Toch vreemd, de plant van LucS lijkt als 2 druppels water op de archibaldiorum van Kris. Ik neem aan dat je plant van Janis komt Kris ? Nu zijn er twee zaken die vlgs mij niet kloppen met de crocus bijbel van Janis zelf. De steel is niet wit, maar eerder crême kleurig en in het hart is geen beharing te zien, wat vlgs Janis wel het geval moet zijn....
Dat krijg je dan zeker als je van Speciosus met een viertal subspecies plots 35 nieuwe species maakt 
Klopt Luc ,hij komt inderdaad van Janis.....ik denk niet dat ik hem ooit al elders heb gezien buiten op de lijst van Janis .Je hebt dat al mooi uitgevlooid Luc . Er zijn inderdaad heel veel van die speciosus vormen die als 2 druppels op mekaar lijken maar deze archibaldiorum lijkt voor mij toch iets anders 
Ik had al gediscussieerd met LucG of mijn plant een archibaldiorum is.
Volgens het recentste boek van Janis moet deze soort haartjes in de keel hebben.
Echter. Ik heb alleen het eerste boek en daarin is geen sprake van haartjes.
En verder. De typebeschrijving is gebeurd met planten die verzameld zijn tussen Nav en Khalkhal in Iran.
Mijn collectie is gebeurd halfweg tussen beide steden, voor mij een sterke reden om te beweren dat mijn LEE collectie wel degelijk crocus archibaldiorum is.
Ik lees ook in het eerste boek dat de bladeren zich ontwikkelen voor de winter en dat dit de enige soort binnen het speciosus complex is die dit doet. Binnen enkele weken weten we het zeker.