (ander zit je met lege gaten als de sneeuwklokjes afgestorven zijn ) of heeft de kale grond meer voordelen (bv opdrogen van de bollen )
groetjes
Lily-Anne

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:galanthus in mandjes ingraven - ervaringen ?
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2010, 17:14:11 »
Lily-Anne,
- hoewel ik zelf geen mandjes gebruik, zou ik vijvermandjes gebruiken. Bollenmandjes zijn erg ondiep.
- is een beetje afhankelijk van de grondsoort waarop je tuiniert en welke soorten je wilt gaan houden. Maar ik zou extra drainage materiaal onder de bolltjes
  aanbrengen in de vorm van grit, baat het niet, schaden doet het ook niet. Bedenk dat bollenkwekers (duin-)zandgrond prefereren voor hun kwekerijen.
- ik geef mijn G. geen extra mest. De gehele siertuin krijgt af en toe wat beendermeel, koemest korrels of compost (om en om meestal).
- G. preferen over het algemeen halfschaduw. De meester grote G. collecties groeien onder loofbomen, dus een bladverliezende heester lijkt me wel geschikt.
- de bollen van G. mogen volgens mijn niet UITdrogen  >:(

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:galanthus in mandjes ingraven - ervaringen ?
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2010, 17:18:21 »
Lily-Anne, ik gebruik al 15 jaar vijvermandjes. Alle vele honderden cv's groeien bij mij hierin.  De eerste jaren na het verkrijgen van een nieuwe cv gebruik ik de kleine vierkante mandjes. Je moet er wel zeker vanuit gaan dat je ten minste elke twee- drie jaar in het zomerseizoen als de bollen dormant zijn, ze ophaalt.
Mandjes hebben voordelen maar ook nadelen. Indien je niet frequent ophaalt geraakt het mandje 'congested'. Dit heeft snel als gevolg dat er bolziekten kunnen ontstaan.  OOk voor o a parasieten zoals  de larven van narcisvlieg is dit een gesloten feestparadijsje. Deze larve gaat wel degelijk van bol naar bol.
Ik plant elk mandje met een goed drainerend mengsel, zeker de gracilis, reginae-olgae, elwesii en andere. Veel belangrijker is echter dat je ONDER het mandje een goeie drainage aanbrengt
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:galanthus in mandjes ingraven - ervaringen ?
« Reactie #3 Gepost op: 28 december 2010, 21:23:18 »
Ik zou er nog het volgende willen aan toevoegen. Vijvermandjes zijn inderdaad erg bruikbaar voor dit doeleinde. Bedenk echter wel dat ze niet zo goedkoop zijn, dit in combinatie met de soms wat duurdere sneeuwklokbolletjes levert al snel een oplopend kostenplaatje met zich mee. Daarom gebruik ik grote ruime plasticpotten die ik met een boormachine van de nodige gaten voorzie. Met een boortje van 6 mm kun je treffelijke gaatjes maken. De ruime potten probeer ik op het containerpark aan te slaan. Dan kost het al helemaal niets. Bij ons hebben ze een bak apart voor plastic bloempotten. Soms worden daar wel eens hele partijen ingegooid van dezelfde grootte. En dan lig ik op de loer... .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:galanthus in mandjes ingraven - ervaringen ?
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2010, 08:40:28 »
Goeie tip Frankie! Ik zou de potten dan echt wel ruim houden in verhouding tot het aantal bollen erin. Het lijkt mij dat ze anders snel in concurrentie gaan met elkaar en vlugger 'congested' worden.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:galanthus in mandjes ingraven - ervaringen ?
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2010, 16:41:20 »
mij bevallen de vijvermandjes uitstekend.de tip om ook onder het mandje goede drainage aan te brengen zal ik ter harte nemen.
mijn galanthussen krijgen als de bladeren gaan groeien wat vinassekali en ze pikken ook wel wat koemest en compost mee.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:galanthus in mandjes ingraven - ervaringen ?
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2010, 18:50:36 »
Drainage onder het mandje is essentieel. DOor een gat te graven waar het mandje net in past, creƫer je immers een 'waterpocket'. Best is om het plantgat ook wat groter te maken.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:galanthus in mandjes ingraven - ervaringen ?
« Reactie #7 Gepost op: 31 december 2010, 11:33:35 »
Ik veronderstel dat het probleem van extra drainage vooral belangrijk is in kleigronden - gelukkig heb ik een zanderige tuingrond , maar aan het voorkomen van een air- pocket ,zal ik dan toch ook de nodige aandacht schenken.
Was het niet zo dat bollen heel graag wat extra beendermeel krijgen ? vinasse kali heb ik nog nooit  gegeven - is dat beter voor bollen ?
Vijvermandjes heb ik ruim op overschot , dus de kostprijs is geen probleem .
groetjes
Lily-Anne

