Inderdaad Luc , heel interessant ! Komen ze massaal voor of eerder spaarzaam ? In welke omstandigheden en hoogte hebben jullie ze aangetroffen ? Ik vind het een moeilijke soort die ik nog nooit lang kunnen houden heb . Momenteel heb ik terug enkele bollen om wat uit te proberen op andere omstandigheden …...
Een goede maar niet makkelijk te beantwoorden vraag Danny. Ze kwamen op het ogenblik van ons bezoek zeker niet massaal voor, maar dat is natuurlijk een momentopname. Voor 't zelfde geld stonden er twee of drie dagen later veel meer uit. Per 100 m2 stonden er zeker niet meer dan 3 tot 5 stuks, meestal in de buurt van struiken had ik de indruk, plaatsen die toch niet de hele dag in de volle zon lagen. Hier heb je een paar beelden van het habitat. We bevonden ons hier op ca 8-900 m.
Het blijft ook erg onregelmatig, je vindt er eerst een paar, vervolgens staan er weer wat meer en dan is het plots over als je verder wandelt...niks meer.
Ik liet mij vertellen dat ze als enige soort een ietwat zuriger medium prefereren... in de literatuur vind ik dat echter niet terug.
De hoofdbloei kan inderdaad wat later zijn , Luc . Al heb ik een vermoeden dat deze soort nogal kieskeurig is ( als je vergelijkt met vele andere ) , en die heel vlug verdwijnt wanneer de omstandigheden niet optimaal zijn . Wat in de schaduw van struiken , ik had al een vermoeden dat ze niet graag heel zonnig staan . Allemaal heel nuttige info Luc ! Dat ze liever een ietswat zurig medium prefereren , dat is zeker mogelijk . Alle proefprojectjes hier de voorbije jaren in een basismengsel zijn mislukt . Nu probeer ik het in mijn bosplantenmengsel ( grof zand , compost ) op een koele plaats in volle grond en ook in pot in dat mengsel maar ook op een koele plaats . wanneer de plant in bloei is zet ik ze wat zonniger . Ik ben benieuwd naar volgend jaar om te evalueren …….
Ik heb ook een vermoeden dat andere soorten die nogal moeilijk zijn , met niet zo'n goede resultaten in een basismengsel het beter doen in een bosplantenmengsel , soorten waarvan je niet onmiddellijk zou denken . Ik ben aan het experimenteren met vrij veel soorten . De soorten die het goed doen in mijn basismengsel , daar verander ik niets aan ….
Bedankt voor uw heel nuttige bijdrage Luc