Bloei mei - juni 2020

Gestart door Frankie Wulleman, 1 mei 2020, 09:27:16

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 juni 2020, 17:30:40
Nog een 'klokjesbloem' - deze Campanula waldsteiniana is al lang veel te groot geworden voor zijn plekje in zijn trog... dat wordt scheuren volgende herfst !  -2(  Intussen bloeit hij elk jaar wel overweldigend, jammer dat de wind hem 'uit elkaar' probeert te waaien.



Ben je zeker dat dit C. waldsteiniana is, Luc? Ik heb hier ook een plantje onder die naam die echter veel kleiner is en blijft. Echt een bescheiden plantje van amper 6 cm doorsnede. Staat hier nu nog even van de bloei af.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Een heel mooie aanwinst is deze Campanula carpatica 'Turbinata' met enorm grote bloemen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Campanula myrtifolia blijft dan weer zeer bescheiden met zijn mini bloempjes, maar is erg de moeite.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Campanula gargarica 'W.H. Paine' is een selectie met azuurblauwe bloemen en rijke bloei. Een topper! (foto 1)
Campanula incurva met zijn enorm, grote, hagelwitte bloemen (foto 2)
Campanula 'Covadonga' is zeer rijk bloeiend op lange ijle stengels. (foto 3)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Origanum amanum 'alba'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Bert Stegeman op 28 juni 2020, 19:25:26
foto is minder mooi maar de plant is mooier Deze campanula pulloides staat in bloei.
in de nieuwe tuin hoop nog vaak in bloei te zien --11

Zeker niet laten uitdrogen Bert, die houdt van (veel) vocht.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 28 juni 2020, 21:36:57
Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 juni 2020, 17:30:40
Nog een 'klokjesbloem' - deze Campanula waldsteiniana is al lang veel te groot geworden voor zijn plekje in zijn trog... dat wordt scheuren volgende herfst !  -2(  Intussen bloeit hij elk jaar wel overweldigend, jammer dat de wind hem 'uit elkaar' probeert te waaien.



Ben je zeker dat dit C. waldsteiniana is, Luc? Ik heb hier ook een plantje onder die naam die echter veel kleiner is en blijft. Echt een bescheiden plantje van amper 6 cm doorsnede. Staat hier nu nog even van de bloei af.

Hij komt van goeden (en betrouwbare) huize Frankie.  Hij staat intussen al zeker 15 jaar in die trog en groeit en bloeit nog steeds even goed.  De stengeltjes zijn tussen de 15 en 20 cm hoog en staan inmiddels heel dicht bij elkaar zodat het een echte wolk geworden is.  Nakijken op Google naar C. waldsteiniana leveren zeker dezelfde plant op, zij het zelden van die omvang.  Laat je plantje aub eens zien wanneer hij bloeit.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 juni 2020, 23:08:40
Citaat van: Bert Stegeman op 28 juni 2020, 19:25:26
foto is minder mooi maar de plant is mooier Deze campanula pulloides staat in bloei.
in de nieuwe tuin hoop nog vaak in bloei te zien --11

Zeker niet laten uitdrogen Bert, die houdt van (veel) vocht.

Is dat zo, Luc? Ik ben die ooit verloren. Misschien was dat de reden....?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 28 juni 2020, 23:12:46
Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 juni 2020, 23:08:40
Citaat van: Bert Stegeman op 28 juni 2020, 19:25:26
foto is minder mooi maar de plant is mooier Deze campanula pulloides staat in bloei.
in de nieuwe tuin hoop nog vaak in bloei te zien --11

Zeker niet laten uitdrogen Bert, die houdt van (veel) vocht.

Is dat zo, Luc? Ik ben die ooit verloren. Misschien was dat de reden....?
Citaat van: Frankie Wulleman op 28 juni 2020, 21:39:33
Campanula myrtifolia blijft dan weer zeer bescheiden met zijn mini bloempjes, maar is erg de moeite.

Zeker de moeite Frankie.  Mijn exemplaar is vorige zomer slachtoffer geworden van de opeenvolgende hittegolven...  --13
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 juni 2020, 23:12:05
Citaat van: Frankie Wulleman op 28 juni 2020, 21:36:57
Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 juni 2020, 17:30:40
Nog een 'klokjesbloem' - deze Campanula waldsteiniana is al lang veel te groot geworden voor zijn plekje in zijn trog... dat wordt scheuren volgende herfst !  -2(  Intussen bloeit hij elk jaar wel overweldigend, jammer dat de wind hem 'uit elkaar' probeert te waaien.



