Ik denk dat je theorie klopt als een bus en nog eens bewezen wordt door de vrij frisse en vochtige zomer van 2021. Een aantal cultivars hebben zich bij mij duidelijk gedeeltelijk hersteld vorig jaar. De afgestorven (verbrande) vlekken middenin de kussens zijn voor een stuk terug toe gegroeid en de bloei lijkt voortreffelijk te gaan worden.
Dit is zeker het geval bij Saxifraga 'Polka' die hier nu al bloeit zoals hij al lang niet meer heeft gebloeid en zijn brandschade is nog nauwelijks te zien in vergelijking met vorig jaar.
De laatste foto dateert van 2020 waarop de brandschade duidelijk zichtbaar is, in 2021 was die nog dubbel zo erg, ik heb er toen zelfs geen foto van genomen. De zomer van 2021 bracht duidelijk soelaas als je de foto's van nu bekijkt, de bruine vlek is nog nauwelijks zichtbaar.
Een heel interessante theorie om over na te denken Luc ....zijn het inderdaad de koelere en meer vochtige zomers of eerder de koudere winters die de "Sax-en " meer bloei bezorgen ....?
Ik zie bij deze plant inderdaad weer meer bloei en beter dan de laatste 5 jaar ofzo , en een koude winter hadden we niet echt .Saxifraga 'Jan Neruda' (x megaseaeflora) uit de goede stal van een Sax-en liefhebber uit de Vlaanders ...
Ik heb hier nog een voorbeeld van het 'herstel' van sommige Saxen tijdens de koele/natte zomer van 2021, waarbij 'brandschade' van de vorige droge/hete zomers enigszins is dicht gegroeid,Kris
Dit gaat om Sax. 'Mary Golds' die in een tufsteen op de 'Luckerhorn'

staat. Foto 1 toont de Sax in maart 2020 (schade van de zomer 2019)
Van maart 2021 heb ik geen foto (de brandschade was door de hitte van 2020 nog aanzienlijk toegenomen) omdat ik het niet zag zitten, zo erg was de plant er aan toe.
Foto 2 toont dezelfde Sax 'Mary Golds' vandaag waarbij de bruine vlek aanzienlijk is afgenomen en de bloei (nog niet volledig open) veel beter is.