Stekken van Daphnes

Gestart door Frankie Wulleman, 4 juli 2020, 18:07:03

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Herman Mylemans op 16 augustus 2026, 12:30:51Proficiat Frankie! Goede resultaten met deze hitte golven.

Merci Herman, ik ben er wel erg tevreden mee. De stekbakjes stonden in volle schaduw, dus de invloed van de hittegolven was vrij nihil. Misschien heeft de extra warmte nog wat mee toegedragen voor een vlotte beworteling?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 16 augustus 2026, 12:07:08Ook het absolute prijsbeest Daphne petraea 'Michele' is in dezelfde periode gestekt. Ook hier merk ik reeds wortelvorming maar in veel mindere mate. Het gaat dus bij deze natuurvorm heel wat trager. Ik zal dan ook nog enkele weken wachten met verpotten tot ik nog meer wortelvorming zie. Geduld is een schone deugd bij dit specialleke.

Knap gedaan Frankie , niet evident .... ((14  ((3  ((14
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 augustus 2026, 12:20:00
Citaat van: Frankie Wulleman op 16 augustus 2026, 12:07:08Ook het absolute prijsbeest Daphne petraea 'Michele' is in dezelfde periode gestekt. Ook hier merk ik reeds wortelvorming maar in veel mindere mate. Het gaat dus bij deze natuurvorm heel wat trager. Ik zal dan ook nog enkele weken wachten met verpotten tot ik nog meer wortelvorming zie. Geduld is een schone deugd bij dit specialleke.

Knap gedaan Frankie , niet evident .... ((14  ((3  ((14

Daphne petraea is een plant die tijd nodig heeft, zoveel is zeker. Het duurt jaren vooraleer je een plant hebt van enige omvang. Ook het stekken is helemaal niet evident. De hybrides hebben duidelijk meer groeikracht en zijn veel makkelijker te stekken. En dat vertaalt zich ook in het aanbod. Echte petraea zie je bijna niet meer aangeboden.

Theo Stronks

De 23e augustus opnieuw Daphne,s gestekt,hopelijk is de hitte nu voorbij.
Ben benieuwd naar het resultaat.

Frankie Wulleman

Citaat van: Theo Stronks op 27 augustus 2026, 16:07:15De 23e augustus opnieuw Daphne,s gestekt,hopelijk is de hitte nu voorbij.

Daar zal je enig geduld moeten voor hebben, Theo. Ik heb ook vaak gestekt op het einde van augustus, maar heb altijd ervaren dat er meestal weinig wortelvorming is in deze periode bij daphnestekken. Maar het is zeker mogelijk. De stekpotjes liet ik altijd staan tot na de winter, waarbij er in het prille voorjaar dan toch nog wortelvorming kan optreden. Ik heb nu gemerkt dat de tweede helft van juni eigenlijk een veel beter moment is.

Theo Stronks

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 augustus 2026, 22:31:53
Citaat van: Theo Stronks op 27 augustus 2026, 16:07:15De 23e augustus opnieuw Daphne,s gestekt,hopelijk is de hitte nu voorbij.

Daar zal je enig geduld moeten voor hebben, Theo. Ik heb ook vaak gestekt op het einde van augustus, maar heb altijd ervaren dat er meestal weinig wortelvorming is in deze periode bij daphnestekken. Maar het is zeker mogelijk. De stekpotjes liet ik altijd staan tot na de winter, waarbij er in het prille voorjaar dan toch nog wortelvorming kan optreden. Ik heb nu gemerkt dat de tweede helft van juni eigenlijk een veel beter moment is.
De laatste opmerking zal best zo zijn Frankie,maar dan mooet het niet te warm zijn.

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 augustus 2026, 22:31:53

Voor veel planten is deze periode een goed moment om stekken te nemen. Alleen moeten de weersomstandigheden dan meezitten, en hoge temperaturen zijn niet bevordelijk.
Torhout, West-Vlaanderen

Marcel van den Berg

Citaat van: Luc Scheldeman op 28 augustus 2026, 20:10:35Voor veel planten is deze periode een goed moment om stekken te nemen. Alleen moeten de weersomstandigheden dan meezitten, en hoge temperaturen zijn niet bevordelijk.

Kijk, dit wilde in net vragen.
Dan ga ik vanavond maar eens een flink aantal stekken afhalen.

