Vlaamse Rotsplanten VerenigingNederlandse Rotsplanten Vereniging
Nog enkele retics, vandaag gefotografeerd:Iris 'Alida'Iris 'Beautiful day'Iris danfordiaeen Iris 'Gordon'
Dat zijn inderdaad beauties Wim, maar het lijkt of hier alles veel later is. De retics komen bij mij net boven de grond.
Als ik het goed voorheb, dan woont Pim zo'n 300 km noordelijker dan wij, Wim, misschien dat dat wel enige rol speelt?
Hier in de kas is Iris nicolai dit weekend -zoals verwacht- opengekomen. Deze vorm zou oorspronkelijk zijn verzameld in Uzbekistan.
Ik probeer mijn kleinzoontje van 8 jaar warm te krijgen voor al die rotsachtige dingen (hoe is nen bompa ?). Oktober ll. hebben we samen zijn eerste rotstuintje aangepant en vorm gegeven.Enkele plantjes en bolletjes die ik teveel had zijn daar dus ook in terecht gekomen. Nu wil het toeval (hij woont enkele honderden meters hiervandaan) dat zijn Iris ret. 'Alida' reeds in bloei staat. Bij mij staan er enkele blaadjes 5cm hoog, zonder een teken van bloei en bloem! Dus de concurrentie kan beginnen.... 't Is hem uiteraard gegund. Spannend !
Hier wil ik opmerken dat iris nicolai tegenwoordig door velen gerekend wordt tot de zeer variabele iris rosenbachiana. Het onderscheid maakt men vooral door andere kleurpatronen in de bloei maar dit is erg subjectief, getuige enkele andere kleurvormen van iris nicolai die ik op het net vond.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 7 februari 2011, 22:08:44Hier in de kas is Iris nicolai dit weekend -zoals verwacht- opengekomen. Deze vorm zou oorspronkelijk zijn verzameld in Uzbekistan.Hier wil ik opmerken dat iris nicolai tegenwoordig door velen gerekend wordt tot de zeer variabele iris rosenbachiana. Het onderscheid maakt men vooral door andere kleurpatronen in de bloei maar dit is erg subjectief, getuige enkele andere kleurvormen van iris nicolai die ik op het net vond.