Auteur Topic: Hepatica 2021  (gelezen 21703 keer)

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Hepatica 2021
« Reactie #60 Gepost op: 26 februari 2021, 10:19:39 »
Hepatica nobilis var. obtusa 'Rosea' of Hepatica americana 'Rosea'

Hepatica nobilis 'Rubra' staat ook in de startblokken.

Hepatica nobilis var. pyrenaica 'Alba'

Hepatica nobilis var. pyrenaica


Die grotere groepen van jou worden elk jaar indrukwekkender Herman !



Ja Luc, dit is nog maar het begin. Ze moeten nog op volle toeren komen.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2021, 16:41:24 door Luc Gilgemyn »
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Hepatica 2021
« Reactie #61 Gepost op: 26 februari 2021, 16:47:46 »
Dat belooft Herman. 

Hier eerst nog een blauwe Hepatica japonica 'AO Hukurin'.
De eerste foto toont een pas geopende bloem, de tweede een bloem van enkele dagen oud.

Dan een licht roze, half gevulde vorm zonder naam.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Hepatica 2021
« Reactie #62 Gepost op: 26 februari 2021, 17:17:13 »
Dat belooft Herman. 

Hier eerst nog een blauwe Hepatica japonica 'AO Hukurin'.
De eerste foto toont een pas geopende bloem, de tweede een bloem van enkele dagen oud.

Dan een licht roze, half gevulde vorm zonder naam.
Mooi Luc, er is een grote verscheidenheid in de Japonica’s. Ik had er een paar buiten staan, maar ze zijn toch verdwenen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Hepatica 2021
« Reactie #63 Gepost op: 26 februari 2021, 19:41:17 »
Hepatica nobilis var. obtusa 'Rosea' of Hepatica americana 'Rosea'

Hepatica nobilis 'Rubra' staat ook in de startblokken.

Hepatica nobilis var. pyrenaica 'Alba'

Hepatica nobilis var. pyrenaica

Knappe resultaten Herman  ((3 Uw grond lijkt perfect voor deze species , ook voor Leucojum
Ieper , West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Hepatica 2021
« Reactie #64 Gepost op: 26 februari 2021, 20:01:05 »
Bedankt Danny. Het is een beetje zoals je bollenbed, door de jaren is er een goede bodem ontstaan voor bosplanten. Door de bladverliezende struiken en ook door compost van haagbeuk is er een humuslaag ontstaan op een tamelijk zware grond waarin deze planten goed gedijen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Hepatica 2021
« Reactie #65 Gepost op: 26 februari 2021, 20:31:28 »
Bedankt Danny. Het is een beetje zoals je bollenbed, door de jaren is er een goede bodem ontstaan voor bosplanten. Door de bladverliezende struiken en ook door compost van haagbeuk is er een humuslaag ontstaan op een tamelijk zware grond waarin deze planten goed gedijen.

De natuurlijke omstandigheden in eigen tuin creëren , Herman . Dat is de uitdaging voor iedere tuinier ! Knap resultaat  ((3

Hier gebruik ik ook steeds meer goede compost  , vele (bos) planten lijken dit ook te appreciëren…...
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Hepatica 2021
« Reactie #66 Gepost op: 27 februari 2021, 10:01:28 »
Bedankt Danny. Het is een beetje zoals je bollenbed, door de jaren is er een goede bodem ontstaan voor bosplanten. Door de bladverliezende struiken en ook door compost van haagbeuk is er een humuslaag ontstaan op een tamelijk zware grond waarin deze planten goed gedijen.

De natuurlijke omstandigheden in eigen tuin creëren , Herman . Dat is de uitdaging voor iedere tuinier ! Knap resultaat  ((3

Hier gebruik ik ook steeds meer goede compost  , vele (bos) planten lijken dit ook te appreciëren…...

Danny, ik meen mij te herinneren dat jij ook een paar Hepatica japonica's buiten in de tuin aan het proberen waart, hebben die de strenge vorstperiode overleefd ??  ))4

Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Hepatica 2021
« Reactie #67 Gepost op: 28 februari 2021, 20:32:53 »
Bedankt Danny. Het is een beetje zoals je bollenbed, door de jaren is er een goede bodem ontstaan voor bosplanten. Door de bladverliezende struiken en ook door compost van haagbeuk is er een humuslaag ontstaan op een tamelijk zware grond waarin deze planten goed gedijen.