Frankie Wulleman

Daphne petraea 'Michele' heb ik dit jaar twee keer gestekt.
Een eerste keer op 28 juni en een tweede keer een maand later, eind juli.
Bijna al deze stekken zijn aan de wortel gegaan. Opvallend is dat de stekken van de tweede ronde een groter wortelgestel hadden dan die van de eerste ronde.
Niet alle stekken hadden evenveel wortels. In het slechtste geval, enkele haarworteltjes van amper een cm lang, in het beste geval, reeds lange wortels tot 8 cm lang. Niettemin heb ik alle stekken zorgvuldig opgepot in een doorlatend, kalkrijk mengsel die nu nauwlettend in de gaten worden gehouden. Spaarzaam water geven, uit de zon houden. Dan volgt straks nog de winter. Sommige stekjes vertonen al wat nieuw loof.
Het eerste deel van deze toch wel niet evidente klus is achter de rug, maar het verder grootbrengen van deze baby's zal wel enige aandacht en geduld vragen. Het is bekend dat jonge stekken van petraea heel wat tijd nodig hebben om verder te wortelen.
Ik beschik nu over een 15-tal bewortelde stekken waar er ongetwijfeld wel nog een paar zullen van uitvallen. Niettemin ben ik al zeer tevreden met het huidige resultaat. Nu volgt nog een spannende tijd om verder op te volgen en te zien hoeveel percentage er uiteindelijk zal overleven.
De moederplant staat er tevreden bij en toonde vandaag nog enkele bloemen.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 26 september 2026, 22:18:46Daphne petraea 'Michele' heb ik dit jaar twee keer gestekt.
Bijna al deze stekken zijn aan de wortel gegaan. Opvallend is dat de stekken van de tweede ronde een groter wortelgestel hadden dan die van de eerste ronde.
Niet alle stekken hadden evenveel wortels. In het slechtste geval, enkele haarworteltjes van amper een cm lang, in het beste geval, reeds lange wortels tot 8 cm lang. Niettemin heb ik alle stekken zorgvuldig opgepot in een doorlatend, kalkrijk mengsel die nu nauwlettend in de gaten worden gehouden. Spaarzaam water geven, uit de zon houden. Dan volgt straks nog de winter. Sommige stekjes vertonen al wat nieuw loof.
Het eerste deel van deze toch wel niet evidente klus is achter de rug, maar het verder grootbrengen van deze baby's zal wel enige aandacht en geduld vragen. Het is bekend dat jonge stekken van petraea heel wat tijd nodig hebben om verder te wortelen.
Ik beschik nu over een 15-tal bewortelde stekken waar er ongetwijfeld wel nog een paar zullen van uitvallen. Niettemin ben ik al zeer tevreden met het huidige resultaat. Nu volgt nog een spannende tijd om verder op te volgen en te zien hoeveel percentage er uiteindelijk zal overleven.

Mooi werk hoor Frankie, blij te zien dat na een aantal jaren van mislukkingen je dit jaar zo'n mooi succes boekt.  Eind juni, begin juli is zonder meer de allerbeste periode voor Daphnes wat niet wil zeggen dat het nooit op een ander moment kan lukken.  Ik had dit jaar eind juni niets gestekt omwille van de hitte en op goed geluk nog een paar stekken genomen eind augustus maar zoals gevreesd is het succes zo goed als nul !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 27 september 2026, 11:02:39
Citaat van: Frankie Wulleman op 26 september 2026, 22:18:46Daphne petraea 'Michele' heb ik dit jaar twee keer gestekt.

Mooi werk hoor Frankie, blij te zien dat na een aantal jaren van mislukkingen je dit jaar zo'n mooi succes boekt.  Eind juni, begin juli is zonder meer de allerbeste periode voor Daphnes wat niet wil zeggen dat het nooit op een ander moment kan lukken.  Ik had dit jaar eind juni niets gestekt omwille van de hitte en op goed geluk nog een paar stekken genomen eind augustus maar zoals gevreesd is het succes zo goed als nul !

Zo worden we telkens wat wijzer in deze materie, Luc. En het werd tijd dat ik het onder de knie kreeg. Mijn exemplaar van 'Michele' is al ruim 10 jaar oud. Dus ooit kan het stoppen met die plant. Tegen dat het zover is, wil ik absoluut opvolging, want ik wil deze topper absoluut niet kwijt. Al zal het niet elk jaar zo zijn dat je op hetzelfde tijdstip moet stekken. Dit alles afhankelijk van hoe het groeiseizoen verloopt natuurlijk. Misschien was deze warme zomer wel een surplus bij het stekken? Zoals ik al zei, vertoonden de stekken uit de tweede ronde, het grootste wortelgestel. Deze stekken werden dus genomen eind juli, in het hartje van de zomer.

Ik had ook nog een stek van vorig jaar die nog altijd groen was. Deze week was er zelfs vorming van nieuw loof. Dus ik dacht dat ook deze aan de wortel was. Bij controle bleek dat niet zo te zijn. Niks wortel, niks, en toch werd er nieuw loof gevormd op een miniscuul takje dat ruim een jaar in dat potje zat...?

Van de stekken die ik vorig jaar in de natuur nam, heb ik er nog drie die het overleefd hebben. Bij controle bleek dat ook deze aan de wortel zijn, maar in zeer kleine mate. Benieuwd of deze zich zullen doorzetten. In Utrecht sprak ik ook nog met Johan van den Akker over het stekken van Daphne petraea, en ook hij kon bevestigen dat het stekken van deze soort bijzonder moeizaam verloopt. Zelfs wanneer ze aan de wortel zijn, kan het nog een paar jaar duren, vooraleer ze doorgroeien. Het is een proces van lange adem, om planten voor te kweken op eigen wortel. Daarom dat de Engelsen de voorkeur geven om ze te enten op een onderstam. Maar ook deze methode blijkt voor sommigen niet de ideale werkwijze.

De vorm 'Michele' blijkt eigenlijk een van de weinige wildselecties te zijn die een over goede groeikracht bezit. Hij groeit goed op eigen wortel en is ook de minst moeilijke om te stekken.

Marcel van den Berg

Prachtig resultaat Frankie!
Ik heb op het moment ook een aantal stekken van Daphne staan.
Ik had stekken genomen waarvan ik geen bloei had verwacht, maar nu staan er toch een aantal in knop.
Ik denk dat ik het beste de knoppen eruit kan knippen.

Frankie Wulleman

Citaat van: Marcel van den Berg op 28 september 2026, 11:00:13Prachtig resultaat Frankie!
Ik heb op het moment ook een aantal stekken van Daphne staan.
Ik had stekken genomen waarvan ik geen bloei had verwacht, maar nu staan er toch een aantal in knop.
Ik denk dat ik het beste de knoppen eruit kan knippen.

Die knoppen haal je er best uit, Marcel. Alle energie in de stek moet naar de beworteling gaan.