Stekken van Daphnes

Gestart door Frankie Wulleman, 4 juli 2020, 18:07:03

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Herman Mylemans op 16 augustus 2026, 12:30:51Proficiat Frankie! Goede resultaten met deze hitte golven.

Merci Herman, ik ben er wel erg tevreden mee. De stekbakjes stonden in volle schaduw, dus de invloed van de hittegolven was vrij nihil. Misschien heeft de extra warmte nog wat mee toegedragen voor een vlotte beworteling?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 16 augustus 2026, 12:07:08Ook het absolute prijsbeest Daphne petraea 'Michele' is in dezelfde periode gestekt. Ook hier merk ik reeds wortelvorming maar in veel mindere mate. Het gaat dus bij deze natuurvorm heel wat trager. Ik zal dan ook nog enkele weken wachten met verpotten tot ik nog meer wortelvorming zie. Geduld is een schone deugd bij dit specialleke.

Knap gedaan Frankie , niet evident .... ((14  ((3  ((14
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 augustus 2026, 12:20:00
Citaat van: Frankie Wulleman op 16 augustus 2026, 12:07:08Ook het absolute prijsbeest Daphne petraea 'Michele' is in dezelfde periode gestekt. Ook hier merk ik reeds wortelvorming maar in veel mindere mate. Het gaat dus bij deze natuurvorm heel wat trager. Ik zal dan ook nog enkele weken wachten met verpotten tot ik nog meer wortelvorming zie. Geduld is een schone deugd bij dit specialleke.

Knap gedaan Frankie , niet evident .... ((14  ((3  ((14

Daphne petraea is een plant die tijd nodig heeft, zoveel is zeker. Het duurt jaren vooraleer je een plant hebt van enige omvang. Ook het stekken is helemaal niet evident. De hybrides hebben duidelijk meer groeikracht en zijn veel makkelijker te stekken. En dat vertaalt zich ook in het aanbod. Echte petraea zie je bijna niet meer aangeboden.

Theo Stronks

De 23e augustus opnieuw Daphne,s gestekt,hopelijk is de hitte nu voorbij.
Ben benieuwd naar het resultaat.

Frankie Wulleman

Citaat van: Theo Stronks op 27 augustus 2026, 16:07:15De 23e augustus opnieuw Daphne,s gestekt,hopelijk is de hitte nu voorbij.

Daar zal je enig geduld moeten voor hebben, Theo. Ik heb ook vaak gestekt op het einde van augustus, maar heb altijd ervaren dat er meestal weinig wortelvorming is in deze periode bij daphnestekken. Maar het is zeker mogelijk. De stekpotjes liet ik altijd staan tot na de winter, waarbij er in het prille voorjaar dan toch nog wortelvorming kan optreden. Ik heb nu gemerkt dat de tweede helft van juni eigenlijk een veel beter moment is.

Theo Stronks

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 augustus 2026, 22:31:53
Citaat van: Theo Stronks op 27 augustus 2026, 16:07:15De 23e augustus opnieuw Daphne,s gestekt,hopelijk is de hitte nu voorbij.

Daar zal je enig geduld moeten voor hebben, Theo. Ik heb ook vaak gestekt op het einde van augustus, maar heb altijd ervaren dat er meestal weinig wortelvorming is in deze periode bij daphnestekken. Maar het is zeker mogelijk. De stekpotjes liet ik altijd staan tot na de winter, waarbij er in het prille voorjaar dan toch nog wortelvorming kan optreden. Ik heb nu gemerkt dat de tweede helft van juni eigenlijk een veel beter moment is.
De laatste opmerking zal best zo zijn Frankie,maar dan mooet het niet te warm zijn.

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 augustus 2026, 22:31:53

Voor veel planten is deze periode een goed moment om stekken te nemen. Alleen moeten de weersomstandigheden dan meezitten, en hoge temperaturen zijn niet bevordelijk.
Torhout, West-Vlaanderen

Marcel van den Berg

Citaat van: Luc Scheldeman op 28 augustus 2026, 20:10:35Voor veel planten is deze periode een goed moment om stekken te nemen. Alleen moeten de weersomstandigheden dan meezitten, en hoge temperaturen zijn niet bevordelijk.

Kijk, dit wilde in net vragen.
Dan ga ik vanavond maar eens een flink aantal stekken afhalen.