De natuurlijke omstandigheden in eigen tuin creëren , Herman . Dat is de uitdaging voor iedere tuinier ! Knap resultaat  ((3

Hier gebruik ik ook steeds meer goede compost  , vele (bos) planten lijken dit ook te appreciëren…...

Danny, ik meen mij te herinneren dat jij ook een paar Hepatica japonica's buiten in de tuin aan het proberen waart, hebben die de strenge vorstperiode overleefd ??  ))4

Klopt Luc , ik had een plant of 5 uitgeplant als experiment , maar na enkele jaren had ik niets meer over , vorig jaar is de laatste plant ook gesneuveld  --13
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Hepatica 2021
« Reactie #68 Gepost op: 1 maart 2021, 08:47:32 »
Jammer maar helaas geen verrassing vrees ik Danny.  Ze hebben al lang de reputatie niet winterhard te zijn en ze hadden blijkbaar geen harde vorst nodig om toch al het loodje te leggen...  De vorst doet het dus niet, dan zou het wel eens de natte winters kunnen zijn zeker ?  Als ik nog eens wat zaailingen heb probeer ik het ook een keer buiten met een glasplaatje in de winter.  Zien of dat iets geeft.
Al wil ik er aan toe voegen dat dit toch wel kleinoden zijn die je best van dichtbij kunt bewonderen in een pot, in de tuin zullen ze niet echt opvallen denk ik...  ))4  Decisions...decisions...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Hepatica 2021
« Reactie #69 Gepost op: 1 maart 2021, 09:16:22 »
Luc en Danny er kunnen ook nog andere factoren meespelen zoals ouderdom. Sommige planten zijn tijdens hun jonge jaren vorstgevoelig en daarna minder.
Vochtige winters is wel het grootste probleem denk ik. Goed doorlatende grond, maar dan in de zomer niet uitdrogen.
Hepatica asiatica is in de tuin terug, H. pubescens daarentegen ben ik kwijt in de tuin, soms is de plaats ook heel belangrijk. H. maxima komt op 1 plaats in de tuin ook niet meer boven, maar een andere kloon op een andere plaats weer wel. Zelfs sommige nobilissen (gewoonlijk de duurste) komen niet meer boven, slakken of iets anders. Het blijft altijd zoeken!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Hepatica 2021
« Reactie #70 Gepost op: 1 maart 2021, 17:40:26 »
Luc en Danny er kunnen ook nog andere factoren meespelen zoals ouderdom. Sommige planten zijn tijdens hun jonge jaren vorstgevoelig en daarna minder.
Vochtige winters is wel het grootste probleem denk ik. Goed doorlatende grond, maar dan in de zomer niet uitdrogen.
Hepatica asiatica is in de tuin terug, H. pubescens daarentegen ben ik kwijt in de tuin, soms is de plaats ook heel belangrijk. H. maxima komt op 1 plaats in de tuin ook niet meer boven, maar een andere kloon op een andere plaats weer wel. Zelfs sommige nobilissen (gewoonlijk de duurste) komen niet meer boven, slakken of iets anders. Het blijft altijd zoeken!

Ik denk ook wel dat de vochtigheid het grootste probleem is , ook na de zomer heb ik enkele planten verloren ……..
Ieper , West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Hepatica 2021
« Reactie #71 Gepost op: 1 maart 2021, 21:05:55 »
Hepatica nobilis var. pyrenaica 'Alba' . Pyrenaica heeft een gemarmerd blad, maar typisch aan de bloem is ook dat in de meeldraden het helmbindsel wit to geel is. Hier in de foto goed zichtbaar.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Hepatica 2021
« Reactie #72 Gepost op: 1 maart 2021, 21:11:58 »
Nog enkele Hepatica zaailingen in de tuin:
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Hepatica 2021
« Reactie #73 Gepost op: 2 maart 2021, 10:17:24 »
De hoogdagen komen er aan Herman !  -2(

Ik toonde vroeger al een enkele bloem, nu staat de donkere, fuchsia kleurige Hepatica japonica volop in bloei.

Ook een onbenaamde roze/witte vorm staat er goed bij.



Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Hepatica 2021
« Reactie #74 Gepost op: 2 maart 2021, 10:23:18 »
Luc, eigenlijk is het spijtig dat Hepatica nobilis nog niet zo een kleurenpalet heeft. Maar wat niet is kan nog komen nietwaar.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be