Auteur Topic: Galanthus 2010/2011  (gelezen 74136 keer)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Galanthus 2010/2011
« Reactie #180 Gepost op: 18 februari 2011, 17:43:35 »
we mogen tenslotte ‘ons’ forum niet achterstellen … dus hier gaan we met de eerste serie.

Da's de spirit Freddy !!  ;D :) ;)
Mooie serie... mooie vrouwen  ;)
De achtergrondinformatie maakt het dubbel interessant !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Loes de Groot

• Volwaardig poster
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
« Reactie #181 Gepost op: 18 februari 2011, 20:02:07 »
Lina,
na een jaar of 5 heb ik nu zo`n 70 verschillende klokjes....en er zijn er al heel wat gesneuveld

eindelijk was het woensdag mooi genoeg om de sneeuwklokjes te laten opengaan.het leverde gelukkig heel wat toonbare foto`s op maar ik wacht op de volgende mooie voorjaarsdag voor verdere foto`s

Luc,

dank je!
ja een deel staat inderdaad in vijvermandjes.kan ik ze dicht tegen elkaar zetten zonder dat ze door de katten door elkaar gespit worden.moet ze misschien iets dieper zetten zodat ze minder zichtbaar zijn.(maar ja,dan weet ik niet meer waar ik moet poeren vroeg in het jaar om te kijken of er nog leven in zit)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #182 Gepost op: 18 februari 2011, 20:28:45 »
even wat soortjes op een rij:
nivalis
flore pleno
ikariae
rizehensis

Prachtige serie, Loes. Mijn sneeuwklokjes bevinden zich ook allemaal in mandjes of potten, met dezelfde reden als jij. En ja, zo nu en dan valt er wel eens een soortje uit. Pas na enkele jaren als een desbetreffende soort zich goed heeft vermenigvuldigd kun je besluiten dat het een blijvertje zal zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #183 Gepost op: 18 februari 2011, 20:30:35 »
deel 2

Hele mooie collectie, Freddy, met heel wat noviteiten.
Kun je ook nog eens een foto posten van Dodo Norton met zijn bloemen open?
Primrose warburg ziet er heel goed uit, is het ook een goede groeier?

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #184 Gepost op: 18 februari 2011, 21:00:58 »
deel 2
Ik vind dit initiatief van Freddy zéér lovenswaardig :-*, Dit gaan we op de voet volgen ;D ;D.

Lina Hesseling

• Senior poster
« Reactie #185 Gepost op: 18 februari 2011, 21:25:51 »
Net als jij ben ik zo'n 5 jaar serieus aan het verzamelen. Tien jaar geleden op het eerste Sneeuwklokjesfeest van de Boschhoeve kocht ik mijn eersten. Daar bleef helaas niet zo veel van in leven. Omdat ik elk jaar wel weer naar de Boschhoeve ging, werd ik wel weer verleid om wat aan te schaffen. Nu heb ik intussen een paar meer adressen waar je betrouwbare sneeuwklokjes kunt aanschaffen en groeit de verzameling gestaag. Ook bij mij valt er wel eens wat uit. Tevens heb ik dit jaar enkele waar alleen blad verschijnt en geen bloei. Hopelijk komt dat volgend jaar weer goed. Ik ben blij, dat deze witte koorts het tuinseizoen aanzienlijk verlengt.
Hier in Oost-Groningen proberen we de Galanthomanie een beetje aan te wakkeren door bijvoorbeeld samen met andere geïnteresseerden elkaars tuin te bekijken. Dat gaat a.s. dinsdag gebeuren. Dan gaan we 4 á 5 tuinen bezoeken. Een deel van deze mensen houdt zondag de 27ste hier Sneeuwklokjeszondag. Kijk maar eens op www.wubsbos.nl dan vind je vier tuineigenaren die hier aan meedoen. Ik ben er niet bij, omdat ik geen open tuin heb. Daar leent mijn tuin zich niet voor.
Ik verheug me op meer foto's van jou. Als de temperatuur eerst maar eens wat wil oplopen.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Loes de Groot

• Volwaardig poster
    • cattery van het Zaanenbos
« Reactie #186 Gepost op: 18 februari 2011, 23:11:30 »
pracht foto`s Freddy!
en al die info erbij,da`s de echte verzamelaar.
vooral Celina Cords is prachtig,die komt op mijn wenslijstje(nou ja,lijst).