Ben je zeker dat dit C. waldsteiniana is, Luc? Ik heb hier ook een plantje onder die naam die echter veel kleiner is en blijft. Echt een bescheiden plantje van amper 6 cm doorsnede. Staat hier nu nog even van de bloei af.

Hij komt van goeden (en betrouwbare) huize Frankie.  Hij staat intussen al zeker 15 jaar in die trog en groeit en bloeit nog steeds even goed.  De stengeltjes zijn tussen de 15 en 20 cm hoog en staan inmiddels heel dicht bij elkaar zodat het een echte wolk geworden is.  Nakijken op Google naar C. waldsteiniana leveren zeker dezelfde plant op, zij het zelden van die omvang.  Laat je plantje aub eens zien wanneer hij bloeit.

Zeker Luc. En ik voeg er onmiddellijk de vraag bij...kan je hem stekken of een scheut afhalen... ? Dat lijkt me een erg goede vorm. Misschien bestaan er verschillende vormen ofwel heb ik een andere species...?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 juni 2020, 23:15:16
Citaat van: Frankie Wulleman op 28 juni 2020, 23:12:46
Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 juni 2020, 23:08:40
Citaat van: Bert Stegeman op 28 juni 2020, 19:25:26
foto is minder mooi maar de plant is mooier Deze campanula pulloides staat in bloei.
in de nieuwe tuin hoop nog vaak in bloei te zien --11

Zeker niet laten uitdrogen Bert, die houdt van (veel) vocht.



Is dat zo, Luc? Ik ben die ooit verloren. Misschien was dat de reden....?
Citaat van: Frankie Wulleman op 28 juni 2020, 21:39:33
Campanula myrtifolia blijft dan weer zeer bescheiden met zijn mini bloempjes, maar is erg de moeite.

Zeker de moeite Frankie.  Mijn exemplaar is vorige zomer slachtoffer geworden van de opeenvolgende hittegolven...  --13

Zijn herkomst is nochtans Turkije dacht ik? Die zou wel wat warmte en zon gewend moeten zijn, denk je dan?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 28 juni 2020, 23:12:46
Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 juni 2020, 23:08:40
Citaat van: Bert Stegeman op 28 juni 2020, 19:25:26
foto is minder mooi maar de plant is mooier Deze campanula pulloides staat in bloei.
in de nieuwe tuin hoop nog vaak in bloei te zien --11

Zeker niet laten uitdrogen Bert, die houdt van (veel) vocht.

Is dat zo, Luc? Ik ben die ooit verloren. Misschien was dat de reden....?

Dat zou best kunnen Frankie.  Dat staat al in de AGS encyclopedie vermeld uit de jaren 90 en dit is een zinsnede uit Wikipedia :
Voor haar standplaats geeft deze kalkminnende plant de voorkeur aan vochtige rotsenpartijen, de voet van rotshellingen, bij bronnen, op hoogten van 1500-2200 m. De soort komt van nature voor in Oostenrijk.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

@ Frankie :

De C. waldsteiniana is zoals ik schreef veel te groot geworden voor zijn trogje - ik probeer al een paar jaar niet te vergeten  ((--11 om hem er uit te halen en te scheuren..... dus daar moeten wel wat stukjes uit voort komen.
Ik zal dat dit najaar zeker doen want persoonlijk vind ik het een topplant.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

@ Frankie nog een keer  ;)

Wat de C. myrtifolia betreft klopt je bewering Frankie, hij komt uit kalkgronden in Zuid Turkije... bij mij stond hij in de kalk, tussen tufstenen in een trog in volle zon... en toch...  ((--11  Het was hem toch te veel blijkbaar.  Hij stond in de trog wel op een hoger plekje waar het wellicht heel snel droog werd en wordt... was dat het probleem ??   Ik weet het niet ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 juni 2020, 23:20:10
@ Frankie :

De C. waldsteiniana is zoals ik schreef veel te groot geworden voor zijn trogje - ik probeer al een paar jaar niet te vergeten  ((--11 om hem er uit te halen en te scheuren..... dus daar moeten wel wat stukjes uit voort komen.
Ik zal dat dit najaar zeker doen want persoonlijk vind ik het een topplant.

((12
Lichtervelde, West-Vlaanderen