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:galanthus in mandjes ingraven - ervaringen ?
« Reactie #8 Gepost op: 31 december 2010, 12:56:32 »
Was het niet zo dat bollen heel graag wat extra beendermeel krijgen ? vinasse kali heb ik nog nooit  gegeven - is dat beter voor bollen ?
groetjes
Lily-Anne

Lily-Anne,
Ik zou niet en beendermeel en Vinassekali geven, ze doen beide ongeveer hetzelfde. Ik prefereer beendermeel.
Onderstaand artikel kwam ik onlangs tegen op "Palmvrienden.net";

Vinassekali is een aanvullende meststof voor Kali tekorten in de bodem.
Om te kunnen achterhalen wat de gevolgen kunnen zijn van te veel of te weinig moet je eerst weten wat Kali(um) allemaal doet met een plant. Het nut van Kalium: (= copy-paste uit een ouder forum onderwerp)

Kalium (K) (wordt ook wel Kali genoemd)

Wat doet het?
- Nodig voor het transport van water en koolhydraten
- Bevordert de stevigheid van de plant
- Bevordert de vorming van wortels en knollen
- Bevordert de vorming van vruchten
- Vermindert de gevoeligheid voor droogte en vorst
- Verhoogt de weerstand tegen schimmelziekten
- Bevordert de smaak en houdbaarheid van de oogst

Wat gebeurt er bij te weinig kalium?
- Geeft gekleurde plekken en verdorring van het blad, beginnend aan de bladrand
- Minder grote bloemen van slechte kwaliteit
- Minder sterke knol- en wortelvorming
- Gevoeliger voor wisselende weersomstandigheden

Wat gebeurt er bij te veel kalium?
- Planten (en dus ook groentenoogst) bevatten meer water
- Belemmert de opname van Magnesium en Boor door de plant

Bronnen met een relatief hoog kaliumgehalte?
- Stalmest, en in dit geval vooral de urine in de mest
- Gesteentemeel
- Houtas
- Vinassekali
- Patentkali

Een teveel aan Kalium verhindert dus de opname van Magnesium, een andere belangrijke meststof voor palmen. Dat lijkt me dus niet ideaal.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:galanthus in mandjes ingraven - ervaringen ?
« Reactie #9 Gepost op: 31 december 2010, 14:55:22 »
Persoonlijk meng ik lavameel of basaltmeel (de mineralen hierin maken de plant weerbaarder) en beendermeel in een verhouding 1:2. Dit geef ik in het late najaar of heel vroeg in het voorjaar. Voor de rest krijgen mijn sneeuwklokjes niks aparts. Uiteraard pikken ze nog wat gedroogde koeienmest mee in het voorjaar (maart) als ik de borders verzorg. Ik heb hier goeie ervaringen mee. Ik weet dat in Engeland sommige kwekers ook minerale bemesting geven. Dit jaagt de planten / bollen op (teveel nitraat!) en maakt ze kwetsbaar. Misschien is dit een stukje de verklaring voor de uitval bij Engelse import....
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'