Freddy Vleugels

• Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
« Reactie #187 Gepost op: 19 februari 2011, 00:18:10 »
deel 2

Hele mooie collectie, Freddy, met heel wat noviteiten.
Kun je ook nog eens een foto posten van Dodo Norton met zijn bloemen open?
Primrose warburg ziet er heel goed uit, is het ook een goede groeier?
Primrose warburg is bij mij in de tuin één van de betere groeiers en bloeiers wat betreft de echt 'gele' sneeuwklokjes. Het verschil tussen de gele sneeuwklokjescultivars is dikwijls, zoals ook bij de 'groene' trouwens, soms minimaal aangezien de kleurtint en -intensiteit  - soms zelfs het merkteken -van plaats tot plaats en van jaar tot jaar kan verschillen zelfs in dezelfde tuin. Hou er steeds rekening mee dat de ware aard van een sneeuwklokje, zeker van de meer speciale, pas goed tot uiting komt wanneer de plant goed ingegroeid is (zich gesetteld heeft).

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #188 Gepost op: 19 februari 2011, 11:01:24 »
Bedankt Freddy voor de schitterende show en de deskundige uitleg ! Galanthofiel of geen galanthofiel ,dat is echt genieten.  
Hierbij nog een bescheiden bijdrage van onze collectie , Galanthus 'Bill Bishop' .
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2011, 12:48:59 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #189 Gepost op: 19 februari 2011, 17:35:41 »
G. 'Pirmrose Warburg' is echt een beauty Freddy, iets voor op m'n lijstje ;D.

Afgelopen donderdag heb ik tijdens het Sneeuwklokjesfestival op de Boschhoeve o.a. een G. nivalis 'Green Ice' aangeschaft.
Op internet kan ik echter geen gegevens van deze cultivar vinden. Alleen op de site van Bravenboer Green Ice Nursery, staat hij vermeld maar zonder vedere gegevens. Kent iemand hier op het forum hem ?
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2011, 11:37:05 door Cor van Kapel »

Valentin Wijnen

• Volwaardig poster
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
« Reactie #190 Gepost op: 20 februari 2011, 08:01:02 »
Gisteren ook in de Boschhoeve geweest. Het was er (ook de derde dag) nog aardig druk. Uiteraard was het aanbod van sneeuwklokjes heel wat minder divers.
Het is me weer maar eens opgevallen dat er sneeuwklokjes benaamd worden die echt geen naam waard zijn. Ik zag gisteren bv Galanthus nivalis Charlotte, Tommy en nog andere Marijkes. Sorry, maar in een gemiddelde oudere tuin met veel nivalissen zou je ze nooit of te nooit na aanplant terugvinden. Absoluut niet distinctief.

Maar de contacten op het 'Sneeuwklokjesfeest' zijn het meest aangenaam. Toch ben ik met iets bijzonders teruggekomen na een ruiltje.

Ik vind het wel jammer dat mijn tijd in de sneeuwklokjesperiode zo beperkt is. Zeker dit jaar zit alles door het weer erg dicht op elkaar in de tuin, zeer korte hoofdbloei.
Met een jong kereltje als onze Senne (die me heel veel geluk geeft) erbij en full-time werken, voordrachten geven, meedoen aan een TT, oppotten voor verkoop...en in een wip is alles voorbij. Ik heb nauwelijks tijd voor mijn eigen collectie, heb geen tijd om foto's te maken of andere tuinen bezoeken.  Ik ben in feite blij dat er (zoals namiddag) weer iemand Galanthussen komt bekijken, heb ik ook even tijd....
 Volgend seizoen toch maar eens wat rustiger aandoen...als ik de vragen van allerlei evenementen kan afslaan.

Wel heel mooie G-foto's gezien hier op het forum, fraai gedaan Freddy en Loes!
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2011, 20:09:37 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #191 Gepost op: 20 februari 2011, 18:57:38 »
Een identificatievraag aan de mensen die met dit geslacht meer bedreven zijn.
Ik heb deze groep al enkele jaren in de rotstuin maar twijfel aan zijn naam. Vermoedelijk is het S. Arnott of misschien Brenda Troyle.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #192 Gepost op: 20 februari 2011, 19:07:51 »
Een ander groepje uit de rotstuin met kortgesteelde gevulde bloemen: Pusey Green Tips
Torhout, West-Vlaanderen

Pim Hols

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
« Reactie #193 Gepost op: 20 februari 2011, 19:11:22 »
Vandaag tegengekomen op het vierde SneeuwklokjesGala te Zaandam nabij de Zaanse Schans:

Galanthus 'Hill Poë' en
Galanthus 'Little John'
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #194 Gepost op: 20 februari 2011, 19:16:41 »
Vandaag tegengekomen op het vierde SneeuwklokjesGala te Zaandam nabij de Zaanse Schans:

Galanthus 'Hill Poë' en
Galanthus 'Little John'

Aardige aanwinsten, Pim.