Ik las elders dat hij ook niet helemaal winterhard is, Luc? Geldt dit trouwens voor alle vormen van T. cretica? Ik heb buiten de vorm T. cretica 'Archanes' buiten staan in een bollenbed. Archanes ligt eens stukje landinwaarts en wat hoger dan de kuststreek waar het mogelijks was kouder is in de winter en vroege voorjaar.
Ik heb mijn twijfels bij de soortechtheid van T. cretica 'Archanes' en ook bij 'Chania' die circuleren Frankie. Dit zijn cultivars met een commerciële, goed klinkende naam die echter heel waarschijnlijk niets met een vindplaats te maken hebben. Chania is één van de luchthavens op Kreta...die ligt aan zee en ik twijfel dat daar veel wilde tulpjes groeien... Cretica komt slechts voor vanaf 500 m volgens de literatuur) Het zijn overigens 2 heel mooie tulpjes, daar niet van, maar die zijn wellicht 'veredeld' en, aangezien ze voor de handel bestemd zijn, winterhard 'gemaakt' ? Dit is overigens mijn theorie, ik laat mij graag tegen spreken als iemand het beter weet.
De 3 collecties van cretica die ik heb (van drie verschillende locaties en nu nog niet helemaal in bloei) zijn in elk geval niet winterhard... ik heb dat proefondervindelijk ervaren bij een paar pogingen...

Alle 3 maken ze heel vroeg blad (van in november) en bij stevige vorst bevriest het blad to pulp. Misschien lukt het wel in een speciaal geprepareerd bollenbed ??